Vell jeg jobber selv som mekaniker og jeg tror de fleste mekanikere gir faen i om bilen er trimma eller ikke, bileieren vet jo som oftest selv at triming ikke er lovlig.
Dessuten så har ett verksted veldig liten tid på seg til å ta EU kontrollen dersom de skal klare å tjene penger på den, da det er såppas stor konkuranse på EU-kontroll priser, så man vil som regel bruke minst mulig tid på en Eu-kontroll
Feks vanelig timespris er ca 1000kr. EU kontroll alt ifra 300-600kr, da kan man ikke bruke tid på å granske bilen for trimming, dessuten formålet med en eu kontroll er jo å kontrollere at kjøretøyet ikke er traffikfarlig feks. sprekt bremseslange utslitt bærekule osv. å stikke kjepper i hjula på folk er jobben til biltilsynet det...
Ellers så har nå jeg lært at man i utgangspunktet ikke skal demontere ting på en eu kontroll (med mindre vi snakker om å løtfte av ett plast deksel for å sjekke bremsevæske nivå eller lignende) , det er jo en vissuel kontroll.
Men for all del, om du blir stoppa i kontroll i ettertid å versktedet ditt har vært snille mot deg så si ikke at det var slik når du hadde kontroll, det har blitt gjort i ettertid.
i ekstreme tilfeller kan det være greit å prøve å bruke bilen minst mulig de første dagene/uken etter kontrollen, da er det mer troverdig at du kan ha bygd om/ trimma bilen din etter eu kontrollen dersom du skulle bli stoppa.
Blir verkstedet ditt tatt for å slippe gjennom noe som ikke skulle ha gått gjennom mister du jo åsså muligheten til å få bilen din godkjent.