Side 2 av 3
Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:03 feb 2010 12:03
av Stian AB
James skrev:Er hvertfall sjeleglad for at min er flyttegods og at det ikke ligger inne noe om den i registeret til BT. slepper unna mye dritt der... selv om jeg konstant kjører omveier til de forskjellige plassene jeg skal bare å slippe unna kontroller..
Ja du er heldig som få!
Hva kan du egentlig slippe unna med? 300hk`s turbomotor? +++

Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:03 feb 2010 12:03
av Jonas85
Da så. Da blir det noe annet. Men er den eu godkjent? er alt av bremser etc byttet slik at det blir korrekt i forhold til at du har en turbo i den nå?
De tar da vel avgassmålinger og slik hos BT? Sleng på en kat hvis det et avgassene som er problemet.. og ta den av igjen når den er godkjent.
Er det mye kontroller der du bor?
Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:03 feb 2010 12:32
av Stian AB
Jonas85 skrev:Da så. Da blir det noe annet. Men er den eu godkjent? er alt av bremser etc byttet slik at det blir korrekt i forhold til at du har en turbo i den nå?
De tar da vel avgassmålinger og slik hos BT? Sleng på en kat hvis det et avgassene som er problemet.. og ta den av igjen når den er godkjent.
Er det mye kontroller der du bor?
Den er eu godkjent med motoren ja, og bremsene bytter jeg til 92+ i disse dager.
Slenger på orginal eksos når den eventuelt skal vises/godkjennes..Bor jo i drammens området, så det er nok mange kontroller her ja. Selv om jeg aldri har blitt stoppa før. det eneste er til gatebil, men jeg har begynt å hive bilen på henger å ta av skiltene

Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:03 feb 2010 12:36
av Jonas85
ja, få den til å se mest kjip ut, dvs original :p hehe da er godkjenningen et hakk nærmere
men holder det å bytte til 92 + bremser? trodde man måtte ha bremsene fra en turbo, siden de er større. er det samme bremsene?
Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:03 feb 2010 13:08
av James
Stian AB skrev:James skrev:Er hvertfall sjeleglad for at min er flyttegods og at det ikke ligger inne noe om den i registeret til BT. slepper unna mye dritt der... selv om jeg konstant kjører omveier til de forskjellige plassene jeg skal bare å slippe unna kontroller..
Ja du er heldig som få!
Hva kan du egentlig slippe unna med? 300hk`s turbomotor? +++ 
slipper unna med at det ikke blitt registrert hva motor som stod i bilen da den var tatt inn til landet... så for alt de vet kom den til norge med en 3sgte. Og så lenge bilen er i fosvarlig kjørbar stand er det alt greit. Følger forskrifter fra 1942..

slepper da blant annet også unna med felger, senk, annet ratt+++
Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:03 feb 2010 13:50
av marlboro1310
Jonas85 skrev:ja, få den til å se mest kjip ut, dvs original :p hehe da er godkjenningen et hakk nærmere
men holder det å bytte til 92 + bremser? trodde man måtte ha bremsene fra en turbo, siden de er større. er det samme bremsene?
her er en liten "langvarig" misforståelse innad hos "nye" MR2 eiere som skal oppgradere motor\bremser etc mot godkjenning o.l, altså...bremsene er
innenfor revisjonene helt identiske, det vil i
praksis si at bremsene fra en 1991 MR2 Turbo er lik bremsene til en 1991 MR2 GTi 2.0...men, etter 1992...ble bremsene oppgradert over hele linja,
det vil da videre si at en 1996 MR2 Turbo og en 1996 MR2 GTi har identiske bremser.
Dette er det jeg har lært siden jeg fikk min MR2 Mk2 i 2003, ikke at jeg har gått rundt og sjekka kaliptera og skivene til folk...men om dette er feil, så grav meg ned.

Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:03 feb 2010 14:00
av mr2storbrua
Jonas85 skrev:ja, få den til å se mest kjip ut, dvs original :p hehe da er godkjenningen et hakk nærmere
men holder det å bytte til 92 + bremser? trodde man måtte ha bremsene fra en turbo, siden de er større. er det samme bremsene?
Det er ikke forskjell på bremser på turbo og N/A, bare på rev1 og de andre revisjonene, altså 92+ bremser. Det er jo nettopp dette som burde gjøre det så enkelt å godkjenne, det at det ikke er forskjell på bilene, men det er lettere sagt enn gjort.
StianAB skrev:Nå står det ikke åssen type mr2 jeg har i vognkortet, står bare TYPE: ---
Men på effekt står det 115kw, altså 156hk:(
Hehe, jeg ble stoppa av politiet en gang, hadde bare bakskiltet i bakruta. Han spurte som vanlig etter vognkort og førerkort, og jeg hadde kjørt forbi noen biler og litt sånn. Men han sa at han ikke hadde fått noen måling på meg. Så sa han at det sikkert var en bil som var gøy å kjøre fort med (eller noe sånn), også lurte han på hvor mye hester som var i bilen (dette var etter han hadde studert vognkortet nøye). Så jeg sa bare at "det er vel rundt 150 eller noe sånn". Om han faktisk prøvde å lure meg til å si noe mer eller om han bare var interessert vet jeg ikke, men tenkte det var tryggest.

Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:03 feb 2010 18:00
av Jonas85
Kjekt å vite

er nok korrekt det, men biler med mer hk pleier jo teknisk sett å ha større bremser.. så utrolig latterlig at bilen ikke skal bli godkjent da siden bremser og slik er det samme som på en gti.
Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:03 feb 2010 20:32
av stianøverland
Stian AB skrev:Jonas85 skrev:Toyota Norge hjelper kun folk som betaler for å få bilen sin fikset hos en forhandler.. og det er en del toyota kunder i Norge, så de driter i om du blir ufornøyd, desverre..
Jeg vil heller anbefale deg om du ikke allerede har begynt å bytte motor, at du selger bilen du har og finner deg en original turbo mr2 fra usa e.l.
Da kan du jo bytte motor og trimme så mye du vil, for utseendemessig er det ikke stort forskjell på 2.gen og 3 gen motor..
Og når bilen uansett er registrert som turbo skal ikke dette være noe problem. 
Men de fleste her i landet med en ombygget mr2 har ikke registrert dem om.. så hvorfor gidde..?
Norge er et drittland når det gjelder slike ting. Alt for å ødelegge for de som liker bil..
3gen motoren har vært i bilen min siden lenge før jeg kjøpte den, så det får jeg ikke gjort så mye med.
Grunnen til at jeg vil ha den godkjent er jo hvis jeg blir stoppa i teknisk eller av politiet med turbomotor i en 156hk bil..hehe
Da blir det vel en "liten" bot regner jeg med..
Nå står det ikke åssen type mr2 jeg har i vognkortet, står bare TYPE: ---
Men på effekt står det 115kw, altså 156hk:(
hvis bilen har vert i landet i mindre enn ti år må du regne med en bot på ca 150300 kr
har vert vert i landet 10 år eller mer slipper du unna med å miste skiltene, evnt visning om inntil 14 dager, da må bilen være ferdig skrudd med 3sge igjen (eller godkjent med 3sgte
James skrev:Er hvertfall sjeleglad for at min er flyttegods og at det ikke ligger inne noe om den i registeret til BT. slepper unna mye dritt der... selv om jeg konstant kjører omveier til de forskjellige plassene jeg skal bare å slippe unna kontroller..
er ikke aleina om det

kjører alle mulige snikveier for å slippe unna
blei stoppa i teknisk sommeren 2009, tenkte jeg FAEN da røyk skiltene....
"feil farge på parklys" var det de fikk ut av den kontrollen

var hvit led istede for "hvit" halogen
hehehe
Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:03 feb 2010 21:16
av Mr_Storbrua
stianøverland skrev:
hvis bilen har vert i landet i mindre enn ti år må du regne med en bot på ca 150300 kr 
har vert vert i landet 10 år eller mer slipper du unna med å miste skiltene, evnt visning om inntil 14 dager, da må bilen være ferdig skrudd med 3sge igjen (eller godkjent med 3sgte
Du får vel ikke denne bota så lenge bilen ikke kan registreres med den effekten du da betaler for? Altså, om ikke du får godkjent den med effekten du betaler bot for så mister du vel bare skiltene? Correct me if I'm wrong.. men mener å ha lest det en vei..
Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:03 feb 2010 22:39
av Stian AB
hvis bilen har vert i landet i mindre enn ti år må du regne med en bot på ca 150300 kr
har vert vert i landet 10 år eller mer slipper du unna med å miste skiltene, evnt visning om inntil 14 dager, da må bilen være ferdig skrudd med 3sge igjen (eller godkjent med 3sgte
I mitt tilfelle har bilen min vært i landet i over 10år, så hvis jeg da blir stoppa i teknisk eller av politiet med turbomotoren, slipper jeg unna bot da altså?
Bare avskilting er jo ikke verdens undergang, for da er det vel bare å sette i en orginal 3sge og vise bilen på nytt å dermed få igjen skiltene eller?
Flere som kan bekrefte at dette stemmer?
Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:04 feb 2010 03:52
av hmsilset
Om dere har motor med mere hk enn gti i bilen, så er det bare å la være å vise den og heller bare avskilte da, eller ha inn igjen gti motor
den dagen den blir vist på

Er uansett ikke anbefalt å ha inn turbomotor når en beams har 200hk også(kan sikkert få til rundt 220hk), og 40hk opp er ikke så mistenksomt som poff poff lyd

Skulle jeg satt inn motor nå så hadde jeg valgt en sånn en.
Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:06 feb 2010 15:48
av stianøverland
Stian AB skrev:hvis bilen har vert i landet i mindre enn ti år må du regne med en bot på ca 150300 kr 
har vert vert i landet 10 år eller mer slipper du unna med å miste skiltene, evnt visning om inntil 14 dager, da må bilen være ferdig skrudd med 3sge igjen (eller godkjent med 3sgte
I mitt tilfelle har bilen min vært i landet i over 10år, så hvis jeg da blir stoppa i teknisk eller av politiet med turbomotoren, slipper jeg unna bot da altså?
Bare avskilting er jo ikke verdens undergang, for da er det vel bare å sette i en orginal 3sge og vise bilen på nytt å dermed få igjen skiltene eller?
Flere som kan bekrefte at dette stemmer?
hvis du blir stoppet av politiet har de ikke lov til å gi deg bot. men si bilen er en 91 modell, og har blitt importert i 2006. da er bilen i fulge norske regler en 2006 modell. og har er bilen under 10 år gammel.
så du kan bytte til en 3sge, vise bilen å få skiltene tilbake, for så å bytte tilbake til 3sgte og kjøre med klump i halsen igjen
det er derfor jeg også leitet etter en bil som har vert over 10 år i norge ( i mitt tilfelle 1997) for da slepper jeg en saftig bot hvis jeg evnt, blir stoppet. vil også tro at dette vil være noe lettere å få godkjent(uten å si noe sikkert)
dette gjelder også ved godkjenning av motorbytte med mer hk skal det betales hk-avgift på 1500kr pr. hestekreft. dette gjelder IKKE hvis bilen er over 10 år i norge, da er det kostnadsfritt mtp hk-avgift
vi jobber masse med det i
www.sviddgummi.no og har vert i kontakt med politkere om å få fjernet hk-avgiften
mvh
Stian Øverland
Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:09 feb 2010 12:45
av lasist
hey folkes.. jeg og har nå prøvd hver dag i 3 måneder og fått godkjent min mr2 gti om til turbo.. jeg kjenner folk som jobber på toyota verksteder og tilogmed folk på bt men de er lite behjelpelig når du sier du har en mr2 mk2 som skal ombyggest.. det er nokk biliigere og kjøpe en orginal turbo utgave.. de krever bremseskift og avgasspapirer på de.. det er nokk biligere og få en bot eller 2 enn og skifte alt det de krever.. selg bilen og kjøp en orginal turbo.. blir biligere i lengden!!!!!
Re: Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE
Legg innLagt inn:09 feb 2010 17:17
av Jonas85
Greieste er vel å få tak i en billig original turbo bil med en havarert motor for eks. også sette inn ny turbo motor av typ 3 gen eller hva som er ønskelig.
da er jo bilen uansett reg som turbo.