TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sekvensiell giring av H-girede kasser

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #419083  av Zepticon

Jeg er litt forvirret her....

Det du kaller sekvensiell giring er vell i realiteten en automatisk manuell girkasse?
Sekvensielle girkasser slik man finner dem på rallybiler og motorsykler er fundamentalt forskjellige fra H-gir, ved at man ikke kan gå fra 1-3 eller lignende. men bare i fra 1-2-3-4-5 og 5-4-3-2-1.
 #419084  av leiira

Audun F skrev:Får du dette til å funke skal jeg ha et sett til min SW21! :)

Sykt fett mann, sykt :mrgreen:
x2 lett at det der skal inn i en av bila mine også om dette blir fungerendes og brukbart :)!
 #419086  av MR2i

Zepticon skrev:Jeg er litt forvirret her....

Det du kaller sekvensiell giring er vell i realiteten en automatisk manuell girkasse?
Sekvensielle girkasser slik man finner dem på rallybiler og motorsykler er fundamentalt forskjellige fra H-gir, ved at man ikke kan gå fra 1-3 eller lignende. men bare i fra 1-2-3-4-5 og 5-4-3-2-1.
Det er sekvensiell giring ja. PÃ¥ en manuell kasse. Girspak mot deg girer opp, fra deg girer ned. 1-2-3-4-5, 5-4-3-2-1.
"Fattigmanns sekvensiell giring" kan man sikkert kalle det.

Tenkte å lage det sånn at om man feks kjører trackday og har en hard oppbremsing til en 90 grader, så kan man gire 2-3 ganger rett ned med en gang, så vil prosessoren selv bestemme når det skal gires ned, ut fra hva du har satt i softwaren. Feks at det skal gires ned når man passerer 5500 RPM. Hver gang motoren da passerer 5500 RPM, vil prosessoren gire ned 1 gir. Du vil da slippe å tenke på giringen inn mot svingen, du vil alltid har korrekt gir når du så trår på gassen i svingen.

Håper dette klargjør litt bedre.
 #419090  av Zepticon

MR2i skrev:

Det er sekvensiell giring ja. PÃ¥ en manuell kasse. Girspak mot deg girer opp, fra deg girer ned. 1-2-3-4-5, 5-4-3-2-1.

Tenkte å lage det sånn at om man feks kjører trackday og har en hard oppbremsing til en 90 grader, så kan man gire 2-3 ganger rett ned med en gang, så vil prosessoren selv bestemme når det skal gires ned, ut fra hva du har satt i softwaren. Feks at det skal gires ned når man passerer 5500 RPM. Hver gang motoren da passerer 5500 RPM, vil prosessoren gire ned 1 gir. Du vil da slippe å tenke på giringen inn mot svingen, du vil alltid har korrekt gir når du så trår på gassen i svingen.

Ahh, altså en automatisk manuell kasse da, der en hjerne styrer både clutch og gir.
Hvordan er kassa på MR2 da? siden det er vaier(?) ahr jeg ikke vært borti hvordan giroverføringen fungerer. På mazdaen er det en aksling som stikker ut av kassa, og den kan enten være "høyre" "midten" eller "venstre" på ene aksen, samt 3 posisjoner på inn og ut aksen. Vil din løsning fungere på en slik?
 #419092  av David

Jeg ser ikke helt vitsen med sekvens på synkronisert kasse..
Det er jo ikke bevegelsen med hånd-spak som tar tid når man girer, så
det er vel begrensa hvor mye mer effektivt det kan bli når det ikke er dog vi snakker..?
Hvordan har du tenkt å løse problemet med at man helst bør clutche så ikke synk ringene ikke blir utslitt på 1 dag??
Bare spørsmål. Dersom du får det til å funke er jeg interessert. Men kun hvis det kan tilpasses mine dogkasser

men jeg tror det er best den girer når du girer. Ikke når den tror det er best selv.
Det vil alltid oppstå situasjoner som girvekslern din ikke er programert til å forutse
 #419110  av MR2i

Zepticon skrev:
MR2i skrev:

Ahh, altså en automatisk manuell kasse da, der en hjerne styrer både clutch og gir.
Hvordan er kassa på MR2 da? siden det er vaier(?) ahr jeg ikke vært borti hvordan giroverføringen fungerer. På mazdaen er det en aksling som stikker ut av kassa, og den kan enten være "høyre" "midten" eller "venstre" på ene aksen, samt 3 posisjoner på inn og ut aksen. Vil din løsning fungere på en slik?
Det er det samme på MR2'en. Man har en vaier som styrer den horisontale bevegelsen på girspaken, samt 1 vaier til den vertikale bevegelsen. Stillingen er 1+neutral+2, 3+neutral+4 og 5+neutral+R på den vertikale, 1+2, 3+4 og 5-R på den horisontale.

Det skulle bli det samme på Mazdaen. Det eneste som blir forskjellen blir nok brakettene og innfestinger.
 #419118  av MR2i

David skrev:Jeg ser ikke helt vitsen med sekvens på synkronisert kasse..
Det er jo ikke bevegelsen med hånd-spak som tar tid når man girer, så
det er vel begrensa hvor mye mer effektivt det kan bli når det ikke er dog vi snakker..?
Hvordan har du tenkt å løse problemet med at man helst bør clutche så ikke synk ringene ikke blir utslitt på 1 dag??
Bare spørsmål. Dersom du får det til å funke er jeg interessert. Men kun hvis det kan tilpasses mine dogkasser

men jeg tror det er best den girer når du girer. Ikke når den tror det er best selv.
Det vil alltid oppstå situasjoner som girvekslern din ikke er programert til å forutse
Det eneste som blir automatisk med giringen slik jeg tenkte, er når man girer ned 2 ganger med en gang, men har for høyt turtall til at hjernen ikke vil gjøre jobben før turtallet har kommet såpass langt ned (til et nivå du har stilt inn i software) at den gjør det. Kun en "forsikring" at det ikke gires for kjapt så man overvarver.

Her er jammen nettopp hva jeg prøver å få til:
[youtube][/youtube]

Legg merke til 0:45. 3 nedgiringer på kortere tid enn hva man klarer å få til med normal giring.. selv om man tar "snarveien" i H.

[youtube][/youtube]

Kanskje man slipper å lage noe.. konvertere dette kitet i steden.. sjekke litt mer på den der... :)
 #419122  av MOTORSPORTHUSET

dette er ikke for og være kritisk men for og gi noen tanker.
men jeg har prøvd dette og lager dette på synkronisering og dog bokser.

og jeg vl påstå at ditt system aldri vil kunne bli like raskt eller sterkt som pneomatikken.

men det som er som david sier ovenfor. at det vil komme situasjoner i real kjøring som ikke girsystemet forstår.. og aldri vil kunne forstå.
eks bomgiring!! hva kjør ditt system når du gjør det..?
det vil aldri klare og gire raskere en synkronisering tilater..
og putte ned 2-3 gir på en gang er nesten umulig og synkringene er borte fort.
i løps/dragsammenheng er di videoene ovenfor her trege i giringen!
ingenting blir så kjapt som hode ditt til og gire i kombinasjon med handa di.
kløtching timer du automtisk i hode i forhold til giringa...
det klarer du ikke med slike system..

men det hjelper med dog inmat..
men alikevel er det vanskelig og du må lære hvordan du skal kjøre bilen og når du skal kløtshe.

et eksempel her fra min da.

jeg girer ned,, slipper gasen og den girer..ok.

jeg slipper gassen så girer jeg ned.. men da ville den ikke skifte!!

hvet du hvorfor????

fordi at girkassa holder på og skifte hastighet på clutch lammelen så hardt at dog ingrepet i tannhjulene ikke slepper grepet!! og dette med 50kg press på skiftegaffelen..

skjønner?

da oppstådde det en situasjon som ikke systmet sjønte.
så man må nøtt til og lære seg og kjøre med det iallefall.
iallefall når man skal klutche selv.

på en bil der du ikke er avhenig av giring ned i 0.1 0-2 .sek så
så tror jeg det kan fungere altså på gata der du kan ta det rolig og tenke.
men i løpsammenheng med synkroniserig så tor jeg du vil bygge tilbake fort.

men dette er min mening og erfaring. lykke til! :)
 #419132  av MR2i

Tar ingenting som negativ kritikk. All hjelp og råd mottas med takk :)

Det er vel da man trenger revmatching når man girer ned? Slik at gear går veldig lett inn selv om det er synkronisering eller ikke..

Men tanken er uansett at sekvensen er:
*Clutch engasjeres - bekreftet engasjert
*Gir velges avhengig av valg opp eller ned.
*Sensor bekrefter at rett gir har kommet på plass.
*Clutch løses ut

Dette eliminerer feilgiring.

Som du sier, så vil normal kjøring fungere når gir har god tid til å virke.
Men tanken er at det ikke skal være belastning når man girer i Sport-modus heller.
Men da er vel "problemet" igjen, at da kanskje man må bruke like lang tid som man normalt hadde brukt. Systemet må jo vente på at girene har kommet på rett plass før clutch løses ut.

Eneste jeg har tenkt med systemet er å etterligne normal håndgiring, men med perfekt clutching og gearing hver gang med den kjappeste normale giringen.
 #419136  av MR2i

Prøver å finne en forhandler av Ikeya Motion Feedback Paddle Shifter, uten hell.
Ingen priser, ingen forhandlerliste på deres egen side.
Eneste man finner er statistikksider og youtubefilmer.. weird..
 #419138  av MR2i

[youtube][/youtube]
 #419179  av MR2i

Her er et forslag på hvordan jeg ser for meg konsollen kan se ut..

Før:
MR2 gir.jpg
MR2 gir.jpg (1.02 MiB) Vist 3409 ganger
Etter:
MR2-gir.jpg
MR2-gir.jpg (113.86 kiB) Vist 3409 ganger
 #419182  av David

en annen ting som er ekstremt viktig ved nedgiring er mellomgassing
hvis ikke det skjer vil du jo låse drivhjul når du bremser!! og hvertfall på regn!

dersom den skal gire 2 gir om gangen ville jeg latt den få en pause mellom gira, hvis den har mulighet til å gire direkte fra f.eks 4.gir til 2. gir har man jo i utgangspunktet gira ned for "seint" syns du ikke?
og sansynligheten for å bomme på turtall blir jo mye større når spranget blir så stort!

og en annen ting er jo når du ligger på full brems helt på grensa, vil du jo føle når det er "trygt" å gire ned for å ikke låse drivhjul, det blir jo vanskelig å få den boksen din til å føle den slags...?

så vil si alt automatisk, tenningskutt, clutch(til syncro) og mellomgass, hvis bare halvparten blir automatisk blir det vanskelig å time resten manuelt når man ikke har full kontroll på når ting skjer.
eller alt manuelt :)

men det er bare mine tanker, og kjørestil, jeg bruker bila mine fult ut, og når man ligger på grensa vil uforutsette ting skje, er redd den boksen din best vil fungere til pusekjøring.. men det er jo mange som kjører på bane uten å utnytte potensiale i bila fult ut.. :)
 #419192  av MR2i

Det stemmer, David. Det må til en liten "throttle blipping" aktuator også.
Men så at softwaren til geartronics hadde oppsett for girratio eller antall tenner på drevene.
screenshot.jpg
screenshot.jpg (123.28 kiB) Vist 3386 ganger
Vil ikke det være mulig da at elektronikken girer akkurat like før motoren har perfekt turtall i forhold til ditt valgte gir?
 #419264  av sleeper

Sikkert mulig og få dette til og fungere, men trur nok ikke det er så mye og hente..
Du vil nok aldri klare og få disse kassene til og gire like fort som moderne ( gtr,ferrari osv) padle shift kasser klarer.
Dette kan kansje ha noe for seg hvis du er ute etter og gjøre ting lettere for deg, men mer effektivt er det ikke.

Foresten, så er 0-7-0.8 sec på og gire er en EVIGHET!!.. Når jeg kjører drag med min så bruker jeg mellom 0.15-0.25( etter hvilken gir jeg girer til) pr giring. ( dette er egentlig litt raskere en synk ringene har godt av, men den har nå holdt noen år nå.. )