Re: Skifte til turbo-bremser!
Legg innLagt inn:01 okt 2010 21:10
inzane2012 skrev:kan du utdype litt mer om det ekstra vedlikeholdet??Bare husker jeg ble fortalt om dette når jeg vurderte BB-kit selv. På standard bremser er det jo 1-stempla caliper bak, og 2-stempla foran. Med BB blir det gjerne 6 bak og 8 foran. Det blir hhv 6 og 4 ganger så mange stempler som originalt med dertil like mange ekstra pakninger som kan ryke...
Kan se om jeg finner tilbake til det jeg ble rådet til...
Edit: Da fant jeg tråden min: viewtopic.php?f=33&t=29598&hilit=bremser
christer skrev:angående bremser. leitet litt og fant tilslutt denne:Det var etter å ha lest den tråden han linka til at jeg bestemte meg for å gå for originale bremser. Kan vel like gjerne quote kake...
viewtopic.php?f=33&t=21388&hilit=bremser
(les post nummer 10, skreve av "kake")
det den konkluderer med er at mr2en allerede har svært gode bremser orginalt.
så det beste/billigste vil nok da være og enten overhale de du har(15+ år gamle har sikkert ikke vondt av dette) eller få tak i 92+ bremser.
(har faktisk 92+ calipere fremme liggende.
sender deg en pm...)
kan være jeg tar feil her men tar en sjanse, så får andre rette meg:
mener å huske at "camelonen" her på forumet har big brake kit på bilen sin, husker ikke merke.
han skrev i en post at han måtte overhale disse ve gjevne mellomrom.
litt kjip, spesielt hvis du ikke sitter inne med kunskapen til å gjøre det...
kake skrev:Mitt tips er at før man setter i gang å skal modifisere bremsene på en bil, er man først nødt til å vite hvordan alt sammen fungerer. Det er nok ikke så enkelt å forbedre dette på mr2 iallefall.Ser at linker og kilder ikke blir overført på quoten, da anbefaler jeg å lese den opprinnelige tråden, så ligger det der
Litt lesestoff:
Pulp Friction. Alt.2. Fin grunnleggende artikkel.
Stoptech artikler. Her er det flere timers lesestoff.
Generelt.
Det er ingenting feil med de originale bremsene, de er faktisk meget gode. Det er ikke mange biler som stopper like bra som MR2. Rev.1 bremsene holder i lange baner til GTi de. Selv etter mange runder på Rudskogen så fader de ikke hvis man bremser riktig og bruker motorbremsen. Vil foreslå at du bytter bremsevæske og lufter systemet skikkelig. Sjekke at stemplene i kalipperne glir bra, samt glidepinnene. Rep.set fåes kjøpt hos Toyota. Du kan jo evnt. kjøpe noen klosser og skiver som det er mer friksjon i enn de originale. Jeg har en BD pakke til salgs btw
Setter du Supra bremser på mr2 foran så vil du forlenge bremselengden og helt sikkert ødelegge pedalfølelsen helt. ABS'en vil også gå helt bananas. Hvis du kun setter på større bremser foran så må du justere bremsebalansen med en ventil som øker trykket bak og. Ellers vil bakenden bremse altfor svakt. Å finjustere dette krever veldig mye testing under forskjellige forhold og masse erfaring. Se denne. Originalt er bremsefordelingen på Rev.1 57,90% foran og 42,10% bak.
Beste bremseoppgraderingen hvis du sliter med for høy varme og bytte til andre materialer samt væske ikke holder er å sette på Rev.2 bremsene med tilhørende hovedsylinder. Noe mer enn det trenger du ikke. Bremsefordelinga på de bremsene er 57,78% / 42,22%. Siden de er litt større, bremser de 9,05% bedre med samme pedaltrykk (8,81% foran og 9,37% bak). Husk også at større bremser gir mer uavfjæret vekt og dårligere handling.
En original '93 skal forøvrig greie 96km/t -> 0 på 107 feet (32,1m). Rev.1 90-92 er noe lenger.
En amerikaner stoppet forøvrig sin på 99 feet (29,7m) med originalt bremsesystem.
En original Ferarri Enzo greier øvelsen på 109 feet (32,7m)
Siden jeg først researcha litt så fant jeg litt flere stopplengder (96 km/t -> 0) på tilfeldige biler:
Lotus Elise 105 feet (31,5m) Eneste jeg har funnet som utbremser mr2n.
Mitsubishi Evo 9 110 feet (33m)
Corvette Z06 113 feet (33,9m)
Porsche 996 Carrera 122 feet (36,6m)
BMW 540i Sport 123 feet (36,9m)
Mosler MT900 S 114 feet (34,2m)
Acura NSX 116 feet (34,8m)
Jaguar XJR 111 feet (33,3m)
Mini Cooper S 123 feet (36,9m)
SLP Firehawk 125 feet (37,5m)
Pontiac Vibe GT 128 feet (38,4m)
Dodge Viper GTS 122 feet (36,6m)
Volkswagen Beetle Turbo S 130 (39m)
Vet ikke helt hvor sammenlignbare tallene er (med tanke på dekk, underlag osv), men poenget kommer fram
Tråd fra mr2oc om bremsene.
