TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Død 3S-GTE motor?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#51208  av TCU

CelicaTurbo skrev:forresten, motorimport.dk har en liste over motoren på websiden men den er ikke oppdatert, du må ringe ham og høre hva han faktisk har inne. Det er flere her som har hentet motorer fra ham og har gode erfaringer..
Prøvde å ringe nå, men han hadde ferie fram til 05 juli så jeg sendte han en mail. På listen hans står ihvertfall en 3S-GTE motor, men jeg får høre hva han sier.

Takk får linken.

#52043  av TCU

Da har jeg værtfall fått bekreftet at motoren er død. Null kompresjon i sylinder 1, 2 og 3 og minimal kompresjon i nummer 4. Pluggledningene lå smeltet nedi der. Driver å skrur ut motoren nå får å finne ut hva som har skjedd.

#52045  av chris

TCU skrev:Da har jeg værtfall fått bekreftet at motoren er død. Null kompresjon i sylinder 1, 2 og 3 og minimal kompresjon i nummer 4. Pluggledningene lå smeltet nedi der. Driver å skrur ut motoren nå får å finne ut hva som har skjedd.
Jøss :shock:

Hold oss oppdatert da

#52178  av TCU

Muligens motoren ikke er helt død alikevel viser det seg nå.
Synderen var en vannslage ved førersiden med en rift på ca 1 cm.
Men motoren går jo rundt som bare det, men null kompresjon.

Har den da antagelighvis bare varmskært seg? Og at Toppen og stempla har blitt utviddet av varmen eller noe?

Hva tror dere?

#52206  av jensi

Kan den ha hoppet over på registerreimen/defekt registerreim?
Da forsvinner kompen.

Jens

#52212  av CelicaTurbo

om det har blitt så varmt at pluggledningene har smeltet ville jeg vær redd for tilstanden på resten av motoren, det er mulig varmen har satt sine spor i blokken eller toppen i form av sprekker eller vridning, og selv om blokken er ok ville jeg ha undersøkt prisene nøye.. det blir fort like billig å bare bytte hele motoren :?

#52231  av sleeper

CelicaTurbo skrev:om det har blitt så varmt at pluggledningene har smeltet ville jeg vær redd for tilstanden på resten av motoren, det er mulig varmen har satt sine spor i blokken eller toppen i form av sprekker eller vridning, og selv om blokken er ok ville jeg ha undersøkt prisene nøye.. det blir fort like billig å bare bytte hele motoren :?
helt enig med deg der... trur det blir nesten like billig og bytte motor..(så har du jo en reserve motor) ville trudd at den motoren aldri blir 100% igjen....

#52235  av Cyrus

Her er en side med billige motorer også. http://www.flashoptions.com
Er riktig nok i Malaysia. Men de var billig selv med rundt 600$ i frakt.
Litt lang leverings tid, 30 dager+.

Men om det går i orden, så er det en bra side. Har bestillt en motor derfra selv.

Kan gi en lyd når jeg får den.

#60354  av TCU

Har endelig fått somla meg til å ta ut motoren, og ting ser ikke så ille ut når jeg først fikk den ut.

Stempla ser hele ut
Sylindrere ser greie ut

Men toppen er veldig vridd.
Jeg har ikke sjekket ventilene er skeive ennå
Jeg har heller ikke sjekka om blokka er vridd
Men det var noe rart belegg på ventilene, og når jeg pirka på det så drøss det av flak. jeg vet ikke hva det er.

#60363  av GT4 CS

Er det et belegg med en grå hvit aktig farge? Så tyder det på for mager blanding, iallefall en av symptomene. Hadde nokk levert motoren til en grundig sjekk før du vurderer en overhaling kontra kjøpe en ny. Men er utrolig hvor mye man kan reparere da. Når du har tatt av toppen og prøver og tørne motoren, møter du motstand da, når slike ting skjer er det utrolig hvor mye skade som kan oppstå.

#60450  av TCU

Hmm, hva kan belegget skyldes a? Er det ikke ECU som styrer med blandingsforhold? Belegget er gråhvitt som du sier.

Det er ingen motstand i hele tatt. Går lett som bare det. Men var heller ikke noe motstand når jeg turna med toppen på heller da.

#60529  av GT4 CS

Nei var vel ikke mye komp med rammeskakk topp. Grunnen til at ventilene mine var slik er var at grenrøret mitt hadde slått seg,sammen med tett bensinfilter. Jo ecu styrer bensinblanding, men er avhengig av mange følere i motoren for og få riktige verdier slik at riktig mengde bensin kommer inn i motoren. Er mange årsaker til at motoren kan få for lite bensin. Men nå må du jo overhale toppen uansett så om ikke ventiler osv har tatt kvelden så er det jo bare og pusse disse rene :D Men trolig er det nokk en og annen ventil som har fått seg en trøkk 16, men det vil tiden vise. Får håpe på det beste :D

#64294  av TCU

Jeg har nå bestemt meg for å overhale hele motoren.
Følgende deler vil jeg bytte:

Ny topp
Ventiltettninger
Komplett pakningsett til motoren
Nye slanger
Oljefilter
Termostat
RÃ¥delager
Bærelager
Stempelringer

I tilegg bytter jeg syncringer eller skiftegaffler i girkassa pga noen ulyder ved nedgiring.

Er det noe mer jeg burde gjøre når jeg først har motoren ute?
Burde ikke denne motoren bli så god som ny da?
Burde jeg horne sylindrene? De så egentlig bra ut.

#64299  av sindrejl

*sniff* *snus* ... hmm.. lukter dyrt :(

oh btw, velkommen! :D

#64303  av tojo

:shock: Kansje bedre å kjøpe en byttemotor :?: