Side 2 av 3

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:22 mai 2011 23:10
av jimmydanny
sindrejl skrev:
jimmydanny skrev:Jeg sitter selv med en RX7 FC, 1988-modell. Hva betaler jeg i delkasko i året? 6000. Det er ikke ille når den står på en 20-åring. De har så lite statistikk på JDM-biler, og sportslige japser generelt, at det du nevner er bullshit, no offence til deg altså.
Det ligger ingenting i antall ulykker, FC er en billig japse, som ikke koster mye å kjøpe, koster lite å få registrert (28k for en 89 Turbo fra Tyskland, lav km-stand, dritbra kjøp). Det er SAE det står og faller på. Eller rettere sagt det norske lovverket.
Helt korrekt, det er bullshit. Men der er også problemet, de kommer med bullshit hele tiden kun for å gjøre livet til et helvete for de som har interesse i japanske biler. Etatene kommer med nye påskudd hele tiden. Siste idiotiske jeg hørte fra dem var at "nei japanske biler har for dårlige bremser ?? til å brukes i norge". Godt at de ikke har sagt slikt til meg direkte for da hadde de fått hørt det :P
Hmm, skal vi se. Hvor finner jeg en europeisk bil med 4-pots bremser foran, og ventilerte skiver rundt om? Åh, det finnes ikke sier du? Nei jøss. Lemper ut om ting de IKKE KAN, det er det de gjør. Jeg vedder på at alle japanske biler med mer hester enn 150 har bedre bremser enn resten av den norske bilparken.

Heter det ikke seg at du skal ligge på maks hester i registeret, på maks gass, og kunne bremse motoren mens du har maks gass? Klarer du det så er bremsene gode nok? Isåfall så er det få biler som skal stryke den.

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:23 mai 2011 00:14
av 2r-e-rik
jeg føler at det er lite folk som setter seg inn i ting her..

norge er ikke det eneste landet som har satt seg på bakbeina når det gjelder jdm biler.
det eneste som skal til for å få registrert en bil i eu/eøs er et coc dokument. som kjøpes her: http://www.eurococ.eu/en/?gclid=CLyklrT ... zQodLS84TA

coc dokumentet er for å bevise at bilen er laget i henhold til europeiske godkjenninger.
for å få et coc dokument kan bilen godkjennes av tüv eller dekra eller annet kontrollorgan.

dette er felles for alle jdm biler som skal reg i europa. ikke bare norge..

eu direktiver gjelder jo tydeligvis for norge også: http://europalov.no/rettsakt/konformite ... er/id-2569

men når det gjelder en eventuell godkjenningsordning for ombygde og amatørbygde kjøretøy i norge så er det litt gammel info her: http://www.stortinget.no/Global/pdf/Dok ... 10-094.pdf

kjøretøysforskriftens paragraf 1:15 er bare ansvars fra skrivelse og henviser i bunn og grunn til coc dokumenter.

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:23 mai 2011 00:27
av 2r-e-rik
jimmydanny skrev: Hmm, skal vi se. Hvor finner jeg en europeisk bil med 4-pots bremser foran, og ventilerte skiver rundt om? Åh, det finnes ikke sier du? Nei jøss. Lemper ut om ting de IKKE KAN, det er det de gjør. Jeg vedder på at alle japanske biler med mer hester enn 150 har bedre bremser enn resten av den norske bilparken.
jaha? finnes ikke det?

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:23 mai 2011 00:42
av Julebrus
En bil som er solgt ny i Japan og Europa, er helt like. Så biler i Japan har bremser som tilsvarer bremseegenskapene til Smør :lol:
Rart man får regga biler fra USA som er fra 40 tallet da, uten noen problemer.Er dem laget etter europeiske godkjenninger :?:

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:23 mai 2011 02:49
av jimmydanny
2r-e-rik skrev:
jimmydanny skrev: Hmm, skal vi se. Hvor finner jeg en europeisk bil med 4-pots bremser foran, og ventilerte skiver rundt om? Åh, det finnes ikke sier du? Nei jøss. Lemper ut om ting de IKKE KAN, det er det de gjør. Jeg vedder på at alle japanske biler med mer hester enn 150 har bedre bremser enn resten av den norske bilparken.
jaha? finnes ikke det?
Ikke på en standard Audi A6 1.9TDI nei. Og ikke på en Ford Probe. Som er de bilene vi ser her. Bremsene i forhold til kraften på motoren duger japsene til om ikke annet, men de overdimensjonerer ikke da :) Det gjør Audi på S og RS-serien.

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:23 mai 2011 02:54
av jimmydanny
2r-e-rik skrev:jeg føler at det er lite folk som setter seg inn i ting her..

norge er ikke det eneste landet som har satt seg på bakbeina når det gjelder jdm biler.
det eneste som skal til for å få registrert en bil i eu/eøs er et coc dokument. som kjøpes her: http://www.eurococ.eu/en/?gclid=CLyklrT ... zQodLS84TA

coc dokumentet er for å bevise at bilen er laget i henhold til europeiske godkjenninger.
for å få et coc dokument kan bilen godkjennes av tüv eller dekra eller annet kontrollorgan.

dette er felles for alle jdm biler som skal reg i europa. ikke bare norge..

eu direktiver gjelder jo tydeligvis for norge også: http://europalov.no/rettsakt/konformite ... er/id-2569

men når det gjelder en eventuell godkjenningsordning for ombygde og amatørbygde kjøretøy i norge så er det litt gammel info her: http://www.stortinget.no/Global/pdf/Dok ... 10-094.pdf

kjøretøysforskriftens paragraf 1:15 er bare ansvars fra skrivelse og henviser i bunn og grunn til coc dokumenter.
Det der dokumentet holder IKKE i Norge. Men det går mange flere JDM-biler i resten av Europa enn i Norge. I Norge får du sjeldent registrert JDM etter 2008. Det får du i andre EU-land. Problemet ligger i de norske forskriftene, obviously, siden det ikke er det like stort problem i andre land. England har ikke mye problemer med JDM.

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:23 mai 2011 04:02
av 2r-e-rik
jimmydanny skrev:
2r-e-rik skrev:jeg føler at det er lite folk som setter seg inn i ting her..

norge er ikke det eneste landet som har satt seg på bakbeina når det gjelder jdm biler.
det eneste som skal til for å få registrert en bil i eu/eøs er et coc dokument. som kjøpes her: http://www.eurococ.eu/en/?gclid=CLyklrT ... zQodLS84TA

coc dokumentet er for å bevise at bilen er laget i henhold til europeiske godkjenninger.
for å få et coc dokument kan bilen godkjennes av tüv eller dekra eller annet kontrollorgan.

dette er felles for alle jdm biler som skal reg i europa. ikke bare norge..

eu direktiver gjelder jo tydeligvis for norge også: http://europalov.no/rettsakt/konformite ... er/id-2569

men når det gjelder en eventuell godkjenningsordning for ombygde og amatørbygde kjøretøy i norge så er det litt gammel info her: http://www.stortinget.no/Global/pdf/Dok ... 10-094.pdf

kjøretøysforskriftens paragraf 1:15 er bare ansvars fra skrivelse og henviser i bunn og grunn til coc dokumenter.
Det der dokumentet holder IKKE i Norge. Men det går mange flere JDM-biler i resten av Europa enn i Norge. I Norge får du sjeldent registrert JDM etter 2008. Det får du i andre EU-land. Problemet ligger i de norske forskriftene, obviously, siden det ikke er det like stort problem i andre land. England har ikke mye problemer med JDM.
alle biler som blir registrert i norge må ha coc dokument... norske forskrifter er ikke verre en hvordan du tolker dem.
paragraf 1:15 i kjøretøysforskriften tilsier av biler som kommer uten fra eøs må ha coc. å det hår du hos et uavhengende labaritorium

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:23 mai 2011 04:11
av 2r-e-rik
jimmydanny skrev:
2r-e-rik skrev:
jimmydanny skrev: Hmm, skal vi se. Hvor finner jeg en europeisk bil med 4-pots bremser foran, og ventilerte skiver rundt om? Åh, det finnes ikke sier du? Nei jøss. Lemper ut om ting de IKKE KAN, det er det de gjør. Jeg vedder på at alle japanske biler med mer hester enn 150 har bedre bremser enn resten av den norske bilparken.
jaha? finnes ikke det?
Ikke på en standard Audi A6 1.9TDI nei. Og ikke på en Ford Probe. Som er de bilene vi ser her. Bremsene i forhold til kraften på motoren duger japsene til om ikke annet, men de overdimensjonerer ikke da :) Det gjør Audi på S og RS-serien.
audi? hva er det??? men 4 stempla caliper med ventilerte skiver har vel di fleste biler hatt siden 70 tallet.. men mulig at japsene var litt senere ute der..
i forhold til motor effekt er vel alltid bremser overdimensjonert. men så er det virkelig mye mer enn bare størrelse på bremsene som spiller inn på hvor god bremse effekt du har..

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:23 mai 2011 05:00
av Zepticon
2r-e-rik skrev:med et coc dokument får du registrert hva som helst... statens vegvesen kan ikke nekte deg reg..
kom med bil og papirer så blir jeg med på trafikkstasjonen...
Problemet er vell gjerne at det ikke eksisterer COC dokumenter for biler produsert for det japanske markedet. Siden chassinummer ikke vil stemme med det som er oppgitt i dokumentet?
Slik jeg forstår det (korriger emg om jeg tar feil her) så er disse dokumentene laget på forespørsel fra fabrikk (toyota) for biler ment for det europeiske markedet. Ergo vil man ikke finne JDM biler i denne databasen, og spørsmålet som man i utgangspunktet prøver å finne en løsning på er like langt?


Ser også at det snakkes om bremser.
Om det er en ting som er helt uten betydning for hvilke bremser man trenger, så må det da være effekt. Om bilen har 2 eller 20000 hestekrefter spiller det ingen trille. Bremser skal stoppe x kilo bil. Når folk kommer og sier at "man burde oppgradere bremsene" så er det bare basert på bro-science fra ymse forum. Bremser og effekt har NULL sammenheng, med mindre du faktisk kjører både gass og brems i bunn for å sjekke hvem som er sterkest.

Det som har noe å si da er: Bilens vekt og bilens fart. og ingenting annet.
- Om bilen er tung, har den mye bevegelsesenergi.
- Om bilen har stor fart, har den også mye bevegelsesenergi.

Så det man må finne ut, er: Hvor mye kraft skal jeg stoppe, og hvor fort vil jeg stoppe det??
Dette er avhengig av to ting: Bremser og veigrep.
- Om dekkene har dårlig grep, vil bremsene klare å bremse mer energi enn dekkene klarer å holde, og bilen vil begynne å skli. Om dekkene ikke har tilstrekkelig grep, har størrelsen på bremsene lite å si. Du kan ha 18" bremboskiver som er ment for godstog, men om du skal stoppe dette med et 165mm dekk så sliter du. I dette tilfellet hadde du hatt like stort utbytte av et par Ford Fiesta 1.3 trommelbremser.
- Dersom dekkene har tilstrekkelig (evt uendelig) veigrep, avhenger ALT på bremsene. Jo større rotorer og bremseklosser, jo mer energi klarer du å bremse. Det vil si at det er kun når du har tilstrekkelig veigrep (stor dimensjon på dekkene) at bremser begynner å gjøre seg gjeldende.

Eller så vil antallet stempler gjøre at du sprer bremsekraften jevnere på klossen, og hindrer at denne slår seg og blir ødelagt, samt at større bremser takkler varme bedre. Problemet med varme er et resultat av kjørestil, og ikke effekt. Skal du kjøre mye på bane så burde du oppgradere bremsene uansett om du har 90 eller 490 hester, da bilen ikke er dimensjonert for hyppige nedbremsinger, og dermed vil bremsene overopphetes, og du vil få dårligere bremseeffekt og andre uheldige symptomer etter hvert.

Så, om du vil finne ut om du trenger større bremser, er det fantastisk enkelt: Klarer du å låse hjulene under nedbremsingen?
Om du klarer det, så bør du heller bruke penger på bedre dekk.
Klarer du det ikke, med bremsen i bunn, så bør du oppgradere bremser.


(Ser her selvfølgelig bort fra dem som trenger bremser beregnet på banekjøring og annet missbruk som nevnt ovenfor.)

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:23 mai 2011 05:13
av Zepticon
2r-e-rik skrev: alle biler som blir registrert i norge må ha coc dokument... norske forskrifter er ikke verre en hvordan du tolker dem.
paragraf 1:15 i kjøretøysforskriften tilsier av biler som kommer uten fra eøs må ha coc. å det hår du hos et uavhengende labaritorium
eurococ skrev:The country from which my vehicle comes from is not on the list of countries that are on your webpage.
If the country of your vehicle’s origin is not on the list, there are two possible reasons. In case of a country outside of the EU, a Certificate of Conformity for your car does not exist. Certificates of Conformity exist only for those vehicles produced for the European market and registered for the first time in one of the EU countries. If your vehicle was registered in a European country that is not on the list, or if you do not know the country where the vehicle was firstly registered, or if you do not have the Certificate of registration, contact us.
Og man står fremdeles på stedet hvil mtp JDM biler.

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:23 mai 2011 14:37
av jimmydanny
2r-e-rik skrev: audi? hva er det??? men 4 stempla caliper med ventilerte skiver har vel di fleste biler hatt siden 70 tallet.. men mulig at japsene var litt senere ute der..
i forhold til motor effekt er vel alltid bremser overdimensjonert. men så er det virkelig mye mer enn bare størrelse på bremsene som spiller inn på hvor god bremse effekt du har..
De fleste biler ja? Nei... Bilde 4-pots Bilde 1-pots.

de siste finner du på alle biler, de første finner du på biler som: RX7, Supra, Skyline, Audi S4.


Meeen! Dette er uansett avsporing, det ligger iallefall ikke på bremsene til japanske biler. Nei, det er Norge som setter seg på bakbeina, men kune når det gjelder bruktimporterte JDM, ikke USDM, UKDM, EUDM. Men bortsett fra hvor ratt og pedaler er (de fleste bortsett fra Supra har tilogmed samme midtkonsoll med håndbrekket på "feil" side), så er jo bilene helt like.

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:24 mai 2011 19:34
av jimmydanny
Satt og tenkte litt, det blir jo neppe gjort noe før høsten, siden sommeren er litt i veien.

Men kan det være en ide å starte en Facebook-gruppe imens? Da får vi spredd ordet litt mer enn bare OGNene, og det er ikke bare de som har japser som vil ha det vet jeg :)

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:24 mai 2011 19:38
av Julebrus
Det er bare å starte en Facebook gruppe det :D

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:25 mai 2011 21:58
av sindrejl
Skjønner ikke hvorfor dere diskuterer bremser, jeg prøvde bare å vise til at kontrollorganene i Norge (BT) kun finner på pisspreik fordi de rett og slett ikke VIL ha RHD biler på veien. Derfor kommer kontrollørene med nye påskudd hele tiden som ikke holder mål, men som får folk til å gi opp å få registrert jdm bilene sine. Vet av mange eksempler hvor BT nekter å godta Tüv dokumenter fordi de står på Tysk, og da mente de at "vi kan ikke tysk, vi bor i norge, ergo kan det stå hva som helst på papiret da vi kan ikke lese tysk". Holdningen de har til jdm-bil interesserte er tragisk. Kjenner også flere som har godkjent opp mot 700 hester eller mer i sin urgamle amcar, med 1 pots bremser og ombygging som er helt på bærtur iforhold til hva de fleste vil finne på å gjøre i en jdm bil. Men grunnen til at slikt går igjennom ligger nok på at det var gamle råe amerikanske biler som kontrollørene selv elsket og kjenner fra de var yngre. Ren og skjær forskjellsbehandling og diskriminering

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:25 mai 2011 23:08
av Julebrus
Det med urgamle amcars har irritert meg lenge ja. Jeg ser ofte T ford som er direkte trafikkfarlige, Så skal ikke jeg kunne regge en Supra eller en Altezza bare fordi den er fra Japan og er RHD. RHD biler er nesten mere trafikksikkere siden du vil få motgående bil der du normalt sitter, og du vil unngå en del av kollisjonen.
Har aldri forstått hvorfor dem ikke vil ha RHD biler på veiene, det spiller jo ingen rolle hva jeg vil kjøre :shock: .
Dette med grise kjøring er bare tull, det pleier å være folk i Golf,Volvo, Pasat osv som grise kjører for å vise seg. Mens Vi med disse såkalte søppelbilene trenger ikke å vise oss
for oppmerksomhet. Alle jeg har møtt med jappse biler med RHD kjører fornuftig. Så dette med at folk grise kjører med disse såkalte søppelbilene er tull, det finnes jo selvsagt unntak, men det gjør det med alt......