Side 2 av 2

Re: Spørsmål om avgift ved effektøking

Legg innLagt inn:15 feb 2009 19:28
av mr2storbrua
Fant dette på toll.no:

Dersom man på et senere tidspunkt ønsker å endre kjøretøyet ved at det foretas en fysisk ombygging til en annen kjøretøygruppe med høyere avgift, skal det betales et tillegg i engangsavgiften. Dette gjelder også dersom kjøretøyets motor får økt effekt eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer.

Det gis følgende bruksfradrag i tilleggsavgiften for den tiden kjøretøyet har vært registrert i Norge.
Registreringstid over 1 år: 15 prosent
Registreringstid over 2 år: 30 prosent
Registreringstid over 3 år: 45 prosent
Registreringstid over 4 år: 55 prosent
Registreringstid over 5 år: 65 prosent
Registreringstid over 6 år: 75 prosent
Registreringstid over 7 år: 85 prosent
Registreringstid over 8 år: 90 prosent
Registreringstid over 9 år: 95 prosent
Registreringstid over 10 år: Ingen tilleggsavgift

Dersom kjøretøyet har vært registrert i Norge i over 10 år, bør trafikkstasjonen kontaktes direkte.

Tollvesenet kan i særskilte tilfeller gi dispensasjon for avgiften.
For de som vil lese alt: http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... ntid=44781

Re: Spørsmål om avgift ved effektøking

Legg innLagt inn:15 feb 2009 19:44
av mralp
Uhum, en del påstander her som presenteres som fakta, så la oss korrigere:
For biler 1.gang reg i Norge etter 1989 (som gjelder 90% av alle biler på dette forum), gjelder:
- Turbo skal testes på normalt arbeidstrykk (BT har fått eget skriv om dette).
- All form for ekstern motorstyring/datasprut og BC etc er forbudt (Syklustest og TUV er kun relevant der motorstyringen ikke er programmerbar, ganske innlysende egentlig da kun mappet som ligger inne blir testet^^ )

Jeg hadde ingen peiling på dette, men å ikke kjenne reglene fritar ingen...
Å få bot for effektøkning uten aldersfradrag er helt sinnsykt, men det er nesten like surt å få beskjed om å tilbakestille bilen til original stand om man vil ha skilter på den. Alle mods er penger rett ut vinduet. Har rotet rundt med dette i 2 år straks, og konklusjonene er enkel; Det er ingen hull i regelverket.

Blir en eldre Escort eller Volvo på meg neste gang. Jo eldre jo bedre! :D :twisted:

Re: Spørsmål om avgift ved effektøking

Legg innLagt inn:15 feb 2009 21:09
av ArildM
Lite kjipt at min 87 modell Mr2 som er førstegangsregistrert i Norge i 2006 skal måtte betale for avgiftsøkning på lik linje med en bil som faktisk er produsert og registrert 2006...

Får håpe at når "Japsegenerasjonen" blir voksne klarer å skape en like kraftig bevegelse som AM-Car folket har klart, og på ett eller annet vis få tilpasset regelverket slik at enkelte modifiseringer faktisk er lovlige.