TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tennplugg gjenger... :\

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #326994  av TrustNo1

Var 2000kr fastpris? Isåfall så er det vel ikke så ille dyrt. Selv om jobben kanskje er fort gjort, så er det vel endel ting som kan gå galt og ta mye lengre tid enn forventet. Og det er vel også greit å ha en god garanti på en slik jobb som er ganske kritisk om det skulle havne spon i sylinderen osv.
 #327003  av FireWalk

Det var ikke fastpris nei. Det var noe de anslo. Siden dette er noe de ikke har med å gjøre hver dag, så kunne de ikke gi noe fastpris. Så det kan godt hende det blir dyrere også.

Noe garanti på en slik jobb får en ikke uansett. De sa at i 99% av tilfellene går det helt greit. De har aldri opplevd noe motorproblem som følge av å gjøre dette med toppen på, men de kan aldri være 100% sikker, så der er alltid en viss risiko.

Så noe garanti blir det jo ikke om noe skulle gå galt. Det er jo jeg som er eier av bilen som må ta valget, og dermed risikoen.

Men jeg leste på MR2oc om dette og det ser ut til at svært mange har gjort dette og jeg fant ikke et eneste tilfelle av noen som har fått noe problemer.

Det står videre at siden toppen er aluminium, og aluminium er mye lettere og mykere enn stål (som cylinderene er av) så vil ikke sponet klare å skade cylinderen uansett. Om det skulle havne noe aluminiumspoon inni cylinderen så vil dette brennes opp eller forsvinne ut eksosventilen med en gang.

Men om man vil være ekstra forsiktig kunna men gjøre følgende:

Rive en mikrofiberfille i strimler. Dynke denne med gris, og legge den nedi cylinderen gjennom tennplugg hullet. 99% av sponet vil sitte fast i borren og gjengetappen når man borrer pga man bruker fett når man borrer og. Det som måtte ramle ned i cylinderen vil sitte fast i fillen med gris på. Så når man er ferdig drar man den ut med en lang pinsett.

Etterpå støvsuger man opp med en tynn slange nedi der, gjennom tennplugg hullet for å være enda mer sikker. Og går over med trykkluft til slutt.

Da er det så godt som idiot sikkert. og om det så skulle ligge igjen noe små rester så vil de ikke gjøre noe skade. :)
 #327086  av TrustNo1

Hadde toppen vært stål så kunne det jo vært enda enklere å bare rote rundt med en magnet neddi der :)

Er ikke 100% sikker, men tror ikke aluminium er magnetisk (?)

Uansett håper du får fikset opp i dette. Utrolig kjipt problem, særlig når sommeren står for døren ja.
 #327101  av tojo

Går nok helt sikkert bra å gjøre jobben med toppen på. :D For 2lapper kan du jo kjøpe deg et time-sert sett å gjøre jobben selv.
 #327109  av Master

Man skal da ha borrer og gjengeutstyr som når neddi der (er jo 10-15cm ned fra toppdekselet til pluggjengene). Så ville gladelig betalt noen for å gjøre det fremfor å kjøpe utstyret som trengs.

roter motoren slik at alt av ventiler er lukket på den sylinderen, så når jobben er ferdig er det jo bare å stikke en støvsuger på hullet. Dette vil jo skape et såpass vakuum at alt av spon vil bli sugt opp.
 #327117  av FireWalk

aluminium er ikke magnetisk nei.

Master: Må nok av med toppdekselet for å komme til med utstyret. Skal gå akkurat. Er vel ca 10 cm ned fra selve toppen til gjengene pluggene sitter i. Kan vel legge på 8-9 cm til med toppdekselet på.. Så det må nok av. Dvs at alle innsugsrør samt spjeldhus også må av.

Prisen på 2000 var forutsatt at jeg faktisk demonterte alt dette selv. Hvis ikke så går det vel fort minst en time eller to for dem å plukke ned og sette sammen igjen, så da blir det vel fort 1000-2000 kr dyrere med en gang.. og jeg betaler ikke 4000 kr for å få gjenget opp igjen :)

Kan jo gjøre det selv, men foretrekker at noen som har gjort dette før og KAN det gjør det. :)
 #328469  av Rafleklakk

Har gjort dette selv på en Mazda. Fungerte utmerket. Pluggen knakk nedi plugghullet. Hadde satt seg pga sot/skrudd til for hardt. Borret ut og inn med nye gjenger. Merket aldri noe problemer som en følge av dette..
 #331786  av TR-Toyota

som mange nevner, er toppen i alu, som er mykere enn sylindrene, noe som gjør sjansen liten for at skade skal oppstå, men det er ikke 100% umulig.

Men det man gjør med slike hylser er ikke at man "borrer" opp nye
hull osv.

Men rett og slett gjenger opp hullet med friske gjenger i annen dimensjon, slik man skrur en hylse nedi dette hullet - sammen med en type lim som er beregnet på dette, dette skal også gjennomføres på en skikkelig måte for å bli korrekt - deretter må limet tørke med korrekt moment i 20-30min, for pluggen kan skrues opp igjen for kontroll.

Selv om dette ikke er en type jobb som man gjør hver dag - betyr det ikke at det er mangel på erfaring på området - men klokken tikker og går - og ingenting er jo gratis..
 #331790  av FireWalk

TR-Toyota skrev:som mange nevner, er toppen i alu, som er mykere enn sylindrene, noe som gjør sjansen liten for at skade skal oppstå, men det er ikke 100% umulig.

Men det man gjør med slike hylser er ikke at man "borrer" opp nye
hull osv.

Men rett og slett gjenger opp hullet med friske gjenger i annen dimensjon, slik man skrur en hylse nedi dette hullet - sammen med en type lim som er beregnet på dette, dette skal også gjennomføres på en skikkelig måte for å bli korrekt - deretter må limet tørke med korrekt moment i 20-30min, for pluggen kan skrues opp igjen for kontroll.

Selv om dette ikke er en type jobb som man gjør hver dag - betyr det ikke at det er mangel på erfaring på området - men klokken tikker og går - og ingenting er jo gratis..
Jeg Skulle igrunn få en kompis til å gjøre dette for meg. Men vi fikk ikke tak i verken verktøy eller hylser av god kvalitet. Biltema greier er utelukket. Fant timesert kit på wurth, men det kostet nesten 2000 kr..

endte med at jeg leverte bilen på Toyota i ålesund. Virket som om de hadde erfaring med dette og visste hvordan det skulle gjøres. Leverte bilen i går kveld og hentet den igjen etter jobb i dag. Meget godt utført jobb. Bilen går som en klokke igjen. :-)

Kom på 2280 kr ca. 1,9 time med arbeid og dette ble gjort uten å ta av toppen. :)
 #331795  av TR-Toyota

Flott at det ble bra.

jobber selv på toyota i ålesund, så har jo allerede fått med meg at bilen ble " frisk " igjen.. hvertfall det vi gjorde med den :-)
 #331798  av FireWalk

TR-Toyota skrev:Flott at det ble bra.

jobber selv på toyota i ålesund, så har jo allerede fått med meg at bilen ble " frisk " igjen.. hvertfall det vi gjorde med den :-)
Gjør du? burde gitt meg ts-ogn rabatt da! :mrgreen:
Har allerede vært ute og kjørt en tur nå. Var kjekt å få kjøre skikkelig bil igjen. Litt lei av å kjøre rundt i en sarvet gammel passat nå. :-)