Side 2 av 2

Re: Drikker olje

Legg innLagt inn:11 aug 2010 22:10
av Bauf2k
AnaXyd skrev:Bare å finne en god pris på å bytte stempelringer og ventiltettninger med en gang. Dette er en verkstedskostnad som fort kan havne på 20.000kr, da det er et ganske stort inngrep.

Uansett anbefales det, ettersom du vil bruke masse penger på olje i tiden fremover, og det er ganske flaut når det lukter skikkelig ymse av eksosen din.

En svært vanlig feil på disse 7A-FE motorene i T20 Celicaene...

btw, du har jo skrevet det selv litt lengre opp i tråden, at dette er et stor inngrep og det fort kan havne på 20k :wink:
anywayz.. du bør iallefall få konstantert hva feilen er først. få tatt en komp. test, da finner du vel fort ut problemet. :D
håper det ordner seg billigere for deg enn det var for meg iallefall :wink:

Re: Drikker olje

Legg innLagt inn:11 aug 2010 23:20
av AnaXyd
Haugrud skrev:Mener du virkelig at å skifte toppakning kun skal ta 5timer? Toppakningsskift er en stor jobb som innebærer regreimskift, løpehjul, strammehjul,toppaking, kontroll av skjevhet på blokk og topp, fjerning av gamle toppakningsrester, oljeskift, frostvæskeskift, prøvekjøring/varmkjøring, kontroll av lekkasjer osv..så om du virkelig mener at alt det kun skal ta 5 timer så syns jeg helt ærlig at det er ganske teit :P
Om man kun skal skifte toppakning, da jeg ikke fikk opplyst om noe annet, så mener jeg det ja. Tapping av kjølevæske og olje tar du kjapt, så er det bare å ta av toppen og ta av den gamle pakningen og ta på nye. Men selfølgelig skal et verksted gjøre ting meget nøye enkelte ganger, og da blir det fort dyrt. Jeg regner med at det ikke bare var jeg som himlet med øynene når han sa at han hadde fått byttet toppakning for 20k?
Bauf2k skrev:
AnaXyd skrev:Bare å finne en god pris på å bytte stempelringer og ventiltettninger med en gang. Dette er en verkstedskostnad som fort kan havne på 20.000kr, da det er et ganske stort inngrep.

Uansett anbefales det, ettersom du vil bruke masse penger på olje i tiden fremover, og det er ganske flaut når det lukter skikkelig ymse av eksosen din.

En svært vanlig feil på disse 7A-FE motorene i T20 Celicaene...

btw, du har jo skrevet det selv litt lengre opp i tråden, at dette er et stor inngrep og det fort kan havne på 20k :wink:
anywayz.. du bør iallefall få konstantert hva feilen er først. få tatt en komp. test, da finner du vel fort ut problemet. :D
håper det ordner seg billigere for deg enn det var for meg iallefall :wink:
Ja, å bytte stempelringer og ventiltetninger i tillegg ja! Nå trodde jeg vi kun snakket om å bytte toppakning her. Å bytte stempelringer osv som jeg har gjort ER et dyrt inngrep ja, for her må man faktisk ut med alt av innmat i motoren. Men syntes det er litt pussig da, at jeg betalte 12000kr totalt ca for å bytte alt sånt(inkl toppakning osv), mens andre her betaler 20k for å bytte toppakning + litt annet småtteri?

Re: Drikker olje

Legg innLagt inn:13 aug 2010 14:25
av FireWalk
er ikke uvanlig at gamle motorer drikker olje. Men dette var jo litt i overkant. Du kan som sagt ta en komp test. Om det er lavt på en eller flere cylindere heller du litt olje ned i plugg hullet og tester på nytt. Dersom det blir bedre komp etter dette er ringene slitt. Det kan like gjerne være turboen. Skru av innsuget å se etter olje der. Sjekk om det er mye slarke. Ofte vil den leke på eksos siden og da er det ikke lett å oppdage med mindre lekasjen er virkelig heftig. Det kan også være en kombinasjon av stempel ringer og turbo. Like sansynlig er det at det leker ved toppdeksel pakningen, fordeleren eller simringene til kammene. Kan også være ved bunnpanne eller hovedpakningen ved veiva. Eller igjen, en kombinasjon av lekasjer, litt slitte ringer og turbo. Er ikke alltid så lett å finne ut av slikt på en gammel motor. Man må bare begynne i en ende og eliminere muligheter. I mellomtiden kan det jo muligens hjelpe å bytte til en tykkere olje. Ofte kan det hjelpe mye å bytte olje merke og. Og å bytte topp pakning varierer veldig fra bil til bil. Noen er enklere enn andre. På billig verksted varier prisen fra 8000 til over 20.000. Jeg bruker ca 14 timer på å bytte på min. Men så er det en del trangere i motor rommet på en mr2. Bare reg reima alene ei en 6 timers jobb da motor feste må av osv. Så at et verksted uten erfaring med motoren bruker 15 timer er ikke utenkelig. De må jo organisere hvor alt stod, montere alt, fylle ny kjølevæske som i tillegg må luftes. Tror ikke du har noen grunn til å føle deg lurt. Jeg betalte 10.000 kr for å få byttet en olje slange (hfh) på min første mr2 når jeg var yngre. Tviler veldgi på at toyota bytter topp pakning for under 20k. Var der nylig for å sette inn gjengehylse da jeg rev tennplugg gjengene på cyl 3. Demonterte alt selv så de trengte bare å borre litt og gjenge inn stålhylsa. Det brukte ifølge dem selv 2,5 timer på. 2250 kr..

Re: Drikker olje

Legg innLagt inn:13 aug 2010 14:45
av AnaXyd
Man bør jo egentlig føle seg lurt for å bytte en toppakning for 20k. Det er DRØYT! Man kan kjøpe en bil for 20k. Jeg veit at Toyota tar seg godt betalt, (1000kr timen, eksl mva?) og de gjør jo jobben grundig. Men jeg begynner å himle litt med øynene når de skal bruke rundt 2 dager på å gjøre dette? Det er ihvertfall et godt eksempel på at man bør finne seg et annet verksted som gjør jobben 50% billigere, og sikkert like bra.


Det er forøvrig 99% sikkert at trådstarter har slitte stempelringer og ventiltettninger, og ikke noe mer. Helt vanlig problem på 7A-FE om den ikke er tatt alt for godt vare på.

Re: Drikker olje

Legg innLagt inn:13 aug 2010 15:56
av FireWalk
AnaXyd skrev:Man bør jo egentlig føle seg lurt for å bytte en toppakning for 20k. Det er DRØYT! Man kan kjøpe en bil for 20k. Jeg veit at Toyota tar seg godt betalt, (1000kr timen, eksl mva?) og de gjør jo jobben grundig. Men jeg begynner å himle litt med øynene når de skal bruke rundt 2 dager på å gjøre dette? Det er ihvertfall et godt eksempel på at man bør finne seg et annet verksted som gjør jobben 50% billigere, og sikkert like bra.


Det er forøvrig 99% sikkert at trådstarter har slitte stempelringer og ventiltettninger, og ikke noe mer. Helt vanlig problem på 7A-FE om den ikke er tatt alt for godt vare på.
Skal man først bytte topp pakning på en gammel motor så syntes jeg igrunn det er like greit å skifte stempelringer når en først "er der" likevel.. Iallefall om man har litt oljeforbruk. Er jo forholdsvis enkelt å ta stemplene i forhold til å få av og på toppen med alle slanger og ledninger og styr og stell. Da kan man jo dessuten skryte på seg at motoren er overhalt når den skal selges... :mrgreen:

Er forsåvidt enig i at 20.000 kr for å skifte en topp-pakning er direkte råttent. Men det er bare slik det er blitt i dag. når verkstedene tar 1000 kr timen pluss moms så blir det jo 1250 kr timen det.

Man kan jo si det slik da: at verkstedet tar ca like mye eller mer pr TIME enn det de fleste av oss har utbetalt etter en hel dag på jobb.. En tankevekker.. så da må man jobbe 7,5 time for å finansiere 1 time på verksted... sånn røft regnet :)

Jeg jobbet på Opel tidligere før jeg endelig fikk meg it jobb og det er ingen myte at mekanikerene går og drikker kaffe og slarver med hverandre. Dette drar ut tiden. Men så er det ikke slik at om de står og prater i 2 timer ekstra så koster det deg 2 timer ekstra. Det er lister man skal gå utifra, hvor lang tid ting bør ta. Så om de eventuelt bruker 4 timer på en jobb det står skal ta 5 timer så tar de betalt for 5 uansett, pga de da tar seg god tid og nettopp drikker kaffe osv, slik at den 4 timers jobben blir 5 uansett..

Så sånn sett kan det lønne seg på alle måter å få tatt dette svart. om noen f.eks tar 300 kr timen for å skru på bilen din så jobber som regel disse mer effektivt enn på verkstedene. :)

Finnes noen få mindre verksted som er en del rimeligere. Men om de bruke rlenger tid så vil det fort gå opp i opp. Men det kan man jo aldri vite før det eventuelt er for sent uansett.

Lønner seg alltid å gjøre slikt svart. Få tak i noen som kan ta på seg jobben. Hadde noen gitt meg noen tusenlapper rett i hånda så skulle jeg lett byttet topp pakning for dem jeg. :D
Der kommer jo forumet godt med, er vel alltids noen i overkommelig nærhet som kan ta på seg noe slikt eller kjenner noen som kan. :D

Re: Drikker olje

Legg innLagt inn:14 aug 2010 18:55
av loft
Mye folk med peiling her ja!:)

Nå syns jeg dette ble i overkant, nei det ble langt over hva jeg forventa.. (spesielt når jeg tror bilen er verdt rundt 50k) Men hvem vet hva problemet er, kan jo være noe meget enkelt og billig! Har ikke hatt tid til å granska noe særlig + at jeg har forsåvidt lite peiling.