TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• vanskelig valg

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #332344  av marlboro1310

Har bumpa en post om godkjenning av 3SGTE. Vet at Dr.Ling har sin gen3 turbo godkjent. Er mulig ja...men mye arbeid,tålmodighet,papirer,dokumenteringer,referanser på arbeid etc...
Jumbo godkjente sin på 204hk, uten problemer etter det jeg har lest.
 #332345  av hmsilset

marlboro1310 skrev:Har bumpa en post om godkjenning av 3SGTE. Vet at Dr.Ling har sin gen3 turbo godkjent. Er mulig ja...men mye arbeid,tålmodighet,papirer,dokumenteringer,referanser på arbeid etc...
Jumbo godkjente sin på 204hk, uten problemer etter det jeg har lest.
Skal se litt på den tråden :D
 #332350  av FireWalk

jeg må rette de som sier at 3. Gen motoren er en sterkere motor enn 2. Gen motoren. Dette er helt feil. Motorene er i bunn og grunn identisk. Det er småting som litt mer aggresive kammer, og ct20b turbo++ som gjør at 3. Gen motoren yter litt mer enn 2. Gen. Skal man trimme er dette deler som uansett må byttes. Og da er det bortkastede penger å gå for en 3.gen fremfor en 2.gen. Blokka og toppen er den samme. Og sist jeg sjekket så var det vel ikke kammene og turboen som definerer hvor sterk en motor er :)
 #332353  av Christian

Om jeg ikke husker feil var det vel også snakk om at 2gen blokka er bedre enn 3gen...? Ikke 100%sikker, men mener det var regelen for noen år siden. Problemet var vel at 3gen blokka kunne "revne" ved 5-600hk, grunnet en annen legering enn 2gen. Altså ingenting å ta hensyn til for oss vanlige småtrimmere :wink:
 #332362  av inzane2012

er det ikke forskjell i på hvor godt LMM tåler trimming kontra MAP-sensor?
 #332370  av sindrejl

jeg har iallefall prøvd begge motorene og kan LOVE at 3.gen sparker som et helvete på 1bar trykk. Faktisk så mye at det er vanskelig å holde et originalt 92+ chassis stabilt i svingene på bane uten at rævva vingler hit og dit.

Til normalt bruk er 3.gen en genial motor hvor alt du trenger å gjøre er å hive inn en BC for å dra ut mer enn nok hester for de fleste. Skal man dra over 330hk (turbo takler ca 310-320hk maks på godt datasprut) så må man uansett oppgradere understell en del i tillegg.. så dette kommer kun på et kostnadsspørsmål

Jeg og mr2chris anbefaler definitivt 3.gen :)
 #332372  av marlboro1310

"Filhan" oppfordrer deg til å lese igjennom posten som angår godkjenning av 3SGTE som er bumpa frem her, hvis du har planer om å godkjenne bilen.
 #332379  av FireWalk

det er vel ingen som trimmer som bevarer luftmengdemåleren. Skal man ha data sprut så benytter dette map sensor. Skal man dra ut mye byttes dyser, fuelrail, map sensor, datasprut, kammer og drev, turbo og motor innmat for de som til gå hele veien. En 2. Gen med hks 264 kammer, ny turbo og sprut kjører nok fra en 3.gen på samme ladetrykk anytime :) hvor bra det drar spørs bare på hvilke deler man hiver inn og hvor bra dataSprutet er. Den orginale hjernen er forøvrig veldig bra, men egner seg dårlig til trimming. :)
 #332458  av inzane2012

FireWalk skrev:det er vel ingen som trimmer som bevarer luftmengdemåleren.
er mulig det ;) ikke vet jeg, har ikke turbo motor jeg ;)