Takk for mye god info Arne! Akkurat slike tips og råd jeg trenger

Skal i kommunen en tur på Fredag, bare for å karlegge litt hva jeg må søke om og hvilken dokumentasjon de trenger.
Har da med meg bilder fra tomta og følgende bilder fra sketchup:
Eksisterende garasje (såvidt jeg får til å legge om dekk)
Forslag til ny garasje:
Eksisterende garasje er 5,7m x 3,1 så det er ikke noe stort, men det er mye bedre enn å stå ute uansett

Har tegna den nye garasjen grovt skissert med 10x 6,9m for å holde meg under byggegrensa på 70kvm som Lasse sier.
Tomta er 1,1mål, så fyllingsgraden skal ikke være noe problem. Må nok sende nabovarsel, og mulig jeg må ha særavtale med ene naboen, men han har 3 mål tomt og driver på med Motorcross, så jeg håper på forståelse for å bygge garsje

Utover det må det vel plantegninger til, skal høre litt akkurat hvor detaljerte de må være, eller om en 3d modell slik jeg har laget kan være nok.
Finnes det noen reguleringer for hvilken høyde en kan ha? Muttern foreslo samme vinkel som på hustaket, ser du også nevner det Arne, må nesten prøve det. Hvilken takhøyde bør en ha for å få inn en bukk? Skal ikke akkurat heise opp en HiAce, så type 3 meter holder? Også usikker på om jeg skal dels bygge over halve garasjen. Kanskje lage kaffekrok og balkong inne i garasjen for å sitte og se ned på MR2ene?
Tanken er så langt å fylle ut tomta i den delen der det er et hull, så støpe ny platt til garasjen. Vannbåren varme var en veldig god ide, ser for meg at det er meget behagelig når man skal ligge på gulvet å skru? Sikkert ikke noen større utgift enn en varmepumpe heller når man først støper? Typen til muttern har et glassfirma i byen, så rutene blir nok bra. Portene er jeg litt usikker på, men har tegnet inn 2stk med 3,5 meters bredde. På vinterstid kan MR2ene stues inn bak den ene porten, mens corollaen kan kjøres inn og ut fritt. Overbygg over portene er også smart, slike ting trengs vel ikke å søke om da det er grunnflaten som medregnes slik jeg skjønner?
Drenering i gulv er sikkert også lurt, men jeg fikk tips om å ikke søke om dette siden man da kan få mye strengere krav i henhold til miljøhensyn. Får vurdere dette
Ellers har jeg også fått tips om å få garasjen litt opp fra bakken som du sier Arne, slipper vel råte og fuktproblemer? Så da er det vel lurt å støpe grunnmur med vannbåren varme osv, mure opp et hakk (eller to?) med Leca, så bygge garasjen oppå dette.
Er litt i samme båt som deg Arne også, tenker å føre opp reisverk, ha på asfaltplater og så sette på kledning og taket. Slik at man kan isolere og fullføre veggene og interiøret etterhvert som man har råa. Morsomt å se at også andre har gått samme vei med hell
Sikkert noe mer jeg skulle ha svart på, eller noe jeg har glemt, men så langt har jeg kommet nå i alle fall

Takk for alle innspill.