TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• EU-kontroll sjekker motor for trimming

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #436318  av inzane2012

Myklebust skrev:Haha! Noken som har original hjerne burde gjere det! Viss tilsynsduden vil sjå kva som er under remaposen så blånekter man berre. Så blir det voldsom diskusjon, innhenting av ransakelsesordrer (ja, kven veit?) osv. heilt til dei får sjå under. Og så er faktisk alt i orden :lol:

"Sa jo til deg at det var original hjerne, herr tilsynsbetjent".
Hadde vert kanonbra :)
 #436337  av Roye

Ny trend på vei, stealth i stedet for bling.
 #436340  av Zepticon

Roye skrev:Ny trend på vei, stealth i stedet for bling.
OEM ;) Jo mer trim, des mer orginalt må det se ut :D Det er i hvertfall mine planer for en eventuell sportsbil med trim :D Orginal Luftfilterboks så gidder dem ikke sjekke noe mer ;)
 #438387  av Ronnie

Zepticon skrev:
Roye skrev:Ny trend på vei, stealth i stedet for bling.
OEM ;) Jo mer trim, des mer orginalt må det se ut :D Det er i hvertfall mine planer for en eventuell sportsbil med trim :D Orginal Luftfilterboks så gidder dem ikke sjekke noe mer ;)
Oy , da sliter jeg , sidepipes og rustfri eksos , dobble bosh 044 bensinpumper , kaldluft scoop , hall sensorer , ingen fordeler , 4 coiler , 4age portet topp , header etc hehe ... autronic sm4 ecu vil jeg gjemme så godt at det er umulig å se og så blir originalen der som en dummy , der den alltid har stått . Jaja , motor og karosseri nr stemmer med vognkortet ihvertfall om ikke annet :lol:
Vedlegg
7AGE.JPG
7AGE.JPG (256.89 kiB) Vist 5797 ganger
 #438450  av fdfx3

Vell jeg jobber selv som mekaniker og jeg tror de fleste mekanikere gir faen i om bilen er trimma eller ikke, bileieren vet jo som oftest selv at triming ikke er lovlig.

Dessuten så har ett verksted veldig liten tid på seg til å ta EU kontrollen dersom de skal klare å tjene penger på den, da det er såppas stor konkuranse på EU-kontroll priser, så man vil som regel bruke minst mulig tid på en Eu-kontroll
Feks vanelig timespris er ca 1000kr. EU kontroll alt ifra 300-600kr, da kan man ikke bruke tid på å granske bilen for trimming, dessuten formålet med en eu kontroll er jo å kontrollere at kjøretøyet ikke er traffikfarlig feks. sprekt bremseslange utslitt bærekule osv. å stikke kjepper i hjula på folk er jobben til biltilsynet det...

Ellers så har nå jeg lært at man i utgangspunktet ikke skal demontere ting på en eu kontroll (med mindre vi snakker om å løtfte av ett plast deksel for å sjekke bremsevæske nivå eller lignende) , det er jo en vissuel kontroll.

Men for all del, om du blir stoppa i kontroll i ettertid å versktedet ditt har vært snille mot deg så si ikke at det var slik når du hadde kontroll, det har blitt gjort i ettertid. :wink:
i ekstreme tilfeller kan det være greit å prøve å bruke bilen minst mulig de første dagene/uken etter kontrollen, da er det mer troverdig at du kan ha bygd om/ trimma bilen din etter eu kontrollen dersom du skulle bli stoppa.
Blir verkstedet ditt tatt for å slippe gjennom noe som ikke skulle ha gått gjennom mister du jo åsså muligheten til å få bilen din godkjent.
 #438591  av pirkka

Victorian skrev:Fant denne på nettet..

"Et lite tips til dere som har trimma biler, ta EU-kontrollen før 1. januar 2014, disse to kommer nemlig snikende inn:

Motoreffekt - Ulovlig modifisering av styreenheten - 2erfeil
Motoreffekt - Ulovlig modifisering av motoren - 2erfeil

Beskrivelse:
Motoreffekt: Visuell kontroll for åpenbar endring/modifiserting for økning av motoreffekt

Det vil i praksis si at motoreffekten ikke trenger å være økt, det er modifikasjoner som KAN gi økt effekt som skal taes...
"
Kommer sikkert mange banebiler til salgs etterhvert :roll:
 #438596  av Stiansen

Hmm.. Hvis det er 2`er feil så må vel jeg få 5`er for dette her, har jo så masse som er blått :o
Vedlegg
IMG_0286.PNG
IMG_0286.PNG (1.12 MiB) Vist 5697 ganger
 #438600  av ArildM

Du mangler i alle fall plastikktoppene på toppen av dempertårnene, det tror jeg du får mangel på :mrgreen:
 #438618  av BobleJakob

Har mekanikeren på bilde fått seg den nye LedLenser lykta ? :lol:
 #438620  av hmsilset

Blir bare godt synlige oppgraderinger som vil få 2er feil. Jeg synes det er bra eu kontroll blir litt bedre. En bra bil trenger bare små endringer. Og mr2 feks. er kjempemorro uansett!
 #438632  av Ronnie

Etter å ha lest denne artikkelen så er jeg litt roligere , ikke så mye å bekymre seg for ...har ikke turbo (enda) og det var kravet fra toyota norge , har heller ikke byttet motor http://www.dagbladet.no/2014/01/07/tema ... /31154365/