TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbolyd GT4, Og spm om trykk;)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #385288  av gt4hansen

Daniel HS skrev:
gt4hansen skrev:Har bestilt 3 Toms downpipe nå:) er det bare Å kjøpe turbotrykksregulator å skru opp til 1kg?
Bare og bare... Vil absolutt anbefale at du får deg en elektronisk BoostController til å stille trykket med! Selv bruker jeg HKS EVC4 (tror jeg, 3 eller 4 husker faktisk ikke). Da har du mye mer kontroll over trykket og evt peaker du kan få på turbotrykket. På min kan jeg sette en max grense på ladetrykket, at om den plutselig skulle lade for mye (av div årsaker), kutter den ladetrykket med en gang.

En liten guide til hva som må gjøres når du monterer BC

Boost Controller:
http://www.turbocelica.nl/howto-boostcontroller.htm

T-VSV
http://www.turbocelica.nl/howto-tvsv.htm

takker for godt svar;)
 #385359  av gt4hansen

jobber på bilxtra, drev på verkstedet vårt i dag, inne på lgeret fant jeg en pipercross adapter, satt en samco 90 grader på den og rett inn et relativt stort kn filter... Så er kvalitet hele veien, men det ble så og si ingen lyd av det:(

Hva lader disse bilene orginalt?
Hvordan skru opp trykk?
og hvor mye trykk kan jeg kjøre på?

Har byttet olje og filter nå, nytt kn filter, byttet olje på diff, girkasse og fordelingskasse.
Samt bestilt 3 toms downpipe.
 #385363  av celica_st185

lader 0.5 på 1. og 2. og 0.7 på resten av gira. Orginalt får du bensinkutt på 0.9bar. Skift tennplugger til ngk BKR7es eller tilsvarende og sett i FCD (Med denne flytter du bensinkuttet lenger opp) & boostcontroller, så kan du kjøre trygt på 1.1 bar. Du vil merke stor forskjell fra orginalt og er absolutt verdt pengene :)
 #385383  av Andrepedersen

celica_st185 skrev:lader 0.5 på 1. og 2. og 0.7 på resten av gira. Orginalt får du bensinkutt på 0.9bar. Skift tennplugger til ngk BKR7es eller tilsvarende og sett i FCD (Med denne flytter du bensinkuttet lenger opp) & boostcontroller, så kan du kjøre trygt på 1.1 bar. Du vil merke stor forskjell fra orginalt og er absolutt verdt pengene :)
Elektronisk bc med dette oppsettet, eller manuell? :D
 #385386  av celica_st185

Finnes gode manuelle også på markedet, og di er en del billigere enn di elektroniske. F.eks har turbosmart en som får endel skryt. Selv bruker jeg GRedddy sin elektroniske
 #385394  av Andrepedersen

Ok, men. I og me at du lader forskjellig på ulike gir, så har vell ikke du fjerna t-vsv ?
 #385405  av celica_st185

Orginalt lader di mindre på 1. og 2. gir. T-vsv er jo den orginale boostcontrollen som øker trykket på 3-5gir. Den blender du når du kobler til en annen boostcontrol.
 #385408  av gt4hansen

celica_st185 skrev:lader 0.5 på 1. og 2. og 0.7 på resten av gira. Orginalt får du bensinkutt på 0.9bar. Skift tennplugger til ngk BKR7es eller tilsvarende og sett i FCD (Med denne flytter du bensinkuttet lenger opp) & boostcontroller, så kan du kjøre trygt på 1.1 bar. Du vil merke stor forskjell fra orginalt og er absolutt verdt pengene :)
tror det blir manuell på meg;)

hva er FCD?
 #385409  av gt4hansen

Andrepedersen skrev:Ok, men. I og me at du lader forskjellig på ulike gir, så har vell ikke du fjerna t-vsv ?
hvordan gjør jeg det? noen som har en forklaring eller bilder?
 #385410  av celica_st185

FCD er forkortelse for FuelCutDefenser. Som navnet tilsier så hindrer den at du får bensinkutt. Kobles inn mellom mapsensor og hjernen. Siden din bil har luftmengdemåler, funker bilen helt fint fordiom du egentlig lurer hjernen til å tro at trykket er under 0.9 bar. Har kun erfaring med HKS sin, som er justerbar, slik at du fremdeles kan velge at bensinen skal kuttes på ett selvvalgt trykk. En billigere versjon er å sette inn en diode og hvis du søker i forumet mener jeg der ligger en How to på hvordan det gjøres.

Når det gjelder T-vsv er den koblet mot actuatorklokka på turboen. Inn på denne kommer det 2 slanger orginalt. Den som går til t-vsv blender du, og den andre kutter du i 2 og kobler inn boostcontrollen her. Følger som regel med instruksjoner på hvordan det skal kobles.
 #385414  av Daniel HS

gt4hansen skrev:
Andrepedersen skrev:Ok, men. I og me at du lader forskjellig på ulike gir, så har vell ikke du fjerna t-vsv ?
hvordan gjør jeg det? noen som har en forklaring eller bilder?
Som jeg skrev lenger over ;)

http://www.turbocelica.nl/howto-tvsv.htm