TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diesel VS Bensin

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #384857  av magnesmurf

Mange som har sterke meninger om diesel her ser jeg.
Noen vet ikke hva de prater om tydeligvis, og andre har vært heldige å få prøve en moderne bil med moderne dieselmotor.

Det er meningsløst å disutere om hvor god en dieselmotor egentlig er. De kan bli sterkere enn bensinmotorer momentmessig sett, men ikke få like mange hester og være like spreke i forhold til motorstørrelsen.
Det som alltid vil være det samme i diesel vs bensin er måten motoren oppfører seg på, og hvor i turtallsregistret du har kreftene i de forskjellige motorene. En diesel er alltid sterk i bunn, mens en bensinmotor først blir sprek når den kommer høyt opp i turtallsregistret.

I daglig bruk annser jeg faktisk diesel som best. Den bruker mindre drivstoff og har mer krefter i bunn, så man slipper å gire ned for hver gang man skal gi på litt. Men jeg er ikke overbegeistret for diesel nå når jeg eier det selv... Det lukter dritt, låter stygt, og dabber av ved 4000rpm.
Til sportslig kjøring og koseturer er jeg ikke tvil om jeg liker bensinmotorer mye bedre. Rett og slett pga måten man kan dra motoren på turtallet og lyden. Og da driter jeg i at det bruker dobbelt så mye suppe :D

Kan man kjøre diesel sportslig? Ja absolutt. Se bare på dieseln min i denne videoen: den dukker opp sidelengs rundt svingene noen ganger på videoen den også.
Og jeg quoter en av folkene på imprezaforumet når det gjelder om diesel kan kjøres sportslig:
Personlig, tatt prisen i betraktning her i norge og til daglig bruk, så er jeg mer fornøyd med diesel imprezan enn med 09 wrx sti i daglig bruk.

Switcher mellom 180hk forester turbo og 150hk diesel, og dieselen går som en kule, med sykt moment som bensinmotoren må piskes for å levere. Trodde dieselen gikk som en forester turbo, men den går mye bedre enn det. Kjørte 1.11 på r.skogen med diesel og 1.09 med 09impreza sti. Det er lite (2 til 3sek) forskjell!
 #384913  av 2r-e-rik

dca skrev:hva skjer med dette forumet?
Er det så unge folk her som virkelig tror diesel bil er kjedelig? lukter uvitende bondetamper i wonderbaum stylet corolla...

IS220d jeg hadde var det over 200hk og 455nm... er ikke det sportsbil aktig nok så vet ikke jeg... bilen jeg har nå - en 08 BMW 320cab M-SPORT er på absolutt ingen måte noen sportsbil iforhold!
Men dere som kritiserer diesel har vel aldri prøvd såpass til dieselbiler...

Når jeg får solgt bmw'n er neste plan en 535d med hartge varer i motor. 330 diesel gamper å hemningsløst med nm blir vel det meste av bensinbiler under 350 hk igjen.. :)
tja.. jeg i fjor prøvde jeg en e46 m3 csl med kompressorkit ifra esstuning. aner ikke hva effekten var men den gjorde 0-100 på under 3 sekunder og rompa reiv seg løs i 230km/t
ikke noe bil jeg likte fordi den var så nervøs med alle elektroniske hjelpemidlene.
men definitivt en bil med greit skyv.. men det var jo itte ein diesel bil....
 #384926  av 2r-e-rik

magnesmurf skrev:Mange som har sterke meninger om diesel her ser jeg.
Noen vet ikke hva de prater om tydeligvis, og andre har vært heldige å få prøve en moderne bil med moderne dieselmotor.

Det er meningsløst å disutere om hvor god en dieselmotor egentlig er. De kan bli sterkere enn bensinmotorer momentmessig sett, men ikke få like mange hester og være like spreke i forhold til motorstørrelsen.
Det som alltid vil være det samme i diesel vs bensin er måten motoren oppfører seg på, og hvor i turtallsregistret du har kreftene i de forskjellige motorene. En diesel er alltid sterk i bunn, mens en bensinmotor først blir sprek når den kommer høyt opp i turtallsregistret.

I daglig bruk annser jeg faktisk diesel som best. Den bruker mindre drivstoff og har mer krefter i bunn, så man slipper å gire ned for hver gang man skal gi på litt. Men jeg er ikke overbegeistret for diesel nå når jeg eier det selv... Det lukter dritt, låter stygt, og dabber av ved 4000rpm.
Til sportslig kjøring og koseturer er jeg ikke tvil om jeg liker bensinmotorer mye bedre. Rett og slett pga måten man kan dra motoren på turtallet og lyden. Og da driter jeg i at det bruker dobbelt så mye suppe :D

Kan man kjøre diesel sportslig? Ja absolutt. Se bare på dieseln min i denne videoen: den dukker opp sidelengs rundt svingene noen ganger på videoen den også.
Og jeg quoter en av folkene på imprezaforumet når det gjelder om diesel kan kjøres sportslig:
Personlig, tatt prisen i betraktning her i norge og til daglig bruk, så er jeg mer fornøyd med diesel imprezan enn med 09 wrx sti i daglig bruk.

Switcher mellom 180hk forester turbo og 150hk diesel, og dieselen går som en kule, med sykt moment som bensinmotoren må piskes for å levere. Trodde dieselen gikk som en forester turbo, men den går mye bedre enn det. Kjørte 1.11 på r.skogen med diesel og 1.09 med 09impreza sti. Det er lite (2 til 3sek) forskjell!
jeg har dessverre kjørt noen hundre diesel biler.. jeg har kjørt rimelig mange forskjellige biler, garantert at det har blitt noen tusen.. og det er stort sett i fleste som er representert av vanlige biler ifra det siste tiår, jeg har kjørt både bensin å diesel av samme modell..
men jeg liker ikke/klarer ikke å kjøre diesel bil..
som du påpeker så er effekt registeret dårlig, det er gjerne høy utveksling og like mange trinn på girkassa som en lastebil..
det bråker og kakler, stinker og oser.. er som en elefant egentlig stinker forran og bak..

den boxer dieselen til subaru lager jo faktisk litt tøff lyd den da..
men jeg syntes det er trist jeg at et så bra bilmerke som subaru har begynt å måtte bytte motorer på garanti bare på grunn av di kundene som kanskje kjøpte subaru for første gang bare fordi dem ville ha en bil som var billig i drift. (noe vi vet at subaru aldri har vært)
 #384933  av mr2storbrua

Etter å ha kjørt både bensin- og diesel-biler, må jeg absolutt si at jeg liker registeret på en bensinmotor MYE bedre. For oss som liker japanske biler er det vel heller ikke så rart at vi foretrekker bensinmotorregisteret, med tanke på at japanbiler er kjent for å være mer turtallsvillige enn tyskere og amerikanere.

Det finnes derimot noen fordeler med diesel-biler, først og fremst økonomiske. En dieselmotor bruker mindre drivstoff. Dette gjør at drivstoffutgiftene går ned pga mindre drivstoffbruk, og at dieselen er generelt billigere enn bensin. Slik avgiftssystemet i Norge er bygd opp, ved måling av CO2-utslipp og ikke alle andre avgasser, så blir en dieselbil gunstig å kjøpe.

Som en bruksbil (en bil man bruker på både korte lange turer, og følger trafikken) så er diesel helt greit. Hadde jeg ikke trengt å tenke økonomisk i det hele tatt, så hadde jeg nok allikevel valgt bensin i samtlige tilfeller jeg kan komme på nå.
 #384934  av 2r-e-rik

mr2storbrua skrev: Det finnes derimot noen fordeler med diesel-biler, først og fremst økonomiske. En dieselmotor bruker mindre drivstoff. Dette gjør at drivstoffutgiftene går ned pga mindre drivstoffbruk, og at dieselen er generelt billigere enn bensin. Slik avgiftssystemet i Norge er bygd opp, ved måling av CO2-utslipp og ikke alle andre avgasser, så blir en dieselbil gunstig å kjøpe.
hva med lpg konvertering av bensin motor da? 4-5kroner literen og fortatt det samme rimelige vedlikeholdet av motoren,
btw propan har nesten ikke utslipp i det hele tatt så disse bilene burde jo fått et seriøst avgifts fradrag men det er vel det samma som alt annet her i landet, avgiftsbelegging på grunn av miljø er bare enda en måte å stjele penger på...
 #384936  av Andreazz

Det lukter så jævlig i motorrommet på diesel biler, derfor vil jeg ikke ha en.. Diesel er for tog og skip, til nøds så funker det til å vaske deler med.
 #384937  av magnesmurf

2r-e-rik skrev:
jeg har dessverre kjørt noen hundre diesel biler.. jeg har kjørt rimelig mange forskjellige biler, garantert at det har blitt noen tusen.. og det er stort sett i fleste som er representert av vanlige biler ifra det siste tiår, jeg har kjørt både bensin å diesel av samme modell..
men jeg liker ikke/klarer ikke å kjøre diesel bil..
som du påpeker så er effekt registeret dårlig, det er gjerne høy utveksling og like mange trinn på girkassa som en lastebil..
det bråker og kakler, stinker og oser.. er som en elefant egentlig stinker forran og bak..

den boxer dieselen til subaru lager jo faktisk litt tøff lyd den da..
men jeg syntes det er trist jeg at et så bra bilmerke som subaru har begynt å måtte bytte motorer på garanti bare på grunn av di kundene som kanskje kjøpte subaru for første gang bare fordi dem ville ha en bil som var billig i drift. (noe vi vet at subaru aldri har vært)
Bytte av motorer har jeg ikke hørt om på subaru enda. Untatt de som har prøvd å chippe boxer dieseln.. Men girkassene på dieselmotorene vet jeg at det MANGE klager og garantisaker på. Subaru er nok ikke like skuddsikre som toyota, men dem er ikke så langt unna heller. Så tørr å påstå at subaru er ganske billig i drift med tanke på service og rep. Men bensinforbruket er en annen histore. Det er jo like høyt på en 150hk NA bensinmotor som det er på 280hk tubroversjonen av samme motor :roll:
 #384938  av 2r-e-rik

magnesmurf skrev: Bytte av motorer har jeg ikke hørt om på subaru enda. Untatt de som har prøvd å chippe boxer dieseln.. Men girkassene på dieselmotorene vet jeg at det MANGE klager og garantisaker på. Subaru er nok ikke like skuddsikre som toyota, men dem er ikke så langt unna heller. Så tørr å påstå at subaru er ganske billig i drift med tanke på service og rep. Men bensinforbruket er en annen histore. Det er jo like høyt på en 150hk NA bensinmotor som det er på 280hk tubroversjonen av samme motor :roll:
vel.. subaru driver med samme hemmelighold som toyota.. bytter deler på garanti uten om å informere kunden og benekter at det i det heletatt har vært noe problem..
på jobben til broder'n har dem hatt inne 8 motorras.. girkassa hadde en konstruksjons feil fra dem ble laget.. så alle girkassene ble tatt ut og utbedret føre di ble levert kunden..

har hørt om priser på ti tusen for en dynamo til forrester å sånn.. men deler er jo gjerne dyrt til toyota også, å service blir gjerne dyrt på grunn av mange sjekk punkter...
men likevel så er det jo billig med japse bil iforhold til tysker med tanke på holdbarheten..
men jeg kan absolutt tenke meg impreza jeg.. å da blir det nok bensin motor.. å forbruket er en av grunnene til at jeg vil ha det
 #384961  av mr2storbrua

2r-e-rik skrev:
mr2storbrua skrev: Det finnes derimot noen fordeler med diesel-biler, først og fremst økonomiske. En dieselmotor bruker mindre drivstoff. Dette gjør at drivstoffutgiftene går ned pga mindre drivstoffbruk, og at dieselen er generelt billigere enn bensin. Slik avgiftssystemet i Norge er bygd opp, ved måling av CO2-utslipp og ikke alle andre avgasser, så blir en dieselbil gunstig å kjøpe.
hva med lpg konvertering av bensin motor da? 4-5kroner literen og fortatt det samme rimelige vedlikeholdet av motoren,
btw propan har nesten ikke utslipp i det hele tatt så disse bilene burde jo fått et seriøst avgifts fradrag men det er vel det samma som alt annet her i landet, avgiftsbelegging på grunn av miljø er bare enda en måte å stjele penger på...
Får man dette godkjent da? Må man ikke bruke en annen motorstyring? Det er så vidt jeg vet ikke lov til å ha programmerbar motorstyring i bil, for da kan man trimme bilen :roll:
 #384964  av 2r-e-rik

mr2storbrua skrev:
2r-e-rik skrev:
Får man dette godkjent da? Må man ikke bruke en annen motorstyring? Det er så vidt jeg vet ikke lov til å ha programmerbar motorstyring i bil, for da kan man trimme bilen :roll:
ja.. men lpg anlegget må monteres av godkjent firma, og føres inn i vognkort.. dem bruker original styre enheten, som di omprogrammerer.
etter ombygging kan bilen kjøres både på bensin og gass.. litt rå rekkevidde da eller?
 #384977  av ke25-toyoglide

Noe avgiftsfritak blir det uansett ikkje.
For selv om den er ombygd. så kan du kjøre på bare bensin.
Er ganske enkelt en bryter inni bilen som trykkes på for å koble om.
Samme har eg på en camry fra 89, den styrer bare tenningen. fra 95 bensin til 98 bensin.
Fullt lovlig.
 #384979  av ke25-toyoglide

Diesel og bensin er 2 forskjellige motorer.
diesel hører hima i arbeidsbiler, bensin i privatbiler.
Diesel er blitt MYE bedre. mindre støysvak, lengre register, mindre risting og mindre skadelig eksos.
Men kan ikkje sammenlignes med bensinmotoren for det.
Klart du kan få en BMW 3liter TURBOdiesel, som er bra, men 3liter bensin er minst like bra, og med en turbo, så er den såååå mye bedre en dieselen. Då kan en og trimme for en billig penge.
Eneste fordelen diselen har i forhold til bensin er økonomi.
Lavere forbruk (som regel) og billigere i innkjøp (som regel) men den som har hatt motorras pga ødelagt turbo, eller måtte skifte diselpumpe, har som regel angra hele kjøpet, det er en dyyyyr lærdom.
 #385002  av Mr_Storbrua

2r-e-rik skrev:
mr2storbrua skrev:
2r-e-rik skrev:
ja.. men lpg anlegget må monteres av godkjent firma, og føres inn i vognkort.. dem bruker original styre enheten, som di omprogrammerer.
etter ombygging kan bilen kjøres både på bensin og gass.. litt rå rekkevidde da eller?

Hvor mye koster en lpg konvertering da?