TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hjelp! MR2 mk1

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #341235  av Terjen
 
Første prioritet er å sjekke sikringer, gå over alle i sikringsboks (helst med prøvelampe) pluss hovedsikringene ved plusspolen på batteriet.

Er dette greit går du videre ved å sjekke om coilen har strøm på plusskontakten når tenninga står på.
Den ledningen skal være svart/rød og går fra coilen til "Engine Main Relay".. Har du ikke strøm på denne ledningen ved coilen, mål den samme ledningen ved Engine Main Relay.. Har du f.eks plutselig strøm her, da har du ledningsbrudd mellom reléet og coilen..

Har du heller ikke strøm på den svart/rød ved reléet, mål den svarte ledningen inn til reléet(den skal ha konstant spenning rett fra batteriet), mål også den svart/oransj ledningen på reléet(den skal ha spenning kun når tenninga er på og under kinning).

Har svart og svart/oransj på reléet spenning, sjekk at reléet får jord. Det er de to siste ledningene på reléet (hvit/svart skal disse to være), får disse kontakt med jord så har du et defekt relé. Er det ikke kontakt med jord, sjekk ledningen og jordingspunktene.
Er det ikke strøm på svart og/eller svart/oransj er vi tilbake til sikringer eller evt. ledningsbrudd..

HÃ¥per ikke dette er for innviklet.
Mål dette først og si hvilke målinger du får, så skal jeg hjelpe deg videre om du ikke finner det ut..
 #342038  av Mk1Nymoen
 
Terjen skrev:Første prioritet er å sjekke sikringer, gå over alle i sikringsboks (helst med prøvelampe) pluss hovedsikringene ved plusspolen på batteriet.

Er dette greit går du videre ved å sjekke om coilen har strøm på plusskontakten når tenninga står på.
Den ledningen skal være svart/rød og går fra coilen til "Engine Main Relay".. Har du ikke strøm på denne ledningen ved coilen, mål den samme ledningen ved Engine Main Relay.. Har du f.eks plutselig strøm her, da har du ledningsbrudd mellom reléet og coilen..

Har du heller ikke strøm på den svart/rød ved reléet, mål den svarte ledningen inn til reléet(den skal ha konstant spenning rett fra batteriet), mål også den svart/oransj ledningen på reléet(den skal ha spenning kun når tenninga er på og under kinning).

Har svart og svart/oransj på reléet spenning, sjekk at reléet får jord. Det er de to siste ledningene på reléet (hvit/svart skal disse to være), får disse kontakt med jord så har du et defekt relé. Er det ikke kontakt med jord, sjekk ledningen og jordingspunktene.
Er det ikke strøm på svart og/eller svart/oransj er vi tilbake til sikringer eller evt. ledningsbrudd..

HÃ¥per ikke dette er for innviklet.
Mål dette først og si hvilke målinger du får, så skal jeg hjelpe deg videre om du ikke finner det ut..
Seint svar, og beklager dette. MEN:
Jeg kom til punkt 2. Det VAR strøm inn på coilen, men ikke ut igjen på andre siden. Hva nå?:)
Det blir snakket litt om å bytte hele ledningsnettet. Mener du dette ikke er nødvendig eller?:D
 #342046  av Terjen
 
Med mindre coilen din er defekt, mangler du da jord.. Coilen har konstant spenning på plusspolen når tenninga er på, minusen blir styrt av ECUen via igniteren som henger sammen med coilen..
Det krever jo litt innsikt pluss koblingsskjema for å måle videre, ellers blir det vel litt vanskelig..

Har ikke peiling hva som er forskjell på de to ledningsnettene, dette og finner du ut ved hjelp av innsikt og koblingsskjema til begge årsmodellene.
Har du ikke noe kjennskap til måling og feilsøking, ville jeg overlatt jobben til noen andre..
 #342050  av ArildM
 
Bare til opplysning så har jeg hatt 2 Mr2 med kontaktfeil i coil, mener på det var dårlig jording noe sted i disse tilfellene.
Ny coil er jo også et forsøk verdt.