Ocean Walley skrev:Joda jeg forstod godt hva du mente, var bare ikke enig i at dempre ikke hjelper godt til for å forhindre krengingsindrejl skrev:Selvfølgelig vil bilen krenge mindre med stivere dempere og fjærer. Men det er ikke hovedoppgaven deres. Fjærer skal holde opp bilen og gi etter når demperene tar opp støt og ujevnheter. Velger du å ha for harde fjærer og hard kompresjon på demperen fordi du syns bilen er myk i svinger, vil du få feil effekt på humper. Som Lasse sier, gjelder det å finne en god balanse. Dette må testes etter egen kjøremetode. Foringer vil ikke hindre krenging, men du får en mye bedre følelse i bilen siden hardere foringer ikke gir etter like mye. Stive dempere og fjærer gjør bilen vond da du kan sammenligne mer som å kjøre uten demping. Siden bilen skal gå mest på vanlig vei, så vil jeg anbefale myke fjærer og demperoppsett og stivt stabstag. Stabstaget vil ikke gjøre bilen vond i den forstand i humper, men hindre krening og gjør at bilen føles stivere. Jeg håper det ble passe forståeligOcean Walley skrev:Det er ikke demperene som skal hindre krening![]()
utdyp det er du snill? Mener du at en god kombinasjon dempere og fjøre (coilovers) IKKE hindrer krenging, og at polyurethane foringer ikke gjør at bilen blir vond som F å treffe humper med? (som du nettopp påpekte at stive coilovers tydeligvis gjør)

Poly-foringer kan ofte gi effekt ved at bilen blir så stiv på understellsdeler at det slår som fy i feks humper/ujevn vei. Feks hadde jeg en EVO8 med originale dempere/fjøre og polyforinger. Bilen fikk en veldig rar oppførsel hvor den da var både for stiv (knallhard i humper) og for myk på engang (feks i krenging). Gode, dyre coilovers er også progressive (man MÅ jo ikke kjøpe RACING versjonene for gatebruk da) og man får derfor ikke nødvendigvis den effekten du snakker om, hvor man får en kjørefølelse som om man ikke har demping

hadde en RX7 med gule koni og eibach senk, helt fantastisk til all slags bruk. På stiveste var bilen som et knekkebrød rundt ACR (null krenging), og rene nyrebeltet på vanlig vei. Men på mykeste var de behagelige og sporty, perfekt til normal bruk.
Bare så ikke noen misforstår her nåda, JODA jeg anbefaler også folk å bytte foringer. Men det er ikke den eneste løsningen for å få et godt understell, alt må henge sammen
SÃ¥ alt i alt er vi egentlig enige vettu

86' Celica(X), 86' Mr2(X), 96' GT4(X), 94' Supra(X), 97' Mr2(X), 92' Rx7 (ReX), 01' Mx5 (X), 00' S2000 (X), 97' GSR (X), 96' R33 (X), 04' EVO 8 (X), 01' IS200 & 96' Chaser
Tempe Dekkservice AS, www.tempedekk.no
Et hav av felger og dekk til gode priser
Tempe Dekkservice AS, www.tempedekk.no
Et hav av felger og dekk til gode priser