Zepticon skrev:Godt mulig at testingen i USA ikke den samme som f.eks EURONCAP standaren ved kræsjtesting, men det er for meg helt ufattelig at USDM biler MÅ registreres med den unntaksregelen, og at du ikke skal få lov å registrere di på normal måte.inzane2012 skrev:Jeg spurte en kar som jobba med detta hos statens vegvesen i Sogndal. Og forklaring jeg fikk der, var at grunnen til at vi ikke lenger får registrere JDM biler i det hele tatt, er fordi disse bilene har en svakere konstruksjon i chassi/karosseri enn det som er standar her i EU... Forstå det den som kan...Svakere?
Er ikke problemet at bilene er godkjennt under forskjellige standarder? Det er det som er problememt med USDM biler, at de ikke bruker den Europeiske standarden for testing av nye biler. Men etter mange år med lobby og press fra AMCAR så godtok myndighetene USDM godkjenningen i sammenheng med unntaksregelen.
Tror rett og slett "forbudet" er fordi at den norske stat taper penger på JDM import, pluss at det er ett påskudd for å få ned ulykkesstatesikken blandt ungdom som kjøper JDM biler. Men vil vedde resten av mitt livs inntekter på at dette forbudet her er komt fra en eller flere personer som mangler fullstendig teknisk innsikt og ikke har peiling på dem faktisk snakker om.
Men nok om det, får komme oss tilbake til OP

Fortune Favors The Brave