Side 2 av 4

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:10 aug 2009 15:04
av ArildM
Regner med de fleste av delene dine ikke bare er sånn som faller inn døra uten videre. Tipper du enten har samlet lenge, eller at du har et rimelig bra budsjett på bilen (evt begge) :mrgreen: Blir knallbra! Fortjener førstesiden på et par bilblad minst :) Kommer du på noen treff med bilen, eller er det bare småkjøring på pene sommerdager?

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:10 aug 2009 15:32
av Levin GT
Lørnings skrev:Blir bra dette Roy! :D Blir det ny bremsing av motor når den er ferdigbygd? :wink:
Jo takk....Regner med at bilen blir map'et på rulle når den tid kommer, så da vil tallene vise seg.
Det skal ikke bli en værsting, men en sprek gatebil som fungerer til normalt hverdagsbruk.......

ArildM skrev:Regner med de fleste av delene dine ikke bare er sånn som faller inn døra uten videre. Tipper du enten har samlet lenge, eller at du har et rimelig bra budsjett på bilen (evt begge) :mrgreen: Blir knallbra! Fortjener førstesiden på et par bilblad minst :) Kommer du på noen treff med bilen, eller er det bare småkjøring på pene sommerdager?
Ja,da jeg vinterparkerte bilen høsten 07 begynte jeg å handle inn deler...Allle deler kommer som sagt fra USA så alt har tatt sin tid og kostet sin pris..Jeg satt egentlig ikke noe budsjett på bilen før jeg begynte,for det hadde jeg nok sprengt for lengst!... :evil:

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:10 aug 2009 17:43
av ArildM
Resultatet og gleden av å ha noe INGEN andre har skulle betale budsjettet bra når alt er ferdig og du fiser i fra det meste av pappagutter i dyre audier :mrgreen:

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:10 aug 2009 21:37
av Levin GT
ArildM skrev:Resultatet og gleden av å ha noe INGEN andre har skulle betale budsjettet bra når alt er ferdig og du fiser i fra det meste av pappagutter i dyre audier :mrgreen:
Så sant så sant... :D Den gleden har jeg allerede med Pnut'en... :)

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:10 aug 2009 22:19
av Levin GT
Får vel oppatere litt her..

Flett ny turbo er blitt kjøpt inn..
Jeg er dritt lei av å kjøre rundt med gamle slitte Garrett turboer som ikke har utviklet seg siden 80 tallet, så no spanderte jeg meg en splitter ny SRX350.
Dette er aller nyeste teknologi,og designet for å spoole opp kjempetidlig..
Det er kun laget et fåtall av disse turboene da de er så dyr for å være så liten.
Turboen leverer til 350 hk.
Bilde
Bilde

Jeg skal bruke original 3T-GTE turbomanifold.
Grunnet at turboen ikke passer på flensen måtte det lages adapterplate mellom turbo og manifold.
Eksostemp sensor er også satt i.
Bilde

Følg med for videre for spennende oppdateringer.. :D


Grunnet at det originale innsuget ikke var til å skryte over bestemte jeg meg for å lage meg et nytt innsug..
Dette er ikke akurat en motor som det finnes mangen av slik at jeg kunne kjøpt meg et ferdig innsug,derfor laget jeg det selv,med litt assistanse fra en proff sveiser..

Løsningen ble å bruke den underste delen av den originale innsugningsmanifolden som ser slik ut: Denne er forresten portet maksimalt ut av.
Bilde

Lage en hjemmelaget trykkboks som ble seende slik ut:
Bilde

Og montere dette sammen slik at ferdig innsug ble seende slik ut: Bolt on på toppen..
Bilde

Spjellhuset med TPS sensor er fra 7M-GTE.
Bilde

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:11 aug 2009 21:50
av Levin GT
Klar for litt oppdatering folkens?

Fullt justerbare camdrev er i hus...Dette er racing deler fra Japan.
Bilde

Gear idler er også på plass...Dette drevet, øverst på bilde skal erstatte glideskinnen som registerkjeden glir på ,nederst på bildet.
Bilde

Vakkert syn.. når ting er kommet på plass...Fininstilling av cam'ene gjenstår...
Bilde

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:11 aug 2009 21:58
av celica_st185
Ser ut til å bli ett meget bra prosjekt dette her :) Liker når folk lager noe som ingen andre har :)

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:11 aug 2009 22:11
av Levin GT
Jeg skal selvsagt gå for programmerbart innsprut på denne motoren,men gunnet at det er en twinspark så er det ikke mange sprut som støtter dette..
Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at Electromotive tec 2 det beste sprutet å bruke på denne motoren...Dette er gammel teknologi,men funker faktisk like godt og enda bedre enn mange andre moderne sprut...

Så da gikk jeg til innkjøp...
Dette er da hjerne med 4 dobble coiler på..
Hjernen er oppgradert fra Dos til Windows chip.
Bilde

Dette sprutet krever 6 sensorer for å få motor til å gå....Så da var det bare å handle..
Magnetic trigger sensor på veiv, med universalt triggerhjul.
Bilde

Vanntemp sensor. Heldigvis klarte jeg å skaffe denne i riktig dimensjon slik at den passer rett i originalhullet i thermostathuset.
Bilde

3 Bars map sensor
Bilde

Innsugstemperatur. Denne skal settes i innsuget etter spjeldet.
Bilde

TPS sensor står på spjeldhuset og lamdasensor står i downpipen.

Følg med for en spennende fortsettelse....

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:11 aug 2009 22:16
av Levin GT
celica_st185 skrev:Ser ut til å bli ett meget bra prosjekt dette her :) Liker når folk lager noe som ingen andre har :)
Det er nettopp det som er poenget mitt..
Jeg også liker veldig godt å ha noe som ikke mangen andre har...
Håper det blir suksess og at bilen til slutt blir slik som jeg vil ha den...

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:12 aug 2009 08:14
av Amund
Ser fram til å få sitte på ein tur i denne bilen også, når den er ferdig :twisted:
Den lille grønne var jo riktig morsom 8)

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:12 aug 2009 15:29
av Levin GT
Amund skrev:Ser fram til å få sitte på ein tur i denne bilen også, når den er ferdig :twisted:
Den lille grønne var jo riktig morsom 8)
Jepp jepp, håper dette blir suksess...Den bør gå bedre enn den grønne... :evil:

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:12 aug 2009 16:23
av apehest
celica_st185 skrev:Ser ut til å bli ett meget bra prosjekt dette her :) Liker når folk lager noe som ingen andre har :)
Ingen andre er å ta i, står en 99% strøken TE71 GT med 3T-GTE og 115000 km på tellern ved siden av rolla'n min på hobbyverkstedet. Riktig nok ikke med samme registermods, og jeg mobber han for at han fortsatt har styresnekke :D
Levin GT skrev:Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at Electromotive tec 2 det beste sprutet å bruke på denne motoren...Dette er et gamml teknologi,men funker faktisk like godt og enda bedre enn mange andre moderne sprut...
Han brukte Tec2 før, men den bestemte seg for å dø tilsynelatende uten grunn, nå kjørern med Motec M4.
Strøken bil og bygg du har på gang der! Må gjerne kjøre litt mer show and tell hva gjelder ombygginga til tannstang.

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:12 aug 2009 16:49
av ArildM
Når du kan telle antall biler som er likedan som din egen på en hånd så vil jeg si at du har noe som "ingen" andre har :)

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:12 aug 2009 20:00
av apehest
Ingen planer om å diskutere, er en sjeldenhet så det holder og det er bra at det er voksne folk med vett mellom øra som har de bilene.

Re: Prosjekt Corolla Levin GT

Legg innLagt inn:13 aug 2009 10:29
av Levin GT
apehest skrev:Ingen planer om å diskutere, er en sjeldenhet så det holder og det er bra at det er voksne folk med vett mellom øra som har de bilene.
Jeg kjenner meg ikke helt igjen i den beskrivelsen der....:)
Vel, joda, jeg prøver å ta ekstra godt vare på denne bilen..

Jeg kjenner delvis til den bilen du snakker om.Jeg har ikke sett den i real life,og heller ikke på bilde faktisk,men har snakket litt med eieren på telefon tidligere..
At Tec 2 hjernen hans røk er vel ikke uforklarlig, alt har sin forklaring..Jeg har ikke vært borti tec 2 før så jeg er litt fersk der,men jeg har lest veldig veldig mye om dens virkemåte,koblingskjema og maping, og basert på hva jeg har lest og hva jeg kan fra før så er min teori at han har nok belastet tec'en med for mye ampere uttak slik at den døde.
Med dette mener jeg at tec'en har en veldig redusert levetid dersom man trekker ut mye ampere av selveste tec'en til feks dyser,bensinpumpe,kjølevifter +++

Det beste er å ikke la dette ikke drives av tec'en for at den skal kunne "jobbe lettere".

Ikke sikkert at dette er årsåken,men det var hvertfall det første som slo meg da jeg leste at den tilsynelatende bare døde uten grunn.