Re: sliping av nylakkert panser?!
Legg innLagt inn:21 jul 2009 23:01
kan jeg bruke en eksenter sliper til og slipe ned panseret med? hva slags rpm bør jeg i tilfelle ligge på?
Toyota Sportscar - Owners Group Norway
http://www.ts-ogn.no/phpBB3/
EXS skrev:ok, kansje ikke så dumt og være litt tålmodig når det kommer til herding av lakkPolishen til scholl er veldig bra! tror det skal holde med scholl S3+(denne er grov og skal brukes først) og scholl s30(finere polish som får frem glansen, samme med s40) eller s40. Samt at du bør ha et par poleringsputer(her er også scholl bra) og en bakplate til poleringsmaskinen. På min bil holdt det med en blå og en orange poleringspute for å få bort swirls, men mulig du bør prøve ullpad for å få bort de værste ripene, kan sjekke opp litt:)
kjøpte rubbing fra 3m,men har ikke funnet noen grei polish enda
Giske skrev:Ikke helt enig her. Man kan lakke over små riper, så lenge de bare ligger i klarlakken. Er jo "små riper" man lager når man sliper. Å det er ikke no problem å lakke kun med klarlakk. Er selvfølgelig viktig at der ikke ligger no dritt i ripene.. det blir synlig. Men på ett sort panser er ikke det noe problem egentlig. Bare husk å vaske veldig godt med silikonfjerner etter at du har rubba, om du skal lakke igjen. For å få vekk alle fettstoffene etter rubbing og polering.
men husk at hvis det ikke blir bra, og du tenker på å legge klarlakk utenpå igjen, pass på at du ikke lakker over klarlakk med småriper, det synes gjennom;-) og da får du det ikke bort igjen!:-p
Mr_Storbrua skrev:Vet ikke helt jeg altså, har hørt om flere tilfeller hvor folk skal prøve å fjerne swirls i klarlakken, men får dem ikke bort. Da er grunnen til at de ikke får dem bort, det at de ligger i et annet lag med lakk. Så det er jo tydeligvis noe i det. Men det kan godt ha noe å gjøre med det at det kan ligge smuss i ripene, dårlig forarbeid før klarlakk osvGiske skrev:Ikke helt enig her. Man kan lakke over små riper, så lenge de bare ligger i klarlakken. Er jo "små riper" man lager når man sliper. Å det er ikke no problem å lakke kun med klarlakk. Er selvfølgelig viktig at der ikke ligger no dritt i ripene.. det blir synlig. Men på ett sort panser er ikke det noe problem egentlig. Bare husk å vaske veldig godt med silikonfjerner etter at du har rubba, om du skal lakke igjen. For å få vekk alle fettstoffene etter rubbing og polering.
men husk at hvis det ikke blir bra, og du tenker på å legge klarlakk utenpå igjen, pass på at du ikke lakker over klarlakk med småriper, det synes gjennom;-) og da får du det ikke bort igjen!:-p
Du kan bare slipe på det panseret nå, det skal være nok herdet. Grunnen til at de sier du ikke skal polere på nylakka er fordi klarlakken ikke er ferdig med å gasse, å når man polerer tetter man "porene" i klarlakken, som den puster gjennom, å da kommer ikke de gassene ut. Å de skal ut uansett..Så da blir det krøll
EXS skrev:hva er det som forutsaker at jeg får masse krater i klarlakken når jeg legger den på?Er vanskelig å si uten å ha sett det, men om du har mulighet så kan du jo stikke innom toyota på mandag, så kan jeg se på det..
sinnsykt irriterende, nok en dag med pussing og ekstra arbeid
EXS skrev:hva er det som forutsaker at jeg får masse krater i klarlakken når jeg legger den på?du har polert panseret før lakkering?
sinnsykt irriterende, nok en dag med pussing og ekstra arbeid