Side 2 av 2
Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:06 apr 2011 21:40
av inzane2012
7000 for hele greia høres rimelig "greit" ut det ja... kanskje litt mye i og med at det tross alt "bare" er snakk om dynamobytte da... menmen, da vet du nå vertfall at ting skal vere gjort skikkelig...
ang rust så tror jeg du kan få deg en overraskelse om du sjekker under targapakningen, og 90 modellen har vel ikke galvanisert kaross heller, så litt lettere å få rust på di...
Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:06 apr 2011 22:27
av ArildM
Man får tak i byttedynamo til under 1500,- spenn om man leter litt på Ebay. Har selv kjøpt dynamo derifra, nyoverhalt og med ett års garanti.
Ny dynamo koster såklart mer, og står man fast så står man fast, er liksom ikke så enkelt å begynne å spare på kronene da, så da må man bare være fornøyd om man får hjelp
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TOYOTA-M ... ccessories
Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:06 apr 2011 23:35
av EmilSolli
inzane2012 skrev:7000 for hele greia høres rimelig "greit" ut det ja... kanskje litt mye i og med at det tross alt "bare" er snakk om dynamobytte da... menmen, da vet du nå vertfall at ting skal vere gjort skikkelig...
ang rust så tror jeg du kan få deg en overraskelse om du sjekker under targapakningen, og 90 modellen har vel ikke galvanisert kaross heller, så litt lettere å få rust på di...
Du mener disse på targa taket? Så veldig bra ut. Kanalene er rustfrie og "plastbeskyttelsen" under bilen er intakt

Men ja, nå blir det i allefall gjort skikkelig og kanskje med garanti? jeg vet ikke åssen sånt er på eldre biler...
Men morro med ny bil uansett, min første MR2

Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:07 apr 2011 13:44
av inzane2012
vist du tar av targa glasset, så ser du at det er 2 skruer som holder pakningen fast inn mot midten av taket, skrur du opp disse kan du løfte opp targapakningen uten å ødelegge noe av limen, da ser du om det er komt noe rust under der, for vann og drit som kommer inn under der har ingen vei å gå...
Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:07 apr 2011 18:08
av EmilSolli
Da har totalsummen fra verkstedet kommet:
- Ny dynamo
- Ny dynamoreim
- 3 Olje
- Tauing av bil fra "åsted" til verksted
- Arbeid
= 6700,-

Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:07 apr 2011 19:08
av inzane2012
EmilSolli skrev:Da har totalsummen fra verkstedet kommet:
- Ny dynamo
- Ny dynamoreim
- 3 Olje
- Tauing av bil fra "åsted" til verksted
- Arbeid
= 6700,- 
ingen dårlig pris det nei, tror ikke du skal klage for mye på den prisen

Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:07 apr 2011 19:21
av ArildM
Ingen upris i det hele tatt det der nei

Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:12 apr 2011 10:51
av mr292
selv skifta jeg dynamo for 2 uker siden, man trenger ikke ned med eksosanlegget om man tar dynamoen oppover(nå vet jeg ikke hvor servopumpa er plassert for de som har det

)
men det er mulig å ta dynamoen oppover om man:
1 ta av dynamo, og legg den på travers/eksosanlegg.
2. ta av dynamobrakett(5 skruer), og ta den ut av motorommet oppover.
3. plukk ut dynamoen. (det skal nå være plass til og få den ut ovenifra.)
dette er jo alternativet til å ta ned eksosanlegget da. selv synes jeg det er mye lettere å ta ut dynamobraketten i forhold til eksosanlegget (rusta skruer, skifte eksospakning osv.) gjorde selv dette på ca 1 time. (med skikkelig verktøy)
dynamoen jeg kjøpte var byttedynamo(nyoverhalt) hos mekonomen, kosta 2500kr men fikk 200 kr rabatt.
Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:12 apr 2011 15:50
av EmilSolli
mr292 skrev:selv skifta jeg dynamo for 2 uker siden, man trenger ikke ned med eksosanlegget om man tar dynamoen oppover(nå vet jeg ikke hvor servopumpa er plassert for de som har det
)
men det er mulig å ta dynamoen oppover om man:
1 ta av dynamo, og legg den på travers/eksosanlegg.
2. ta av dynamobrakett(5 skruer), og ta den ut av motorommet oppover.
3. plukk ut dynamoen. (det skal nå være plass til og få den ut ovenifra.)
dette er jo alternativet til å ta ned eksosanlegget da. selv synes jeg det er mye lettere å ta ut dynamobraketten i forhold til eksosanlegget (rusta skruer, skifte eksospakning osv.) gjorde selv dette på ca 1 time. (med skikkelig verktøy)
dynamoen jeg kjøpte var byttedynamo(nyoverhalt) hos mekonomen, kosta 2500kr men fikk 200 kr rabatt.
Hadde du skrevet dette til mekanikeren som gjorde dette for meg hadde det nok kosta meg litt mindre ja

Jeg har ikke servo, så den er i allefall ikke i veien for min del !:D
Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:12 apr 2011 15:54
av Drafter
Trenger ikke fjerne eksosen nei, med mindre han mekanikeren har skikkelig pølse fingre..
Du trenger ikke engang pelle ut braketten, la den tunge heavy stål dritten ligge igjen nedi der
Eneste grunnen til at du må løsne den er fordi den ene enden på braketten der hvor du skrur til strammeren (med bolten) til viftereima er, butter i dynamoen når du prøver å få den opp..
(håpløs forklaring..)

Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:12 apr 2011 16:30
av mr292
Drafter skrev:Trenger ikke fjerne eksosen nei, med mindre han mekanikeren har skikkelig pølse fingre..
Du trenger ikke engang pelle ut braketten, la den tunge heavy stål dritten ligge igjen nedi der
Eneste grunnen til at du må løsne den er fordi den ene enden på braketten der hvor du skrur til strammeren (med bolten) til viftereima er, butter i dynamoen når du prøver å få den opp..
(håpløs forklaring..) 
stemmer bra det, ene "arma" på dynamobrakketen er i veien(den som justeringssmekanismen står i) er i veien. om man skal ta ut dynamoen ovenifra? hvordan mener du man ikke trenger å ta ut dynamobraketten? bare ta av justeringsmekanismen?(2stk 10/12mm skruer på enden av arma) prøvde dette, men trengte mer plass. jeg skal ikke si det er umulig om man vrir og vender dynamoen, "vrir" motor eller lignende.
uansett tar det ikke lange tiden å løsne hele braketten da. så lenge man har luftskralle, riktig forlenger og 14mm kopp. eventuellt langarm/skralle med rør om boltene sitter godt.
Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:12 apr 2011 16:33
av Drafter
mr292 skrev:Drafter skrev:Trenger ikke fjerne eksosen nei, med mindre han mekanikeren har skikkelig pølse fingre..
Du trenger ikke engang pelle ut braketten, la den tunge heavy stål dritten ligge igjen nedi der
Eneste grunnen til at du må løsne den er fordi den ene enden på braketten der hvor du skrur til strammeren (med bolten) til viftereima er, butter i dynamoen når du prøver å få den opp..
(håpløs forklaring..) 
stemmer bra det, ene "arma" på dynamobrakketen er i veien(den som justeringssmekanismen står i) er i veien. om man skal ta ut dynamoen ovenifra? hvordan mener du man ikke trenger å ta ut dynamobraketten? bare ta av justeringsmekanismen?(2stk 10/12mm skruer på enden av arma) prøvde dette, men trengte mer plass. jeg skal ikke si det er umulig om man vrir og vender dynamoen, "vrir" motor eller lignende.
uansett tar det ikke lange tiden å løsne hele braketten da. så lenge man har luftskralle, riktig forlenger og 14mm kopp. eventuellt langarm/skralle med rør om boltene sitter godt.
Man må løsne brakketen ja.. Men bare legger den ned til side jeg.. Så er det null problem å få opp dynamoen
Dette er uten servo og alt (dritet).. må vel fjerne cc eller abs boksen på de nyere mr2'en og tror jeg...?
Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:12 apr 2011 16:35
av mr292
åja, tenkte du ikke løsna den heller jeg

er fult mulig og bare legge den også på travers/eksos ja

Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:21 apr 2011 10:00
av TrustNo1
Mr2 har elekrisk servo, så det utgjør ingen forskjell. Eneste ekstra der er isåfall AC men den står på andre siden
Tviler på at det lar seg gjøre å ta dynamoen oppover på min, men det er 3s-gte så mulig det ser litt anderledes ut
Re: Dynamobytte hos Verksted
Legg innLagt inn:23 apr 2011 01:31
av inzane2012
TrustNo1 skrev:Mr2 har elekrisk servo, så det utgjør ingen forskjell. Eneste ekstra der er isåfall AC men den står på andre siden
Tviler på at det lar seg gjøre å ta dynamoen oppover på min, men det er 3s-gte så mulig det ser litt anderledes ut
på 90-92 modellen er servo ekstra utstyr, på 92+ er det standar

bare sånn "by the way"
