AnaXyd skrev:Man bør jo egentlig føle seg lurt for å bytte en toppakning for 20k. Det er DRØYT! Man kan kjøpe en bil for 20k. Jeg veit at Toyota tar seg godt betalt, (1000kr timen, eksl mva?) og de gjør jo jobben grundig. Men jeg begynner å himle litt med øynene når de skal bruke rundt 2 dager på å gjøre dette? Det er ihvertfall et godt eksempel på at man bør finne seg et annet verksted som gjør jobben 50% billigere, og sikkert like bra.
Det er forøvrig 99% sikkert at trådstarter har slitte stempelringer og ventiltettninger, og ikke noe mer. Helt vanlig problem på 7A-FE om den ikke er tatt alt for godt vare på.
Skal man først bytte topp pakning på en gammel motor så syntes jeg igrunn det er like greit å skifte stempelringer når en først "er der" likevel.. Iallefall om man har litt oljeforbruk. Er jo forholdsvis enkelt å ta stemplene i forhold til å få av og på toppen med alle slanger og ledninger og styr og stell. Da kan man jo dessuten skryte på seg at motoren er overhalt når den skal selges...
Er forsåvidt enig i at 20.000 kr for å skifte en topp-pakning er direkte råttent. Men det er bare slik det er blitt i dag. når verkstedene tar 1000 kr timen pluss moms så blir det jo 1250 kr timen det.
Man kan jo si det slik da: at verkstedet tar ca like mye eller mer pr TIME enn det de fleste av oss har utbetalt etter en hel dag på jobb.. En tankevekker.. så da må man jobbe 7,5 time for å finansiere 1 time på verksted... sånn røft regnet
Jeg jobbet på Opel tidligere før jeg endelig fikk meg it jobb og det er ingen myte at mekanikerene går og drikker kaffe og slarver med hverandre. Dette drar ut tiden. Men så er det ikke slik at om de står og prater i 2 timer ekstra så koster det deg 2 timer ekstra. Det er lister man skal gå utifra, hvor lang tid ting bør ta. Så om de eventuelt bruker 4 timer på en jobb det står skal ta 5 timer så tar de betalt for 5 uansett, pga de da tar seg god tid og nettopp drikker kaffe osv, slik at den 4 timers jobben blir 5 uansett..
Så sånn sett kan det lønne seg på alle måter å få tatt dette svart. om noen f.eks tar 300 kr timen for å skru på bilen din så jobber som regel disse mer effektivt enn på verkstedene.
Finnes noen få mindre verksted som er en del rimeligere. Men om de bruke rlenger tid så vil det fort gå opp i opp. Men det kan man jo aldri vite før det eventuelt er for sent uansett.
Lønner seg alltid å gjøre slikt svart. Få tak i noen som kan ta på seg jobben. Hadde noen gitt meg noen tusenlapper rett i hånda så skulle jeg lett byttet topp pakning for dem jeg.

Der kommer jo forumet godt med, er vel alltids noen i overkommelig nærhet som kan ta på seg noe slikt eller kjenner noen som kan.