TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mr2 2000mod MWR turbo.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #320268  av celicat23

steffen karlstad skrev:ikke feil på motoren men feil bruk (ja har tatt livet av 2 stk 1zzfe orginal motorer)
Nå er det rimelig godt dokumentert at det er feil på motorene. Hvis du kjenner noen som jobber hos toyota så kan du jo høre hvor mange blokker de har måtte bytte :wink: Har en kompis som har jobbet hos toyota i 742år (virker i vertfall så lenge) og han sier (som magne peker ut) at olje kanalene er for trange så olja blir for varm og kokser seg og til slutt går alt scheisse. Mener det var olje retur kanalen han sa var for trang. Er så lenge siden jeg snakket med han om det så husker ikke detaljene lengre...

Håper du får det til og holde ivertfall, for det ser unektelig gøy ut! :D
 #320300  av Magne_F

steffen karlstad skrev:
Magne_F skrev:Lampka Motorsport som har montert kittet jeg har på min, nektet vist nok å montere turbo på eldre biler enn 2001. Husker ikke helt årsaken, men mener det var noe med trange oljekanaler eller lignende. Bare til info.. :-)
er klar over dette, men så lenge man holder motoren fri fra koks er dette ikke tema.
har også olje kjøler kit og ny bunn panne med 6 l olje.
Da har du sikkert kontroll :D Lykke til i alle fall. Fett prosjekt.
 #320306  av steffen karlstad

celicat23 skrev:
steffen karlstad skrev:ikke feil på motoren men feil bruk (ja har tatt livet av 2 stk 1zzfe orginal motorer)
Nå er det rimelig godt dokumentert at det er feil på motorene. Hvis du kjenner noen som jobber hos toyota så kan du jo høre hvor mange blokker de har måtte bytte :wink: Har en kompis som har jobbet hos toyota i 742år (virker i vertfall så lenge) og han sier (som magne peker ut) at olje kanalene er for trange så olja blir for varm og kokser seg og til slutt går alt scheisse. Mener det var olje retur kanalen han sa var for trang. Er så lenge siden jeg snakket med han om det så husker ikke detaljene lengre...

Håper du får det til og holde ivertfall, for det ser unektelig gøy ut! :D
ja er feil på motoren! tar man hensyn til dette og tar olje skift ver 3-5000km. motor rens. kjører varm osv er dette eliminert.
problem også er at pre catene går i oppløsning og inn i motoren (dette skjedde på min sølv) da gikk det fra null forbuk til 1 liter på 50 mil.
motoren min har snart gått nermere 40.000km uten noe forbruk på noen måte. dette pga ekstremt vedlikehold fra jeg kjøpte bilen da den hadde gått ca 20.000. og gamle eieren byttet en gang i året som var ca 3000km.
dette kan diskutrers i en annen post. alle har meninger om dette. selv bytter jeg olje på jobben på flere typer toyota med 1zzfe motorer. 2000 modeller av rav4 og avensis er det ofte kun 3-4 desiliter igjen. toyota vet jo selførgelig om dette og har utvidet garantien med 7 år og 180.000km

nok om det og tilbake til tråden! testet mye i dag og alt fungerer bra.
noen nye bilder...

foresetn kan noen forklare lufte av kjølesystem for meg?

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #320312  av ArildM

Helrått :mrgreen: Blir vel å flytte seg greit dette da?
 #320423  av steffen karlstad

ArildM skrev:Helrått :mrgreen: Blir vel å flytte seg greit dette da?

skal bremses 13-14 april. til helga skal jeg lakke inntercooler og dumpen svart, litt mere diskre. sveise inn noe bunger i grenrøret og elbov. montere ny clutsh osv (dan gamle bare slurer når jeg treffer 4.000rpm og det på 0,4 i trykk. :twisted: ...
håper på kjøre 0,7 uten problemer.
 #320426  av Thomas S

RÃ…TT :twisted:
Hvordan er kjøreegenskapene i doningen?
 #320435  av steffen karlstad

bilder fra vaske dag i dag, neste bilde serie kommer når den står i bremebenken 13 april. håper på og kjøre track day 16 med ruudracing.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #320436  av steffen karlstad

Thomas S skrev:RÃ…TT :twisted:
Hvordan er kjøreegenskapene i doningen?

megan racing coilovere og stabstag kit med 17 tommere toyo r888 dekk burde det sitte greit!
 #320445  av ArildM

Nesten en moderne sleeper, på en måte? :mrgreen:
 #320507  av Bugster

SÅ BRA at det endelig er noen som gjøre noe med en MK3'er her også! :)
Dette ser fett ut.

Når det gjelder lufting av kjølesystemet, så slet jeg også en stund med dette etter å ha foretatt motorbytte. Luftet flere ganger og trodde alt var i orden. Kjørte en tur, og plutselig steg temperaturen rett i taket. Trodde en stund at jeg måtte ha koblet noe feil et sted, men det viste seg til slutt å være luftbobler.

For å få ut all lufta fylte jeg frostvæske-tanken nesten helt full. Skrudde på et lokk med en tapp, tilkoblet slange og satte på trykkluft. (Veldig forsiktig, og med lavt trykk). Så åpnet kompisen min begge lufteskruene foran under panseret. (Regner med du for lengst har funnet begge disse. En på radiator, og en ved varmeapparatregisteret.) Først kom det bare væske, men plutselig kom det noen reale doser med luft. Siden det har alt fungert topp.

Sees på banen i sommer.

Mvh
Bugster med 2zz MR2 :)
 #320537  av steffen karlstad

ArildM skrev:Nesten en moderne sleeper, på en måte? :mrgreen:
meningen er og få det diskre men for kjennere så ser man at det er trøkk.
skal lakke intercooler og dump svart i helga. en kamarat skal få vann skjert til en alu plate som går mellom demper tårnene og over turboen slik at den ikke synes og ser orginal ut (lakkes svart). innvendig blir det ikke så mye som en turbotrykk måler eller noe. power fc comanderen skal jeg bare ha liggene bak sete (festes med borelås)
 #320538  av steffen karlstad

Bugster skrev:SÅ BRA at det endelig er noen som gjøre noe med en MK3'er her også! :)
Dette ser fett ut.

Når det gjelder lufting av kjølesystemet, så slet jeg også en stund med dette etter å ha foretatt motorbytte. Luftet flere ganger og trodde alt var i orden. Kjørte en tur, og plutselig steg temperaturen rett i taket. Trodde en stund at jeg måtte ha koblet noe feil et sted, men det viste seg til slutt å være luftbobler.

For å få ut all lufta fylte jeg frostvæske-tanken nesten helt full. Skrudde på et lokk med en tapp, tilkoblet slange og satte på trykkluft. (Veldig forsiktig, og med lavt trykk). Så åpnet kompisen min begge lufteskruene foran under panseret. (Regner med du for lengst har funnet begge disse. En på radiator, og en ved varmeapparatregisteret.) Først kom det bare væske, men plutselig kom det noen reale doser med luft. Siden det har alt fungert topp.

Sees på banen i sommer.

Mvh
Bugster med 2zz MR2 :)

ok, slet en del jeg må og få varme i varme apparatet. og vanntempen på dash var fin men power fc viste 97 grader. men bare heiset den opp bak og luftet med skruene front.
men så noe skremmende i dag. lekasje fra topp pakning under sylinder 4 på eksos siden. pipler ut til den blir varm! hva har sjedd?
 #320553  av Bugster

På min så virket kjølingen tilsynelatende OK når jeg dro av gårde, men etter noen kilometer så begynte varmeapparatet å blåse kald luft, samt at temp'n steg på måleren. Da måtte jeg bare stanse bilen. Når den fikk kjølt seg litt kunne jeg kjøre et par kilometer til før problemet kom tilbake. Det viste seg altså å være luft i systemet.

Uten at jeg er noen motorekspert, så synes jeg det høres skummelt ut som om toppakning din kan være defekt. :S
Du får få det sjekket hos noen som har litt mer peil på motor, kanskje?
 #320568  av pkgrette

trur jeg ville testa med en co i kvølevannstester og en trykk tester på kjølesystemet da finner du sikkert ut hva som har skjedd .
håper du ikke har fått så varmepungter i motoren at toppen har sprekt.
 #320757  av steffen karlstad

kjørte en del i går med bredbånd lambda. 12 i af og ikke noe tenning bank. virker også som lekasjen har gitt seg
skal i bremsebenken 13 april. blir bremset på 0,5bar