Side 2 av 29

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:07 jun 2010 17:56
av MR2i
Sant nok, bose, men han kunne faktisk sagt at den ikke holdt og fått et salg av en kasse.. så han gikk glipp av 2500,- for å si det..
Logisk sett lyver man ikke og endatil taper på det.. og så mange motorer den fyren har drevet med.. så.. men uansett.. er 250-300 som blir absolutt max for min del..

450 hk og standard dreiemoment tror jeg ikke han mente heller.. hehe..

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:16 jun 2010 01:38
av MR2i
Noen som har vært borti de turbo-kitene som ligger på ebay?

Er liksom ingen som er helt 100%. Enten er de ikke helt komplette, ellers passer det kanskje ikke..

Lønner det seg å kjøpe mest mulig komplett kit?
Jeg har denne til $1300 inkl frakt.
http://global.ebay.com/TOYOTA_MR2_4AGE_ ... 46459/item
Bare til -87? Men her er det meste med.. utenom downpipe.. Men de har bare 3" downpipes..

..og denne til $650 pluss frakt (sikkert rundt $400)..
http://global.ebay.com/TOYOTA_MR2_84_85 ... 51677/item
Her mangler downpipe. Men de har noe fra Honda her http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0461585500 til $43
..som man kanskje kunne ha fått tilpassa.. 2" outlet på turbo, 2,25" inlet på downpipe.. ? Er dette normalt?
Dessuten ser det ut som det mangler oil return drain+feedline.. men finnes her: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0198059652 til $52.
Da er jeg oppe i $1150 likevel..

Noen råd?

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:16 jun 2010 11:33
av Xlr8
hva med og vurdere en ferdig bygget motor?
http://www.motorimport.dk/da/dept_32.html

eller kan du sikkert snakke med
http://turbomotor.dk/

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:16 jun 2010 17:01
av MR2i
Tenker de ferdige motorene til Egon kan være rimelig dyre.

Når det gjelder turbomotor.dk, så er kitet der for FWD 4AGE.

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:02 jul 2010 23:46
av MR2i
Da begynner alt av deler komme på plass.

AGZE-motordeksel fra Marlboro1310
4AGZE-motor fra Egon
Nye AGZE-stempler også fra Egon

ACL rådelagre og hovedlagre, komplett pakningssett, Cometic toppakning, alle ARP-bolter samt HKS oljepumpe oppgradering kommer fra ebay ved brukeren autocat51.
Glimrende service og god respons.
Levering via FedEx onsdag 7.7

Det blir også et turbo-kit fra Nordic Auto Import.
Garret T3 med 250-280 hk sies det..



Fikk i dag også svar fra vegvesenet angående søknad på å få godkjent ombyggingen:
Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser mv.

Ved en slik ombygging du beskriver, vil vi at kjøretøyet vises til Om- og Oppbyggingsgruppa på Risløkka trafikkstasjon.

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstille de krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).

Generelt tillates det ombygd inntil den største motoreffekten bilen kunne leveres med fra fabrikk. Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoreneffekten.

Som du skiver i mail'en din, vil det bli stilt krav til dokumentasjon fra kompetent uavhengig laboratoriumTÜV på at motoren tilredstiller de avgasskrav som var ved første gangs registrering.

Vi sittet ikke inne med opplysninger på hvem som kan dokumentere denne motoren. Men andre i om- og oppbyggingsgruppen mente at de hadde sett dokumentasjon fra et laboratorium i Nederland som heter : RDW Postbus 777, 2700 AT Zoetermeer, Nederland - på dette.
Forstår ikke problemet med avgassen. Dersom man viser bilen ferdig ombygd og har MINDRE Co2 etter ombygging enn før ombygging med original motor.. ? Enda må man ha dokumentasjon på noe annet?

Norge altså..

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:03 jul 2010 00:21
av MR2i
Hmm.. siden bilen er såpass gammel er det jo ingen hk-avgift på den..
Hva skjer om man blir stoppet i kontroll med turbo? Mangellapp pga vognkort ikke lenger stemmer og derfor må vise bilen på nytt?

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:03 jul 2010 11:34
av ArildM
Er vel det som skjedde med Terjen sin når han ble stoppet med 4AGZE ja :)

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:03 jul 2010 14:24
av MR2i
Men Terjen sin lyser lang vei at den er litt spes.. hehe.. Jeg skal ha min helt 100% original. Men tenkte å lage et lite luftinntak i glassfiber over bakkanten på taket ala Formel1 som fører kald luft ned til intercooleren. Det er det eneste som vil avsløre med utseendet at min ikke er helt original. Men den skal være 20 cm bred og bare 3-4 cm høy så den ikke ruver så ille mye.
Leste nettopp i MR2-forumet her at det var en som var redd for å bli avskiltet og vurderte en amerikaner. Uten å vite hvor mye hk han har i den så har jeg ikke lyst til å bli avskiltet.
Jeg tenkte rett og slett å ha bremsebenkdokumentasjon på hk med meg liggende i bilen i tilfelle kontroll.
Fra 124 hk til 145 hk skremmer litt mindre enn 124 hk til 280 hk i den lille doningen.. :)
Er det ikke noe med 10% effektøkning også da? Mener å huske noe om det når det gjelder chiptuning...
124 + 12 = 136 hk.. da trenger man ikke å godkjenne bilen på nytt?

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:03 jul 2010 14:52
av MR2i
Her er noe å tenke på!!!

http://www.tv2underholdning.no/broom/du ... 56629.html
- Bilfabrikkene måler motoreffekten etter en DIN-standard. Det gjøres ved at motoren blir målt før den blir satt inn i en bil, og uten dynamo, klima, servo og andre effekttyver. Men når motoren kommer i bilen din, så har mye av den effekten forsvunnet, forteller Schønberg.

- Dette skjer på grunn av at de nevntene faktorene trekker effekt. I tillegg kommer effekttap gjennom drivverket, som kan være over 10 prosent og så høyt som 20 prosent på noen firehjulstrekkere..

- Det vil si at hvis man måler effekten på for eksempel en bil som i vognkortet har 150 hester, så hender det ofte at den ikke har mer enn rundt 120 hester - noen ganger enda lavere, sier han.

- Biltilsynet (Trafikkstasjoner red. anm.) måler effekten på biler de mistenker for trimming med en rullende landevei. Denne måler effekten ut på hjulene, og det betyr at du kan kjøre med oppgitt effekt ut på hjulene, men det er det da nesten ingen som har.

- Biltilsynet har sagt i media at de har et slingringsmonn på 12-15 prosent. Hvis man skal tro på det, så betyr det at en bil på 150 hester kan ha 177,5 hester helt lovlig, sier Tommy
Men jeg kan da ha 136 hk på hjula uten at jeg blir "hengt". Da tenker jeg at jeg gjør det.. Setter bilen i bremsebenk og regulerer dataspruten til å ha 136 hk på hjulene på MAP 1.
Og har med meg dokumentasjon fra godkjent verksted på dette.

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:03 jul 2010 22:50
av ArildM
Jeg kjører 20v motor, som har oppgitt 170hk, men normalt sett ikke yter mer en 150, og så kan man trekke fra det som blir på hjulene og litt her og litt der. Så til slutt har jeg ikke noe mer enn 10% økning.

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:05 jul 2010 21:46
av mr2storbrua
Dersom det skal hjelpe med bremsepapirer må du ta ut motoren og få denne bremset i en godkjent bremsebenk (dette finnes ikke i Norge, må mest sannsynlig til Tyskland). Dette må vegvesenet også gjøre (altså ta ut motoren og sende til Tyskland) dersom de skal "ta" deg for noe. Dersom du skal ha datasprut er det uansett ulovlig... Det jeg ville gjort var å få det godkjent med effekten til kompressor-utgaven, det blir nok enklest... Når de da kikker i vognkortet ser de at økt effekt er godkjent og da gidder de kanskje ikke undersøke noe nærmere...

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:05 jul 2010 22:05
av MR2i
Er enkel matematikk for å finne ut tap i drivverk da.
Jeg laget et dataprogram for det i 1990 eller noe.. hmm.. tru om jeg har det i arkivet enda..
Var Bilsport-bladet som hadde et skjema man skulle fylle inn og bruke stoppeklokke og en kassettspiller med opptaksmulighet. I dag finnes det ikke kasettspillere lenger da men.. Det finnes lettere metoder i dag. Hehe..
Så da laget jeg et dataprogram i Basic for det den gang man hadde det..

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:08 jul 2010 00:43
av MR2i
Da er motoren fra Egon levert verkstedet som skal demontere og bygge opp igjen til så god som ny motor.
Alle motordeler fra http://stores.ebay.com/autocat51 ankom i dag. Sendt fra vestkysten av US på fredag. Veldig god service. Og kan anbefales på det sterkeste. Ved kjøp av flere enn 1 ting, sendes ting samlet og du får en hyggeligere pris enn det som står på ebay.

Turbo, oil filter relocation kit, 10-raders oljekjøler samt grenrør kommer fra http://turbomotor.dk/ og er på vei fra Danmark nå.
Blir en T3/T4 250-350 hk kapasitet.

I morgen blir også intercoolersett, wastegate, oljeslangekit, bensintrykksregulator og downpipe hentet i Oslo.
Og på fredag blir Emerald M3DK ECU hentet hos Flissundet Motorservice http://www.tuningspesialisten.no/
De leverer også eksosanlegget.
Blir 145, 190 og max hk som blir mappet i Emeralden..

Terningen er kastet. :D

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:11 jul 2010 13:12
av ArildM
Nice, blir spennene å følge med :)

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:12 jul 2010 17:01
av MR2i
Pga feriestengning osv blir ikke bilen min ferdig til helgen som jeg ønsket. Blir nå 3 uker til.. :cry:

Men da fant jeg ut at jeg får tak i C52 kasse, ny vannpumpe, oljepumpe, HKS regreim, nye dyser og 350hk clutch mens jeg venter.
Hadde tenkt å kjøre 140 hk med standard-deler frem til vinterparkeringen for så å ta visning og så ombytting av girkasse når våren melder sin ankomst. Sånn blir det ikke gitt...

Vi har nå tatt opp motoren og det var ingen nevneverdig slitasje noen steder. Motoren har gått med god olje og ikke alt for mange km. Men den har stått lenge. Bensinen har stått i dysene og tørket inn så det var masse rar "guffe" inni de.

Kostnad i deler frem til tastende stund: 46.000,-
Avtalt kostnad på godkjent verksted med all jobb: 20.000,-
K-sport TUV-godkjente coilovers og bremser rundt om.. hmm. 25.000,- til er jeg redd..

Og til vinteren venter hellakkering og rustsveising. Avtalt pris 20.000,- der også.. inkl all rustsveising, lakk og arbeid ellers.

Hmm... Blir en dyr, gammel MR2 dette..
Men en godkjent 200 hk's MR2 Mk1 må vel være noe verdt?? Vurderer nesten å reise til Tyskland og få den TUV-godkjent. Da må vel BT også godkjenne den? Koster 25.000,- hørte jeg rykter om...
Men det blir kanskje lettere å få godkjent ombygde biler neste år?