TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MHG Pakning

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #320920  av iskrem

Jeg får igjen 22k på skatten. Tenkte da å fikse bilen. Lurte på hvor jeg burde gjøre det hen for best mulig resultat. Klarer f.eks merkeverkstedene å gjøre dette uten problemer og komplikasjoner? Vil jo at boltene skal strammes riktig og ikke etter "fabrikk spesifikasjoner".

Hva jeg trenger å fiske:
- Ny speed wire, min slutta å virke ukjent grunn.
- Bytte toppakning til stål. Har en topp ekstra som jeg fikk som jeg kommer til å sende til oslo sylinder service (har hørt de er bra) for å slippes og fikse evt. hva som trengs. Har ikke åpnet motoren min enda, men hvis blokka er fin så blir det stål, er blokka stygg så blir det sånn standard toyota pakning. Den skal visst funke selv om blokka ikke er helt jevn. Ellers blir det jo å slippe blokka, men det koster vel å ta ut og inn? Jeg har HKS pakning og ARP studs liggende.
- Ny olje, filter, div. pakninger og termostat.
- Fikse cruise control, er noe som ikke funker helt her. Den slår seg på osv. men "styrer" ikke bilen.
- Lufting av bremser (kan vel gjøre det selv men ja)
- Nytt batteri. Bilen har stått litt lenge. :P

Hvor burde jeg dra? :P
 #321179  av Lørnings

Det er vel sjelden blokka trenger sliping, den er jo støpejern, så skal vel en god del til før den slår seg. Særlig hvis toppakningen din ikke er gåen fra før? Toppen derimot slår seg fælt når det blir for varmt, siden den er i aluminium og sikkert nesten en meter lang :P Og den er sær på skjevheter i toppen den motoren, så du må ha en nyslipt topp ihvertfall=) Ellers så ligger jo den grønne boka på nettet, der står det jo step-by-step hvordan du tar av toppen, så du rekker det i løpet av påsken :wink: Men jeg vil ihvertfall anbefale studs og MHG. Er en grunn til at alle går vekk fra den orginale driten! :wink:
 #321434  av iskrem

Flørtet med tanken å gjøre det selv, men altså, jeg tok fra hverandre en 7M-GTE som sto på en pal, og kan rett og slett ikke se en mulighet å få av toppen uten å ta ut motoren fra bilen. :P Var jo et rent helvete å komme fram til visse steder. :P Også er jeg redd for at det kanskje er andre ting som er ødelagt (man vet jo aldri), og da er det så ukurant å stå i hagen med halve motoren i deler hvis jeg må sende den på verksted. :P

Det blir vel stålpakning ja, men har hørt på de internasjonale forumer at det blokka ikke er sååå "hard". Blokka må jo være nesten speilblank sier dem der borte. :P Men i nødentilfelle bruker jeg bare toyota pakning, den er grei med normal trykk og funker selv med litt "stygg" blokk, sier dem der borte da - supramania.com. :P
 #321968  av iskrem

Ok, da har jeg drivi å tulla i to dager, 12 timer til sammen. Mangler bare hode-boltene så er toppen løs.

Føler at det skal bli enda vanskeligere å sette den sammen igjen. Bra jeg tok noen bilder underveis. :P
 #321969  av mulle-mek

går fint å ta av toppen med motor i :D
som du sier er de faen så trangt noen steder.
ps bytt ut slanger som sitter kranglete till kan hende de ryker en gang
hold å slipe toppen for meg
2mm er vel greieste pakninga å gå for
mvh peter og lykke til
 #321970  av mulle-mek

ps jeg brukte spesiallim og klistret pakninga med trenger du så kan jeg ta med til deg på treffet i drammen kr 300
 #322010  av iskrem

Jeg har en HKS Bead 1,2mm pakning som jeg kjøpte for lenge siden en gang (hadde jo liksom tenkt til å oppgradere før den sprengte :P), men burde jeg ikke bruke den?

Hva brukte du til rengjøring? Er jo så mye møkk og drit og slikt. Tror også det er rust i kanalene. :o Hodet sender jeg til Oslo Sylinderservice for full restaurering.
Vedlegg
Bilde178.jpg
Bilde178.jpg (245.12 kiB) Vist 580 ganger
Bilde181.jpg
Bilde181.jpg (271.18 kiB) Vist 577 ganger
Bilde182.jpg
Bilde182.jpg (316.22 kiB) Vist 575 ganger
Bilde185.jpg
Bilde185.jpg (212.49 kiB) Vist 577 ganger
 #322019  av Lørnings

HKS pakninga di fungerer sikkert helt fint! :wink: Jeg brukte sånn surv( hurtiggående sliper) for å rengjøre. Jeg veit ikke helt hva du kan bruke ellers hvis du ikke har kompressor i garasjen.. Skiva jeg brukte på surven var ihvertfall en fiberskive. Så kanskje du kan bruke noe fibertex eller noe for hånd..? Hør med sylinderservice når du leverer toppen! :wink: Pass på å få ut vannet av hullene til topplokksboltene før du setter på toppen igjen!=) Slapp av, ting går nesten alltid lettere på enn av, ihvertfall hvis du har litt system i sakene :wink:
 #322053  av mulle-mek

jeg brukte pakningsskrape og sånn skrape som mora di bruker for å rengjøre stekeplata med og pusset med 1200 papir til slutt og spraylimet for å fylle eventuelle ujavnheter
 #322260  av iskrem

mulle-mek skrev:jeg brukte pakningsskrape og sånn skrape som mora di bruker for å rengjøre stekeplata med og pusset med 1200 papir til slutt og spraylimet for å fylle eventuelle ujavnheter
Hvor lenge har din holdt nå da? :)

Får ikke kommet meg til Drammen uten bil altså. :P
 #322261  av mulle-mek

tja har skrudd opp til nesten 1.4 bar og de holder fint ennå :D
 #322328  av iskrem

Nå har jeg brukt sparkel dings til å skrape forsiktig med, etter det har jeg pusset med 1200 først men så 800 for å få vekk det siste, men det er jo fortsatt sånn jævla svart drit rundt kantene da. Har brukt alt fra bremsevask, toppakningsrengjører og parafin, ikke noe funker. :P

Kan jeg gå ned til 600-400 f.eks og så pusse meg opp igjen til 1500-2000 eller går det dårlig? :P Skal jo være speilblank? ^^
Vedlegg
Bilde189.jpg
Bilde189.jpg (212.91 kiB) Vist 584 ganger
Bilde188.jpg
Bilde188.jpg (186.8 kiB) Vist 590 ganger
 #322355  av mulle-mek

hadde litt sånn svart ``dritt`` jeg og
bruk slipekloss og tolmodighet så ordner det seg til slutt
mvh peter
 #322365  av iskrem

Brukte en skrape på noe svart som var utenfor "farlig området" og da måtte jeg gå ned i dybden, kjente på fingern at det ble merke. Så hvis jeg skal pusse med 1200 papir så kommer det til å ta mange mange mange timer.