Side 2 av 7

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:30 nov 2010 23:09
av loft
Haugrud skrev:fuelcut er når du får for høyt turbotrykk, ecu registrerer dette og kutter bensintilførsel til motoren, slik at du ikke skal skade motoren...for å få vekk motorlampe og at den kutter med en gang den får trykk, slår du bare av og på tenning..monter fcd om du vil slippe dette
Ah hm..i en annen tråd mente han at den manuelle boost controllen var så upålitelig at man kunne oppleve fuel cut, ville det ordne seg om man ordner elektronisk?

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:01 des 2010 01:01
av predator
loft skrev:
Haugrud skrev:fuelcut er når du får for høyt turbotrykk, ecu registrerer dette og kutter bensintilførsel til motoren, slik at du ikke skal skade motoren...for å få vekk motorlampe og at den kutter med en gang den får trykk, slår du bare av og på tenning..monter fcd om du vil slippe dette
Ah hm..i en annen tråd mente han at den manuelle boost controllen var så upålitelig at man kunne oppleve fuel cut, ville det ordne seg om man ordner elektronisk?
For å unngå fulecut ved høyt turbotrykk, må man ha enten en FCD (Fuel cut defender) som er den billigste måten, men også den farligste for motoren. (man kan brenne stemplene) eller man kan montere en datasprut m tilbehør.
Grunnen til at de manueller bcene kan være upålitelige, er fordi de kan lukke seg helt. Kan virke normal veldig lenge, så pluttselig uten forvarsel, lukker den seg helt, og man opplever fuelcut.

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:01 des 2010 01:11
av celica_st185
Skal vel ganske mye til for å brenne ett stempel i denne motoren, med en relativt orginal turbo... Hvis du monterer en HKS fuelcutdefencer som er justerbar, kan du selv velge på hvilket trykk ecu skal kutte bensintilførselen. Di fleste legger seg på rundt 1-1.1 bar. Finnes gode manuelle boostcontrollere også på markedet, som f. eks Turboxs sin HPBC http://turboxs.com/shop_prod.php?what_category=1

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:01 des 2010 17:16
av loft
celica_st185 skrev:Skal vel ganske mye til for å brenne ett stempel i denne motoren, med en relativt orginal turbo... Hvis du monterer en HKS fuelcutdefencer som er justerbar, kan du selv velge på hvilket trykk ecu skal kutte bensintilførselen. Di fleste legger seg på rundt 1-1.1 bar. Finnes gode manuelle boostcontrollere også på markedet, som f. eks Turboxs sin HPBC http://turboxs.com/shop_prod.php?what_category=1
whaat en slik jævel har jeg jo..øhm :shock:

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:01 des 2010 23:47
av celica_st185
Da trenger du bare en fuelcutdefencer (FCD), hvis ikke du har det og da, bare den er feil innstilt :roll: Ta å brett tilside gulvteppet nede på venstre dide der passasjer har bena. Der ligger hjernen. Hvis noen har vært å koblet inn en fcd der, vil du nok se den :)

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:01 des 2010 23:52
av loft
celica_st185 skrev:Da trenger du bare en fuelcutdefencer (FCD), hvis ikke du har det og da, bare den er feil innstilt :roll: Ta å brett tilside gulvteppet nede på venstre dide der passasjer har bena. Der ligger hjernen. Hvis noen har vært å koblet inn en fcd der, vil du nok se den :)
Takk skal sjekke ut!:)

Er fan ikke så lett når man ikke er noe særlig flink med bil..Men en plass må man jo starte.

Re: My carlos sainz

Legg innLagt inn:02 des 2010 00:13
av Lørnings
loft skrev:ad92, nei gikk forsåvidt fort det. mer kommer;) ska pusses ned og lakkeres, nye bremser, clutch og hvis pengene er der større turbo,toppakning,IC osv

Hvis det hadde vært pluggene og coil så burde problemet ha vært der hele tiden og ikke slutta når bilen blir varm?

Eneste som er gjort med bilen så vidt jeg vet er forsterka turbo, manuel boost controll, fuel cut defender. nytt ferrati(det det heter?) eksos hele veien. han hadde bytta plugger før jeg kjøpte den sa han. Samt jeg har nettopp bytta batteri
Du har jo sagt sjøl at du har FCD? Regner med at det er bygget på info fra forrige eier, så da burde jo den saken være grei? Du har ikke turbotrykksmåler da, så du veit når den evt kutter?

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:02 des 2010 02:42
av loft
Har det ja



Lest litt frem og virker som at det kanskje er luftmengdemålern evt spjeldet inni som ikke liker kulda. Så tenker å prøve å bytte luftmengdemålern hvis ikke den er sykt dyr.
Lest om flere som har bytta luftmengdemålern og da har de sluppet den fuelcuten, syns bare det er rart jeg får fuelcut når jeg har FCD.. Men det driter vell den i når luftmengdemålern er ødelagt?

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:02 des 2010 15:38
av Lørnings
Men selv om du har FCD, så fjerner ikke den fuel-cut..den bare utsetter det tror jeg? Ihvertfall de justerbare.. Men hvis du kunne sjekka hvilket trykk du fikk fuelcut på, så hadde feilsøkinga vært lettere skulle jeg tro. Hvis f.eks slangen til wastegateaktuatoren har hoppa av..så turbotrykket går for høyt, så vil du jo kunne få fuelcut:)

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:02 des 2010 18:23
av Andrepedersen
Lørnings skrev:Men selv om du har FCD, så fjerner ikke den fuel-cut..den bare utsetter det tror jeg? Ihvertfall de justerbare.. Men hvis du kunne sjekka hvilket trykk du fikk fuelcut på, så hadde feilsøkinga vært lettere skulle jeg tro. Hvis f.eks slangen til wastegateaktuatoren har hoppa av..så turbotrykket går for høyt, så vil du jo kunne få fuelcut:)
Uansett om du har det, kan du få det, vist du belaster turbo med mer trykk en fcd er justert til å "godkjenne".

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:12 des 2010 01:48
av loft
Endelig har "bilkontoen" tippa 5 siffra beløp. Må vell ha en del på den hvis jeg får det slik jeg vil ha det.

1. Overhaling av motoren, når det gjøres vil jeg forsterke det som trengs slik at det tåler gode 300hk og ett tenkt moment. Spørs igjen på hvor mye over vanlig sum jeg må ut med.
Slik jeg forsto det var det rundt 6600kr (hvis jeg husker riktig) for delene osv til overhalinga.. Dette stiger vell fort tenker jeg =/, må vell jobbe mye overtid!

2. Fjerne rusten og lakkere om hele balja, tipper jeg fort blir 15-20 000 hvis jeg får gjort detta svart..avhengig av hvor utbredt rusten i hjulbuene er..vanskelig å si.

3. Se del 1) forsterka clutch, bremser, nye stoler evt få de trekt om.

Kommer ALDRI til å kvitte med med min kjære så jeg ska prøve så godt som mulig å ta vare på hu.. Er nesten litt trist å ikke ha garasje men hu tåler kulda fint enda.

spørs om ikke til våren så må man kjøpe seg en billig kjerre, kanskje en carina imens alt arbeidet blir gjort.. Kan ikke og har ikke plass til å gjøre noe av det =( unntatt bremsene.
Hvis det er noen drevne mekanikere i trondheim som har lyst på litt svart cash på våren bare PM meg så har jeg alltids ett eller annet.



Merker at den lugger mye når jeg drar på, om dette er pga kulda eller noe annet aaaaner jeg ikke.. Ble tenkt at ene spjeldet der luftmengdemålern sitter fryser litt. Derfor jeg vil ha den på overhaling slik at alt blir tipp topp til sommerkjøringen!:) gruuu dette blir dyrt for en stakkars elektriker

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:12 des 2010 20:39
av loft
Kan noen tippe hva det vil koste hos verksted? fant ett verksted i trondheim som driver med dette (cylmo.no)..




Det jeg vil, håper jeg ikke repeterer meg er å få overhalt motoren, og samt som det gjøre vil jeg vite hvilke deler som trengs å forsterkes for å tåle 300hk (moment uvisst?).
Hvis jeg finner ut de delene kan jeg finne pris på de, og så sammenligne i forhold til vanlig overhaling.

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:12 des 2010 23:31
av Andrepedersen
Fikk et prisoverslag på akkurat det samme på min, kom på rundt 23k inkl arbeid.

www.nordicautoimport.no har mye bra deler.. Kan sikkert få en bra pakkepris der, evt ebay ?

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:13 des 2010 18:48
av loft
Andrepedersen skrev:Fikk et prisoverslag på akkurat det samme på min, kom på rundt 23k inkl arbeid.

http://www.nordicautoimport.no har mye bra deler.. Kan sikkert få en bra pakkepris der, evt ebay ?
Linken funka ikke?=/
hm 23k ja... var det vanlig overhaling eller med enkelte forsterka deler?:) Hvis det er med forsterka deler kan det jo være levelig pris, iallefall hvis man tenker på timesbruken!

Bare nysgjerrig på om jeg må plukke ut motorn sjæl eller om de tar imot hele bila og leverer den hel tilbake. Skal å høre med Cylmo i uka her eller neste hvis jeg får tid (sykt lite man gjør når man har fri i 3 uker men plutselig jobber igjen så har man masse man ska gjørra)

Re: My carlos sainz, litt her og der.

Legg innLagt inn:17 des 2010 17:22
av loft
Da er overhalinga good to go- green light!! Fikk satans til bonus fra ene prosjektet samtidlig som man er flink til å spare. Hvis jeg kan tippe rundt 20-25k + bremser så blir det bra.
Etterpå er det bare å spare til lakkerings..Når alt det er over så er jeg faens fornøyd:D

Bare ett dilemma..Kan ikke være uten bil..iik