TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #354452  av lasse

Tommydesu skrev:Forskjell på understell pre-92. Kan du utdype det litt?
Er i hovedsak bak, understellet på 92+ er laget slik at rumpa ikke kommer like brått, er litt mer tilpasset "normale" sjåfører, nå har jo jeg aldri kjørt en 92+ og kan bare uttale meg om min -91, er absolutt ikkeno problem å kjøre med dem heller, er bare å ikke bremse eller gå av gassen midt i en sving du tar i alt for høy fart :wink: Må bare ha is i magen å gi mer gass så går det bra.
92+ har i tillegg ikke mulighet til å justere caster foran om jeg ikke tar feil?

Og bremsene er like innen revisjonene ja, små bremser på 90-91mod, og resten er større, mener at 92+ bremsene er 276x30mm foran, og 280x22mm bak, 90-91 bremsene skal visst være ca en tomme mindre i diameter, og en god del tynnere...

Min mening er at det bare er å kline til, bare sørg for å få deg ett skikkelig senkesett og noen gode dempere, så er det bare tut og kjør 8)
Kan også anbefale turboen ja, er noe helt annet å kjøre enn gti'en...
 #354455  av PÃ¥l

Jeg har hatt begge, både GTi og Turbo. GTi'n hadde jeg kun i 5 dager, men jeg husker at det var moro å gi på og kjenne draget fra 5000rpm og oppover :) Turboen er faktisk mer avslappende å kjøre, i og med at du ikke trenger å gi full gass for at det skal skje noe. Fullt drag skjer mellom 3000 og 4000rpm.

Turboen har ca 50 hester mer, men nesten 100nm mer i dreiemoment. Det merkes! Dette er altså revisjon 1, med 156 hk i "suge"utgave og 204 hk i turboutgave.

Men hvis du har en original turbo vil du oppleve at draget avtar ved 5500rpm. GTi'n fortsetter å dra mer og mer helt til turtallssperra på 7250rpm

Så jevnt over er turboutgaven mye sprekere, men de to motorene oppfattes ganske forskjellig. Begge er morsomme å kjøre altså :) En annen fordel med GTi er at du slipper å tenke på å la motoren stå på tomgang før du slår av, hvis du har vært litt hard på gassen.
 #354457  av predator

Har også hatt Gti og Turbo.
Eller har eid 3 GTIer og en Turbo som jeg har ennå. Har aldri smilt så mye som første gangen jeg satt meg bak rattet på Turboutgaven. (Rev2)
Ble aldri helt fornøyd med GTIene da det var Turbo jeg egentlig ville ha.
At bilen må stå på tomgang etter en real økt er ikke ett problem, er jo det vi har TurboTimer til :)
Kjøper du gti, blir du helt sikkert strålende fornøyd. Er jo dritkule biler, men det blir tamt og sette seg i GTIen hvis du har prøvd eller sitte på en Turboutgave.
 #354459  av marlboro1310

de tidligste Mk2ene er de mest hensynsløse, når de slipper er det som regel for sent...de tilgir ikke en uviten fører som har tatt vann over hodet. De versjonene etter 1992 ble mere "familievennlig" og tilgivende, og gav noen hint før den ville slippe...

"some magazines stated that the early version SW20 was downright dangerous to drive"

:wink:
 #354465  av FireWalk

jeg har hatt flere mr2er opp gjenom tidene og enea flere motorer. Jeg er stort sett enig i alt som blir sagt her. Men en ting bør nevnes siden ingen andre har gjort det. Og det er drift sikkerhet. Jeg til påstå at en gti er en god del mer drift sikker enn en turbo. Rett og slett fordi en turbo motor utsettes for mer juling og slites fortere. Der er flere ting som kan gå galt, de er vanskeligere å skru på. Turboen i seg selv er jo også forbruks vare, og det er ikke billig når de må byttes eller overhales. Og har man først en turbo motor så er det vel få som kan motstå fristelsen å skru opp trykket litt. Da blir drift sikkerheten enda dårligere, med mindre man bruker en formue på å bygge om hele motoren.. ;) så det er jo noe man bør ta med i vurderingen når man skal velge mellom gti og turbo. En gti er langt billigere i drift. :-).
 #354467  av hmsilset

Sant det firewalk. Men jeg synes en utukla original 3gen 3sgte er like driftsikker som alle andre motorene en kan få i en mr2.
Saken er den Tommydesu, at om du kjøper en BMW m5 med 340hk eller trimma Sierra cosworth med 300hk, så er mr2 mk2 gti eller turbo mye mere morro å kjøre og, og til en lett overkommelig pris. I min vurdering tar jeg også med min første mr2 i november 2000.Den hadde 2,2 L motor(usa) og rundt 130hk.Ingen banebil, men jeg hadde det veldig artig i den.
 #354469  av mr292

Mr2 @ Wikipedia skrev:In late 1992 (for 1993 models), Toyota changed the suspension geometry for both the NA and Turbo models. The rear toe rods (that control the toe-in of the rear tires) were lengthened to reduce toe-out during bump travel and the inner pivot points for the toe rods were relocated on the suspension sub-frame. At the front, the geometry was changed to roughly double the amount of anti-dive,[citation needed] but the new control-arm design eliminated caster adjustments.[citation needed] New springs lowered the ride height at both the front and rear and the anti-roll/anti-sway bars were increased in diameter (Turbo model only?). The wheels were changed from the 5 spoke cast aluminum 14" diameter to 15" diameter wheels.
stivere/lavere understell, større stab-stag diameter, større originalhjul (fra 14" til 15" , fra 205-225mm bredde bak), større bremser
mr2 @ Wikipedia skrev:These changes to the suspension geometry and tire sizes were made in response to journalist reports that the MR2 was prone to "snap-oversteer". As a counterpoint to the snap-oversteer phenomenon of the MR2, other journalists point out that most mid-engine and rear engine sports and super cars exhibit similar behaviour, and that a change to the driver's response to oversteer is really the problem, and not the fault of the car. A suspension issue Toyota did decide to address was the dramatic toe'ing out of the rear suspension under certain conditions, mainly lift-throttle under aggressive cornering. In any car, braking shifts the weight forward, and acceleration to the rear. Because of the MR2's exceptional ability to accelerate out of corners due to its rear-drive, mid-engine arrangement, many drivers would apply the throttle too aggressively, too early, gaining too much speed, and inevitably lifting the throttle. This lifting would shift the weight forward while causing the rear suspension to toe-out--the recipe for non-power-on oversteer, or even a spin.
 #354482  av marlboro1310

FireWalk skrev:jeg har hatt flere mr2er opp gjenom tidene og enea flere motorer. Jeg er stort sett enig i alt som blir sagt her. Men en ting bør nevnes siden ingen andre har gjort det. Og det er drift sikkerhet. Jeg til påstå at en gti er en god del mer drift sikker enn en turbo. Rett og slett fordi en turbo motor utsettes for mer juling og slites fortere. Der er flere ting som kan gå galt, de er vanskeligere å skru på. Turboen i seg selv er jo også forbruks vare, og det er ikke billig når de må byttes eller overhales. Og har man først en turbo motor så er det vel få som kan motstå fristelsen å skru opp trykket litt. Da blir drift sikkerheten enda dårligere, med mindre man bruker en formue på å bygge om hele motoren.. ;) så det er jo noe man bør ta med i vurderingen når man skal velge mellom gti og turbo. En gti er langt billigere i drift. :-).
Alt til skikk og bruk, alt med vett og fornuft, problemet er unge uvitende eiere på en Mk2 turbo, som ikke helt skjønner meningen med å la bilen bli varm før man drar turtall, og som ikke ser hensikten med å la den trappe seg ned en stund etter kjøring. Selvfølgelig er det dyrere med en GTS enn en GTi, flere potensielle feil som kan oppstå.
Jeg kjørte med min bil i 3 år :!: med 1,3 bar ladetrykk på min gen3...hver dag, jeg opplevde ingen driftsproblemer annet enn bytting av klosser\plugger\olje, bilen rørte ikke olje mellom byttene.
Saken mellom GTi og GTS-valget er at GTS er det alle egentlig vil ha, men de tror de ikke har råd,men tilslutt ender alle opp med en turbo i form av ombygging eller videresalg av sin GTi.
Da mener jeg det bare er å fleske til med en GTS med en gang, først som sist. Dette er min lille erfaring, og når jeg skal ha Mk2 igjen...blir det turbo, uten fnugg av tvil.
 #354495  av ad92

Den overstyringen det er snakk om skrytt så høyt oppi skyene at det er flaut. Det er IKKE noe problem i det hele tatt. Med mindre du legger den i 1.gir å bunner gassen.
 #354501  av mr2storbrua

Når man snakker om det "nye" understellet i 92, så syns jeg alltid det virker som at folk mener det nye er bedre. Nå har jeg ikke testet en post-92 MR2, men har lest at profesjonelle førere enten foretrakk eller hadde bedre rundetider i pre-92. Men det er nok tryggere for en urutinert MR2-sjåfør med det nye understellet.
 #354507  av TrustNo1

lasse skrev:92+ har i tillegg ikke mulighet til å justere caster foran om jeg ikke tar feil?
Tror det er camber vinkel justering som man mangler. Jeg trodde jeg kom til å få litt trøbbel med dette når jeg skulle ha bilen på firhjulskontroll pga senk. Men det viste seg at den var innen for verdiene på camber og det var spissingen min som spiste dekk i innerkant.
 #354512  av Tommydesu

hmsilset skrev:Saken er den Tommydesu, at om du kjøper en BMW m5 med 340hk eller trimma Sierra cosworth med 300hk, så er mr2 mk2 gti eller turbo mye mere morro å kjøre
MÃ¥ bare si med en gang, jeg er ikke av den typen ville gjort noe slikt :P
Jeg har hatt så mange artige opplevelser og så sykt mye rare situasjoner med bilen jeg har nå (1.6 civic vti med 153whp) går ikke best rett frem(men den overasker veldig mange der også), men i svingene er det ikke mye som holder følge :p
Jeg ville heller hatt en Corolla med 110hk og skikkelig understell, i stede for en bmw m5 med 340hk, eller lignende. Fordi jeg er så sikker på at den corollaen ville klart seg bedre rundt en svingete og kort bane/strekke =)

Må bare si takk igjen for mye nyttige svar, bare fortsett.. Kommer bestandig opp noe nytt og noe som er mulig å bruke videre, i tilegg til det er det litt inspirasjon for meg :)
 #354530  av marlboro1310

ad92 skrev:Den overstyringen det er snakk om skrytt så høyt oppi skyene at det er flaut. Det er IKKE noe problem i det hele tatt. Med mindre du legger den i 1.gir å bunner gassen.
Den er selvfølgelig ment når man kjører "at the peak" av hva bilens konstruksjon klarer, testførerne som har videreformidlet resultatene av pre92 og 92+ har nok ganske sikkert kjørt på bane ja.
Det er ingen problem å kjøre noen Mk2 revisjoner, om jeg har fått noen til å tro dette\ eller om alle tester av Mk2 før og etter 92 skremmer folk, så ta alt med tanken om kjøring på grensen av hva bilens prinsipp tolererer.

Noe som unge førere har en tendens til å gjøre...ikke at jeg skal "ta" noen, bilen gir særdeles mye av seg selv..og er underholdende å bruke fra start til stopp, uansett modell\revisjon\GTi eller GTS.

:wink:
 #354547  av mr292

ad92 skrev:Den overstyringen det er snakk om skrytt så høyt oppi skyene at det er flaut. Det er IKKE noe problem i det hele tatt. Med mindre du legger den i 1.gir å bunner gassen.
er enig med deg i den. er nok bare på grus og snø man merker noe til det. merker det når man ligger sidelegs på snøen (på "lekeplass") men kjører man med vettet(altså ikke helt sidelengs, bare litt :P) på offentlig vei er det ikke nor ploblem å holde mye høyere fart enn mange andre biler klarer i svingene. for mr2 er uansett en "svingespiser" som ligger godt på veien :P
jeg bare elsker å ligge i 75 i en sving her i bygda, svingen er nesten 180 grader og med god helling.
:D
 #354549  av FireWalk

Har aldri merket noe særlig til disse "livsfarlige" egenskapene igrunn. Og jeg har fått sleng mange ganger, har aldri hatt noe problem med å rette opp. Man må så klart bli kjent med bilen som med alle andre biler. Om man sammenligner bilen med en trynetrekker og sier den er "farlig" pga den oppfører seg annerledes så syntes jeg egentlig det er mer personen det går på enn bilen, siden det ikke blir riktig å sammenligne to så ulike biler.

Tror også det er viktig at man har bredere dekk bak enn forran. Jeg merker iallefall stooor forskjell på min nå. 225 forran og 265 bak. Hadde 205 på alle 4 på min første MR2. Ga jeg på litt for mye i ei rundkjøring f.eks så kom ræva. Men nå skur jeg fremhjula på tverra heller enn at ræva kommer ut. Så det sitter.

Kjørte forresten forbi en motorsykkel isted. Klarte ikke dy meg. Det var riktignok på 1,7 bar ladetrykk. :D Det var i en tunnel med en slakk høyresving. 3 felt. Ingen problemer det. En skal ikke sitte å være redd for at den ræva skal komme når som helst. Kjenner en bilen så kjenner en signalene den gir til tross for hva alle skal ha det til.
Det skal jo sykt mye til for at den plutselig skal slippe i en svig. og gjør den det så hadde du garantert havnet i grøfta med en hvilken som helst annen bil også. Så syntes det "problemet" der (om man kan kalle det det) er sterkt overdrevet. Mer sånn skremsels propaganda vil jeg si, etter å ha kjørt MR2 7 år. :)