Re: Forsøk på å få godkjenning på ombygging til V6
Legg innLagt inn:26 sep 2010 21:57
Avgass er ikke det store problemet om man gjør det riktig. Her er hva som sto i svaret:
"Dersom det benyttes nyere motor med komplett styringssystem, katalysator og lydpotter beregnet for beregnet for Europa, anser vi at kravet til støy og avgass er oppfylt. Det må fremlegges bekreftelse på motorens opprinnelse".
Her er teksten i min søknad:
Generell beskrivelse av ombyggingen :
Jeg ønsker å bytte motor fra den eksisterende til en nyere V6 fra Toyota. Toyota har aldri levert MR2 med V6 motor, men det er en populær ombygging i endel land, deriblant England.
Eksisterende motor: 3S-GE
MOTORDATA
4 sylindere i rekke, stål blokk, aluminium topplokk
Drivstoff: Bensin
Slagvolum: 1998
Effekt: 129 kW
CO2 utslipp: 216
Motoren det ønskes å byttes til er type 1MZ-FE. Denne finnes blant annet i Toyota Camry 1997 -2004
MOTORDATA
6 sylindere i V, aluminium blokk og topper.
Drivstoff: Bensin
Slagvolum: 2995
Effekt: 135 kW – 140kW
CO2 utslipp: Vet ikke eksakt enda, men kanskje dere har noen data?
Denne motoren er ca. 6 kg lettere enn den originale 4 sylinder motoren
Dette er en ombygging som som er gjort mange ganger, og og er godt beskrevet flere steder på internett.
I korthet:
Jeg vil bruke bruke den eksisterende gearkassen. 1mz-fe motoren passer på denne, det eneste som må endres er svinghjulet, da dette har en annen boltsirkel for clutchen. Svinghjul (nytt) med riktig boltsirkel kan kjøpes, eller eksisterende hull sveises igjen og nye hull borres og gjenges.
Motorfestene er de samme, bortsett fra ett av 4. V6 motoren er noe kortere enn rekke 4 motoren, derfor må motorfestebraketten på motorens front modifiseres.
Jeg vil benytte standard ECU’en som hører til V6 motoren, slik at effekt og utslippsverdier blir det samme som for en camry.
En annen ting som bør nevnes er at 1MZ-FE motoren har lavere max. turtall enn den eksisterende motoren, slik at bilens teoretiske maksimum hastighet blir lavere enn den er i dag.
Ingen andre modifikasjoner er planlagt.
---------------------------------------------------------
Så hvis det er noen som har lyst til å prøve, så hversågod
"Dersom det benyttes nyere motor med komplett styringssystem, katalysator og lydpotter beregnet for beregnet for Europa, anser vi at kravet til støy og avgass er oppfylt. Det må fremlegges bekreftelse på motorens opprinnelse".
Her er teksten i min søknad:
Generell beskrivelse av ombyggingen :
Jeg ønsker å bytte motor fra den eksisterende til en nyere V6 fra Toyota. Toyota har aldri levert MR2 med V6 motor, men det er en populær ombygging i endel land, deriblant England.
Eksisterende motor: 3S-GE
MOTORDATA
4 sylindere i rekke, stål blokk, aluminium topplokk
Drivstoff: Bensin
Slagvolum: 1998
Effekt: 129 kW
CO2 utslipp: 216
Motoren det ønskes å byttes til er type 1MZ-FE. Denne finnes blant annet i Toyota Camry 1997 -2004
MOTORDATA
6 sylindere i V, aluminium blokk og topper.
Drivstoff: Bensin
Slagvolum: 2995
Effekt: 135 kW – 140kW
CO2 utslipp: Vet ikke eksakt enda, men kanskje dere har noen data?
Denne motoren er ca. 6 kg lettere enn den originale 4 sylinder motoren
Dette er en ombygging som som er gjort mange ganger, og og er godt beskrevet flere steder på internett.
I korthet:
Jeg vil bruke bruke den eksisterende gearkassen. 1mz-fe motoren passer på denne, det eneste som må endres er svinghjulet, da dette har en annen boltsirkel for clutchen. Svinghjul (nytt) med riktig boltsirkel kan kjøpes, eller eksisterende hull sveises igjen og nye hull borres og gjenges.
Motorfestene er de samme, bortsett fra ett av 4. V6 motoren er noe kortere enn rekke 4 motoren, derfor må motorfestebraketten på motorens front modifiseres.
Jeg vil benytte standard ECU’en som hører til V6 motoren, slik at effekt og utslippsverdier blir det samme som for en camry.
En annen ting som bør nevnes er at 1MZ-FE motoren har lavere max. turtall enn den eksisterende motoren, slik at bilens teoretiske maksimum hastighet blir lavere enn den er i dag.
Ingen andre modifikasjoner er planlagt.
---------------------------------------------------------
Så hvis det er noen som har lyst til å prøve, så hversågod
