Side 2 av 2

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:16 sep 2010 01:48
av trd2000gt
hadde jeg vært deg ville jeg heller kosta på den motoren som står i istedet for å kjøpe en ny motor også koste på den masse deler, det er etter min mening bare å kaste pengene ut av vinduet, om du overhaler motoren du har nå og setter i smidd inmat så blir den skuddsikker den også, da vil den tåle langt mer en 245 hk også sparer det deg for mye penger og arbeid.

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:16 sep 2010 20:39
av Toms_3S-GTE
hadde jeg vært deg ville jeg heller kosta på den motoren som står i istedet for å kjøpe en ny motor også koste på den masse deler, det er etter min mening bare å kaste pengene ut av vinduet, om du overhaler motoren du har nå og setter i smidd inmat så blir den skuddsikker den også, da vil den tåle langt mer en 245 hk også sparer det deg for mye penger og arbeid.
Joda, vil jo igrunn bare ha den nyere motoren fordi det virker som det er mye mer deler tilgjengelig til rev.3 og oppover.
Men ett kjapt spørsmål, går det ann å bygge om en rev.1 motor til en rev.3 motor? Sånn at jeg fortsatt har korrekt motor-nummer osv? Også eventuellt bare skru ned boost'en om man skal på visning? Eller eventuelt bare bytte tilbake delene som skiller mellom motorene?

Ett annet spørsmål er, hvor langt kommer man på overhaling, balansering av veiv osv for ca 30.000 kr? Langt, eller like utenfor døra? :lol:

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:18 sep 2010 16:12
av Toms_3S-GTE
Ingen kommentar på hvor langt man kommer på overhaling osv for ca 30.000,- ?

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:18 sep 2010 17:23
av predator
Kommer jo an på hvilke deler du velger det.
Skal du bare overhale motoren, så kommer du ganske så langt med 30.000.-
MEN, skal du begynne å handle værstingdeler som nye kammer (Hks) Justerbare kammdrev , større bensinpumpe/trykkregulator , oljekjøler , stempel/ringer , råder , datasprut osv osv osv, så stopper det ganske så fort opp med 30.000.- ja.
Dette vet Firewalk alt om. Spør han hva motoren slik den står i dag koster, da får du vel en pekepinne omtrent på hva man må ut med hvis man skal trimme skikkelig.

Men som sagt, bare honing, polering av topp osv , kan man vel komme langt med 30.000 .- ja :)

Kan jo også se på delene selv, og regne ut. Er jo ikke vanskelig.

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:18 sep 2010 17:41
av inzane2012
en liten kommentar, en billig mod til overhalinga di er å skaffe deg 3sge kammer, disse er vist hakket hvassere enn turbokammene :)

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:18 sep 2010 18:11
av Toms_3S-GTE
Kommer jo an på hvilke deler du velger det.
Skal du bare overhale motoren, så kommer du ganske så langt med 30.000.-
MEN, skal du begynne å handle værstingdeler som nye kammer (Hks) Justerbare kammdrev , større bensinpumpe/trykkregulator , oljekjøler , stempel/ringer , råder , datasprut osv osv osv, så stopper det ganske så fort opp med 30.000.- ja.
Dette vet Firewalk alt om. Spør han hva motoren slik den står i dag koster, da får du vel en pekepinne omtrent på hva man må ut med hvis man skal trimme skikkelig.

Men som sagt, bare honing, polering av topp osv , kan man vel komme langt med 30.000 .- ja

Kan jo også se på delene selv, og regne ut. Er jo ikke vanskelig.
Selvfølgelig, koster det masse penger når man begynner å legge til deler. Var igrunn priser på honing av sylindere, planing av topp osv jeg lurte på. Har aldri gjort noe særlig med bilene jeg har hatt tidligere, så har liksom ikke noen tidligere priser å gå etter.

Når værsting delene kommer går det vel ann å oppgradere litt etter litt også? Og se effekten gradvis stige til rundt 300 whp :lol:
en liten kommentar, en billig mod til overhalinga di er å skaffe deg 3sge kammer, disse er vist hakket hvassere enn turbokammene
Har lurt litt på HKS eller JUN 264 kammer, 272 blir vel litt for aggresive? Men for all del, takk for tipset :D

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:18 sep 2010 23:03
av inzane2012
sikkert sagt det, men sjekk ut linken på denne tråden :)
viewtopic.php?f=33&t=35940

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:18 sep 2010 23:05
av Toms_3S-GTE
Har lagret den siden for lenge siden ;) Skum leste faktisk litt på den igår også.

Men er jo alltid kjekt og spørre folk som daglig kjører bilen og ;P

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:18 sep 2010 23:14
av inzane2012
For the 300-500rwhp range, 264 degree cams provide a good combination of flow without giving too lumpy an idle
siden du sikter deg inn på 300 hjulhester, så ser det ut som 264 kammer er veien å gå :)

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:19 sep 2010 05:14
av Toms_3S-GTE
siden du sikter deg inn på 300 hjulhester, så ser det ut som 264 kammer er veien å gå
Nettopp ;) Mente å huske at jeg hadde lest det en plass :lol:

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:23 okt 2010 01:41
av Noxan8
Toms_3S-GTE skrev:
Har lurt litt på HKS eller JUN 264 kammer, 272 blir vel litt for aggresive? Men for all del, takk for tipset :D
ut av det blå, finnes det noe som heter 300 kammer? eller der omkring? i så fall hvordan blir responsen?

ha meg unskyldt hvis jeg virker litt grønn her nå

Re: Ombygging av 91 MR2 Turbo fra rev 1 til rev 3?

Legg innLagt inn:23 okt 2010 15:11
av Toms_3S-GTE
Noxan8 skrev:
Toms_3S-GTE skrev:
Har lurt litt på HKS eller JUN 264 kammer, 272 blir vel litt for aggresive? Men for all del, takk for tipset :D
ut av det blå, finnes det noe som heter 300 kammer? eller der omkring? i så fall hvordan blir responsen?

ha meg unskyldt hvis jeg virker litt grønn her nå
Man får tak i 306 kammer til 5S-FE ihvertfall, men det må jo være "umulig" å kjøre med :P