Side 2 av 2
Re: Interesse av bolt-on Turbokit til MR2 AW11?
Legg innLagt inn:18 okt 2010 18:12
av bose
Fordelene med en kompressor over en turbo er ikke vanskelig å se, spesielt i en bil som AW11..

Re: Interesse av bolt-on Turbokit til MR2 AW11?
Legg innLagt inn:18 okt 2010 20:03
av MR2i
bose skrev:Fordelene med en kompressor over en turbo er ikke vanskelig å se, spesielt i en bil som AW11.. 
Jasså? Hvilke?

Re: Interesse av bolt-on Turbokit til MR2 AW11?
Legg innLagt inn:18 okt 2010 21:19
av bose
Jeg har kjørt flere turbobiler. 200sx, ymse TDi traller og mye annet. Og i ALLE tilfellene har jeg irritert meg over at motoren ikke reagerer presist.
Problemet blir nok enda verre når det kun er eksostrykket fra en liten 1.6 som skal spinne i gang turboen..
Jeg ble faktisk positiv overasket over 4agze over hvor bra respons den hadde, jeg var til å begynne med litt redd for at jeg kanskje hadde mista den "in your face" karateren som 4age har, og som også passer veldig fint til AW11 og min kjørestil (spesielt når jeg heal n toe`r,men der kan det hjelpe mye med et lettere svinghjul).. Men det syns jeg var veldig intakt med kompressoren, til tross for at det er trykkmating, og mye rør mellom gasspjeld og innsug
Det jeg syns er veldig synd, er SC12 sine begrensninger i kapasitet.. Hadde mann hatt en kompressor som kunne ladet ca 1 bar opptil rødlinja, så hadde det blitt en genial motor.
Man hadde jo seff klart å få mye hester ut av et 4AGTE bygg, men det hadde vært kvantietshester framfor kvalitetshester...
Re: Interesse av bolt-on Turbokit til MR2 AW11?
Legg innLagt inn:18 okt 2010 22:24
av MRPETTER
bose skrev:Man hadde jo seff klart å få mye hester ut av et 4AGTE bygg, men det hadde vært kvantietshester framfor kvalitetshester...
Tror vel ikke akkurat på det du sier der gitt.
Skjønner heller ikke hvor du har det fra at det er lettere å dra en turbo enn en kompressor med en 1,6? vil vel heller tørre å påstå at det er motsatt
Re: Interesse av bolt-on Turbokit til MR2 AW11?
Legg innLagt inn:18 okt 2010 22:28
av MR2i
Ser poenget ditt.
Jeg må si at det er litt tanken på bunndraget som bekymrer meg litt. Men har bare kjøpt en "kina-turbo" uten kulelager for å se hvordan det blir nå.
Regner med at det blir litt "Cut & try" på hele opplegget.
Flere har anbefalt turbo-konverteringsfolk å fjerne TVIS, men dette blir feil. TVIS'ens ene og alene oppgave er å beholde bunndrag.
Derfor har jeg også beholdt det. Den lager større strømninger i sylindrene.
Jeg har også muligen åpen for å bytte både grenrør og turbo til en adskillig mindre T25, men "kun" 270 hk. Men da med kulelager og adskillig kjappere spool-up enn det jeg har i dag.
Men kommer til å kjøpe kulelagerturbo til setupet jeg har i dag før jeg går så drastisk til verks...
Tross alt skal man jo kunne kjøre normalt etter veien..
Re: Interesse av bolt-on Turbokit til MR2 AW11?
Legg innLagt inn:18 okt 2010 22:29
av MR2i
MRPETTER skrev:bose skrev:Man hadde jo seff klart å få mye hester ut av et 4AGTE bygg, men det hadde vært kvantietshester framfor kvalitetshester...
Tror vel ikke akkurat på det du sier der gitt.
Skjønner heller ikke hvor du har det fra at det er lettere å dra en turbo enn en kompressor med en 1,6? vil vel heller tørre å påstå at det er motsatt
Kompressor har dreiemoment fra tomgang.. Det er det han sikter til.
Re: Interesse av bolt-on Turbokit til MR2 AW11?
Legg innLagt inn:18 okt 2010 22:33
av bose
MRPETTER skrev:bose skrev:Man hadde jo seff klart å få mye hester ut av et 4AGTE bygg, men det hadde vært kvantietshester framfor kvalitetshester...
Tror vel ikke akkurat på det du sier der gitt.
Skjønner heller ikke hvor du har det fra at det er lettere å dra en turbo enn en kompressor med en 1,6? vil vel heller tørre å påstå at det er motsatt
En liten motor har lavere eksostrykk enn en stor motor, med tanke på å spinne rundt en turbo...
En kompressor jobber ikke via eksosen, men via reim. så responstida er null uansett slagvolum og eksostrykk..
Nå er det heller ikke bare bunndraget jeg sikter til, men tida fra du tråkker på pedalen til motoren reagerer, uansett turtall
Re: Interesse av bolt-on Turbokit til MR2 AW11?
Legg innLagt inn:18 okt 2010 23:46
av MR2i
Det er derfor kompressor og turbo-kombinering er det ultimate..

Re: Interesse av bolt-on Turbokit til MR2 AW11?
Legg innLagt inn:21 okt 2010 13:18
av Ottoen
Er MEGET interisert i turbo-grenrør til AW11...

Re: Interesse av bolt-on Turbokit til MR2 AW11?
Legg innLagt inn:21 okt 2010 14:43
av mr2pondus
Ikke fremmed for noe slikt jeg heller.
Hva vil herligheten koste?