Side 2 av 2
Re: Høy tomgang
Legg innLagt inn:31 jan 2011 16:20
av atledreier
Vel, i dag funka tomgangen sånn noenlunde. Var litt høy, lå på 1100prm med varm motor, men det var med nesten helt tomt batteri (måtte jumpstarte etter litt anleggsklatt), så det anser jeg for normalt. Den lada nok på full guffe. Kjørte en liten tur på butikken, og tomgangen lå stabilt på 1050-1100 rpm. Ikke noe jaging heller.
Hadde et elektrisk problem med anlegget tidligere, det KAN ha vært det som laget trøbbel. Får se det an litt.
Re: Høy tomgang
Legg innLagt inn:01 feb 2011 19:34
av PerX
hadde samme problemet på mitt forrige motor 5sfe, fant ut av det når jeg begynte å lage nytt ledningsnett.
ene ledningen fra gasspjeldet var det brudd i. hadde nesten 2000omdr. når kald, og når varm så lå den på 1300omdr.
vanntemp føler kan og gjøre at bilen tuller btw.
Re: Høy tomgang
Legg innLagt inn:01 feb 2011 20:03
av atledreier
Ja, den kom seg betraktelig etter en motorvast, der jeg rikset litt på alle pluggene jeg kom til, for å sjekke at alt satt fast, deriblant tempsensoren. Kan hende det var så enkelt. Tomgangen har vært litt høy, 1000-1100rpm, etterpå, men det er nok på grunn av anleggskobling og høy ladebelastning. Den er fin nå, etter en god kjøretur.
Re: Høy tomgang
Legg innLagt inn:01 feb 2011 23:55
av Andrepedersen
atledreier skrev:Ja, den kom seg betraktelig etter en motorvast, der jeg rikset litt på alle pluggene jeg kom til, for å sjekke at alt satt fast, deriblant tempsensoren. Kan hende det var så enkelt. Tomgangen har vært litt høy, 1000-1100rpm, etterpå, men det er nok på grunn av anleggskobling og høy ladebelastning. Den er fin nå, etter en god kjøretur.
Har du montert et svin av et anlegg ? Skal ikke ha så mye å si på tomgangen, Skal egentlig ikke merke noe spesielt av det.
Re: Høy tomgang
Legg innLagt inn:02 feb 2011 02:01
av FireWalk
Sjekk vakumen på motoren ved tomgang. Kan jo være en vakumslange som har sprukket. Det vil resultere i høyere tomgang. Kan også være at anlegget trekker så mye strøm at motoren må gå på høyere turtall for at dynamo skal klare å holde batteriet "i live" som da tyder på defekt batteri som nevnt over. Mål spenning på batteriet etter at bilen har gått en stund. Et sunt batteri bør ha minst 12,80v etter at bilen har vært i drift en stund. Er det 12,50 eller mindre så er batteriet mindre enn optimalt...
Du kan også "load" teste batteriet selv ved å koble fra tenning og bensin og kinne i minst 30 sekunder. koble alt på igjen og starte bilen. Den skal da starte uten problem. Er den da tom for strøm er batteriet defekt.
Kan også være en ide å måle med multimeter mens motoren går også. Kan være dynamo synger på siste verset og ikke klarer å levere nok strøm på lavt turtall.
Koble på multimeter og sjekk følgende: når du starter motoren: går den opp på rundt 14+ volt med eng gang eller blir den liggende på rundt 12 og kryper sakte men sikkert opp mot 14 ?
Re: Høy tomgang
Legg innLagt inn:02 feb 2011 16:36
av atledreier
Jeg vet at batteriet er marginalt. Er ikke stort anlegg, men når man driver og kobler og står og spiller uten motoren i gang, og i tillegg har dårlig batteri så må dynamoen kjøre på full belastning en stunt før batteriet er toppladet igjen. Er nok det som har skjedd. Tomgangen er helt fin nå, i alle fall.
Re: Høy tomgang
Legg innLagt inn:04 feb 2011 13:59
av atledreier
Nå har bilen hatt fin tomgang noen dager. Bytta batteri i dag, og da er tomgangen høy igjen. Tipper ECU blir resatt og bruker litt tid på å 'finne igjen' tomgangen?
Re: Høy tomgang
Legg innLagt inn:19 mai 2011 15:03
av FireWalk
Fikk du ordnet tomgangen?
Om dynamo, gassvaier og batteri er i orden er det kun selve tomgangsventilen (IAC pr bgb) og vanntemp sensoren til ECU jeg kan tenke meg som kan forårsake dette foruten vakumlekasjer. Men da ville den vært litt ruskete ved kaldstart også.. litt vanskelig å holde i live før den ble varm skulle jeg tro.
Det er også en tomgangskru på gassspjeldet du kan regulere tomgangen på. Om det ikke er noen andre problemer som ligger til grunn så kan det være nok å justere den for å få perfekt tomgang.
Re: Høy tomgang
Legg innLagt inn:22 mai 2011 08:31
av atledreier
Den går helt fint nå. Når strømmen har vært koblet bort fra ECU tar det en liten stund før den finner igjen tomgangen, så går den flott etterpå.
