Side 2 av 9
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:25 feb 2011 15:29
av rkarlsen
Har nå fått tlf og faktura på moms inn til norge på motoren. Denne betales i kveld, og har da motoren i starten av neste uke.
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:25 feb 2011 15:45
av leiira
rkarlsen skrev:Har nå fått tlf og faktura på moms inn til norge på motoren. Denne betales i kveld, og har da motoren i starten av neste uke.
mye ble alt på tør jeg spørre

håper virkelig at dette går riktig vei mtp godkjenning , husk å ta masse bilder av byggingen da også dette er en fordel å ha da du kommer til Satans veivesen
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:25 feb 2011 16:59
av mr2storbrua
Er vel forskjellig ECU også på celica, så slik sett trenger det heller ikke være samme avgass... Men bare ta deg en tur på toyota, så hører du med dem, det har ikke noe å si hva vi tror og mener uansett, så lenge toyota mener noe annet

Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:25 feb 2011 17:18
av rkarlsen
leiira skrev:rkarlsen skrev:Har nå fått tlf og faktura på moms inn til norge på motoren. Denne betales i kveld, og har da motoren i starten av neste uke.
mye ble alt på tør jeg spørre
håper virkelig at dette går riktig vei mtp godkjenning , husk å ta masse bilder av byggingen da også dette er en fordel å ha da du kommer til Satans veivesen
Kommer seg vel på ca 15000 med motor og alle deler til den samt frakt og moms til Norge.
Må vise bilen hos toyota og de må godkjenne ombygg før BT skal se den.
svar fra BT:
"Det er fabrikanten/importør som utsteder dokumentasjon på hvilke endringer som kreves. Det er et merkeverksted som må kontrollere at endringene er gjort i hht. hva fabrikanten sier, da merkeverkstedet er den som kjenner biltypen og skriver en bevitnelse på at det er utført.
Det samme gjelder motoren, det må dokumenteres hva den har av effekt osv. fra fabrikant/importør på f.eks motornummer."
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:03 mar 2011 08:58
av rkarlsen
Da har motor ankommet.
Holdt på i to timer for å få løs den forbanna lastebilen som sjåføren selvfølgelig satte på kjettingen ETTER vi hadde gravd løs hjulene!!!
Men motoren skal jo da overhales før den settes inn i bilen(skifte topp-pakning, vannpumpe, regreim og evnt ventiltetterene).
Dette da det jeg kommer på i farten.
Bilde av motoren kommer senere når jeg har fått rydda opp i alle deler osv. kom på en pall som jeg ikke har orka å begynt med enda.
Gleder meg som en unge til å få den i bilen.

Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:03 mar 2011 22:56
av leiira
gleder meg som en unge til å se om toyota jessheim fikser papirene osv så du får denne godkjent!
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:04 mar 2011 09:52
av rkarlsen
Ja. Men de skal bare godkjenne ombyggingen ifølge BT.
Fikk vite at motoren stammer fra en 90 mod MR2. Så hvis jeg da har skjønt riktig så slepper jeg å bytte frambremser, men skal jo da bytte hubber bak. De så litt kraftigere ut samt splindsene på akslingene kan være annerledes.
motoren ser utrolig bra ut.

Skal ta bilder i kveld.
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:04 mar 2011 23:14
av rkarlsen
nettopp pakket ut IMAG0044.jpg (292.61 kiB) Vist 1900 ganger
satt sammen og gått over delene IMAG0049.jpg (278.7 kiB) Vist 1900 ganger
kommer flere bilder.
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:05 mar 2011 01:06
av MRPETTER
Ser grei ut den motoren der da: )
HKS "mushroom" filter å: )
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:05 mar 2011 07:56
av rkarlsen
MRPETTER skrev:Ser grei ut den motoren der da: )
HKS "mushroom" filter å: )
Ja, skal bytte toppakning(stålpakning), reg reim og vannpumpe på den.
Men skal bytte ut filteret, det ser bedre ut en det er.
Gitteret er rusta og filteret smuldrer opp når du bare ser på det.
Tips om bra luftfilter taes i mot med glede.
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:05 mar 2011 12:20
av MRPETTER
rkarlsen skrev:MRPETTER skrev:Ser grei ut den motoren der da: )
HKS "mushroom" filter å: )
Ja, skal bytte toppakning(stålpakning), reg reim og vannpumpe på den.
Men skal bytte ut filteret, det ser bedre ut en det er.
Gitteret er rusta og filteret smuldrer opp når du bare ser på det.
Tips om bra luftfilter taes i mot med glede.
Jeg har hørt at Apexi er bra: ) det er ganske dyrt, men skal være bra: )
Jeg har et liggende, men har ikke fått brukt det enda, siden motoren min ikke er ferdig: )
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:05 mar 2011 12:42
av rkarlsen
Okei. takker.
Vi får se hva som skjer når jeg begynner med motorbyttet.
Venter på svar fra BT om dette.
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:05 mar 2011 14:59
av inzane2012
hadde pipercross viper filter på gti'n min, og syns det var ganske bra, fikk vertfall en ganske bra lyd bare av å bytte det

bare på gti'n så hørte du ganske godt en skikkelig "suge" lyd når acis'n kicka inn på rundt 4500rpm, så kan tenke meg det høres bra ut på en turbo

Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:05 mar 2011 15:28
av rkarlsen
Ja.
Må i hvertfall godkjenne med org luftfilter.
Men blir bytte av det senere ja.
Sitter og sjekker div.
Håper å få svar fra BT snart også men har ikke hørt noe.
Skal høre med en pappa kjenner som jobber i BT.
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:05 mar 2011 19:08
av john_e
Ang. filter leste jeg en test fra et japansk bilmagasin, der de testet en del filter. Mener å huske at Apexi og K&N var oppe i toppen, mens HKS mushroom filteret slapp gjennom for mye finstøv, og kom lengre ned på lista. (leste testen da jeg vurderte å bruke HKS sitt)
Skulle linket til nettsiden hvis jeg hadde husket den, så får ta et lite søk for å finne den igjen
