så på en da de tidligere nevnte linkene her at man kan få eksosdrevet dynamo får ikke store effekt tapet i motoren da vel ?
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:25 okt 2009 14:10
av mr2storbrua
Noen som vet hvordan det kärch-systemet (eller hvordan det skrives) på formel1-bilene virker? Det kan vel kanskje beskrives som en elektrisk turbo?
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:25 okt 2009 14:22
av ArildM
Det er vel et batteri som lades opp ved hjelp av energi som blir bortkastet når en feks bremser. Batteriet lades hurtig opp og gir en liten ekstra boost til bilene i feks forbikjøringssituasjoner via elektromotorer. Kan sikkert forklares mye mer avansert enn dette Igjen er jeg usikker på vekt vs effektivitet.
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:25 okt 2009 16:37
av pirkka
Men el-turbo er rask 0,35 sek. 70000/rpm :DBruker 1,5 amper tomgang og 350 amper max.Max efekt bruk 1,7 kw
1.7 kw er mye strøm. elektromotorer er en ting, når eg tenker på el turbo, tenker eg på en elektrisk innretning som dytter mer luft inn. En elmotor som ikkje dytter inn mer luft er ikkje turbo mener eg.
Cpowert er en elektrisk turbo.
Håper at detta er bra greier, då er det håp om at eg kan montere noe som er lettere enn en turbo som går på eksos.
Eller en kompressor som må balanseres i forhold til reimen.
Skal sjekke ut den linken til powert.
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:29 jan 2010 15:26
av stianøverland
eneste jeg kan tenke meg denne er hjelp for er hvis du har en turbomotor og kobler denne som biturbo så den elektriske holder trykket oppe på den eksosdrevne, så en ikke får turbolag
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:29 jan 2010 16:04
av celicat23
stianøverland skrev:eneste jeg kan tenke meg denne er hjelp for er hvis du har noen bøker i ei bokhylle som hele tiden velter, så kan du bruke denne som bokstøtte
Enig med deg.
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:29 jan 2010 16:48
av Mr_Storbrua
celicat23 skrev:
stianøverland skrev:eneste jeg kan tenke meg denne er hjelp for er hvis du har noen bøker i ei bokhylle som hele tiden velter, så kan du bruke denne som bokstøtte
Enig med deg.
HAHA
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:19 mar 2010 12:22
av TrustNo1
ke25-toyoglide skrev:Ok, nå er eg skeptisk, men sier ikkje at det ikkje er mulig.
Et av problemene er at en elektrisk turbo må ha........strøm.
Skal den ha effekt så må den ha masse.....strøm
Derfor trenger en større dynamo, som vil føre til tap av......HK.
Men spørsmålet er om det er mulig å lage flere HK enn en taper.
Før eg ser skikkelig tester på det så tror eg ikkje på det.
F.eks: en motor med 100hk, mister 20hk pga en stor dynamo, og tjener 20hk igjen pga elektris turbo. Nå har den 100hk.
Har den fått ekstra HK.
En test med og uten turbo vil vise 25% ekstra hk.
Teoretisk sett så ville det vel kunne funket i og med at man ikke nødvendigvis trenger å hente kreftene ut fra dynamoen under pådrag. Om man har ett relè som stenger dynamoen under pådrag så vil man kanskje ikke få noe særlig tap. Men man trenger isåfall ett godt og kraftig batteri.
Ellers så er vel ideen med en kraftig bensindrevet løvblåser litt morsom Det kunne vel faktisk gitt en effekt
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:19 mar 2010 16:41
av Bamsemoms
Her får dere dynosvar på løvlåser
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:21 mar 2010 00:13
av ke25-toyoglide
Ja det kan nok gi effekt, men er det nok til å forsvare 100kg ekstra?
Viss du skal la bilen lage strøm til en elektrisk "turbo" så vil den bruke så mye strøm at du må han en tungdrevet dynamo for å drive den. Ergo ingenmer effekt.
Bruker du en ekstern strømforsyner, så hadde eg heller brukt det til å drive dynamo, vannpumpe, servo, airconition +++.
Dette er ting som er tunge å drive og å fjerne den belastningen fra motoren så har du "trimma" en del allerede.
På dyno så har den en viss effekt, men der spiller ikkje tyngden noen rolle heller. Hiver du 2 tonn baki bilen så er den like rask. Og luften den skal suge inn står i ro.
På vegen så får du luften midt impt, slik at luften blir som en løvblåser, den blir trykkt inn istedet for at den må suges inn. Jo fortere du kjører dess mer effekt.
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:21 mar 2010 21:08
av Mr_Storbrua
Såvidt jeg har forstått så kan man ikke lage energi, kun omforme.. Så jeg mener at det ikke gir noe effekt..
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:21 mar 2010 22:55
av TrustNo1
Mr_Storbrua skrev:Såvidt jeg har forstått så kan man ikke lage energi, kun omforme.. Så jeg mener at det ikke gir noe effekt..
Det stemmer forsåvidt, men litt feilbruk i denne sammenhengen. Turboen i seg selv er jo ikke det som gir kraften i en motor, den bare hjelper til å få mer luft/bensin inn i forbrenningskammeret. Det er bensinen som står for energien, tuboen er bare en hjelpe-enhet.
Teoretisk sett så er det vel ikke så veldig mye forskjell på en elektrisk turbo og en remdrevet kompressor.
Forskjellen er vel bare at det vil bli mer energitap pga det først blir gjort om fra mekanisk til elektrisk (dynamo til batteri) så elektrisk til mekanisk igjen (batteri til turbo)
Re: elektrisk turbo?
Legg innLagt inn:05 jul 2010 00:13
av avaasdf
mer energitap pga det først blir gjort om fra mekanisk til elektrisk (dynamo til batteri) så elektrisk til mekanisk igjen (batteri til turbo)[/quote]