Side 2 av 2

Re: Nye lover og regler angående felger til bil!

Legg innLagt inn:08 mai 2012 14:28
av ke25-toyoglide
Viss du ikkje har originaldimensjon, eller +/- 10% på dekka, skal det i vognkortet.
Fordelen med det er jo at alle som jobber i politi/vegvesen skal slippe å kunne alle reglene utenatt :D
originalbredde 205, kan således bruke fra 185-225 bredde. uten å få det i vognkortet.
Denne siden er kjekk å ha for å sjekke hvilke dekk som passer 8)

http://www.dekkalkulator.com/#

Med dekk er det som sagt ovenfor, andre ting som skal passe og.
hastighet, vekt og det skal være lik dim på alle hjul. (eller så skal det stå i vognkortet)

Alle uoriginale felger skal dokumenteres passer.
innpress, vekt, senterhull, bolthull, og totalbredde på felg.
Felg eller dekk skal ikkje ta borti noen plass ved max rattutslag, og ved max fjøring.
Dette er ting som ikkje er så lett for kontrollør å se på en utekontroll. og tidkrevende. (innpresset står jo inni felgen blandt anna)
denne kan hjelpe deg litt :
http://www.darklight.no/boltesirkel/
der står feks. audi tt 5x100 innpress 38 nav 57,1
Viss du har tatt felgene fra en avensis, så passer ikkje felgene, for der er nav 54mm.
har du tatt fra en legacy, så er ikkje felgene lovlige, for innpresset er 55 (lovlig på tt er mellom 33-43mm)
og det har sin grunn, for du forandre kjøreegenskaper, og sliter utrolig på bilen viss det er feil.

Lykke til

Re: Nye lover og regler angående felger til bil!

Legg innLagt inn:08 mai 2012 15:04
av harared
sindrejl skrev:
harared skrev:Skjønner egentlig litt at pottitene begynner og sjekke hjul og felger, har sett flere suspekte oppsett de siste dagene med felger som stikker utenom skjermkanten osv.
Men at purken ikke kan reglene selv er vel ingen bombe.
Men det er jo lov sålenge innpresset er innenfor +/- 7 og at dekket er innenfor hjulbuen :D
Jepp, jeg skjønner det, men det er andre som ikke gjør det.
Finnes noen volvo rånere her i byen som kjører med noe som ser ut som tvillinghjul på traktoren :lol:

Re: Nye lover og regler angående felger til bil!

Legg innLagt inn:08 mai 2012 17:51
av Julebrus
Håper ikke jeg blir stoppe, mangler en hjulbolt på det ene hjulet selv om jeg ikke merker forskjell 8)

Re: Nye lover og regler angående felger til bil!

Legg innLagt inn:08 mai 2012 19:20
av loft
Leste gjennom tråden og eneste forklaring jeg kan komme med må være at innpress, rulleomkretsen eller noe osvosv er utenom det normale så de må ha papirer på at dette er ok?

Kommer med mer så fort han har vært inne hos biltilsynet.

Re: Nye lover og regler angående felger til bil!

Legg innLagt inn:08 mai 2012 20:01
av sindrejl
ke25-toyoglide skrev:Viss du ikkje har originaldimensjon, eller +/- 10% på dekka, skal det i vognkortet.
7% er maks lovlig endring :) Skal mye til for å få godkjent noe utenfor dette, pga at det gir bl.a ganske store utslag på speedometeret og hvordan bilen fungerer balansemessig o.l

Re: Nye lover og regler angående felger til bil!

Legg innLagt inn:08 mai 2012 20:46
av ke25-toyoglide
Mener 1% på bredden. og 5% på omkrets.
2 dimensjoner opp og ned har eg blitt fortalt er normalen (1% av 195cm er 1.95cm, men 2 cm er greit...)

Re: Nye lover og regler angående felger til bil!

Legg innLagt inn:08 mai 2012 21:25
av sindrejl
ke25-toyoglide skrev:Mener 1% på bredden. og 5% på omkrets.
2 dimensjoner opp og ned har eg blitt fortalt er normalen (1% av 195cm er 1.95cm, men 2 cm er greit...)
ops.. jeg skrev faktisk feil, jeg mente 5% ja.. haha ;) Innpress størrelsen hang fast i huet mitt ennå.


Bare for å ta livet av all synsing og lignende så har jeg rotet frem lovteksten.

Lovskriften:
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.
Fig. 2
6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.



Som jeg har uthevet så står det at de KAN kreve papirer på at felgene passer til bilen og de godtar litt forskjellige papirer, seperat TUV, utdrag fra TUV Raderkatalog eller ABE dokumentasjon. Jeg regner med at de KAN kreve dokumentasjon av den enkle årsak at ikke alle kontrollører kan samtlige regler og dermed kan de gjøre det enkelt ved å kreve papirer på at det passer.

Det står også at det er ingen begrensning på hvor brede dekk du kan ha på bilen, bare det er i henhold til stro-boken, altså at man bruker korrekt dekkbredde på korrekt felgbredde. Sporvidde i reglemanget = Innpress.

Re: Nye lover og regler angående felger til bil!

Legg innLagt inn:09 mai 2012 08:18
av loft
AHh takk for meget bra svar. Der står jo egentlig alt man trenger å vite:D Printa ut teksten så får de ta med seg til tilsynet tilfelle det er noen bøger som tuller med reglene der :)

Re: Nye lover og regler angående felger til bil!

Legg innLagt inn:05 sep 2012 22:25
av Geir
Da jeg godkjente senk på bilen godkjente jeg også felgene med TUV. De målte fælt på felgene også, og han var faktisk skeptisk fordi papirene jeg hadde var til usenket bil, og derfor måtte han kontrollmåle ekstra for å godkjenne dem. Det er tydelig at det har skjedd noe på denne fronten, ja.