TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota Celica t23 Oljeforbruk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #321606  av Kurosaki

Hei!

Etter å ha bytta olje og kjørt 500km ca, så kan jeg ikke å ha sett at den bruker olje, hadde den oppe igår i 170 i ca 3minutter. og kjørte den litt hardt. og kan ikke se og ha blitt brukt noe. Kan det hende at det var gammel olje som brant opp sist?
Den forrige eieren hadde brukt semi syntetisk, og siste olje skift var nok 105 000. og han etter fylte på 118 000km
 #321684  av Dennis87

celicat23 skrev:
Dennis87 skrev:Så de har forbedret mer enn bare ringene ja :) , Men den største grunnen til at de bytter hele blocka vil jeg tro er fordi de får blocka ferdig med stempler å alt og den gamle blokka blir sendt tilbake til Toyota der de mest sannsynlig gjør de forbedringen og sender blocka ut igjen.
Produkt forbedringer er det hele tiden, er veldig lite som blir designet 100% på første forsøk, og dette var også en ny motorserie.
Har aldri hørt noe om stempel ringer, der i mot trange olje kanaler som gjør at olja blir for varm og kokser seg er det flere som sier er problemet med disse motorene. Inkludert de jeg har snakket med som jobber hos toyota.
Jeg hørte også dette, men i ettertid har jeg også hørt at motoren ble for varm, og dårlige stempelringer var årsaken, slikt at de ble brent slik at olje lekker inn som blir brent opp i sylinderne. Dette kan jo såklart være pga at er for små olje kanaler.

Det Toyota selv sier er forbedret er, økt olje kapasitet med 0.5l, bedre kjølig av stempler, og smøre ytelsen.