TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Info: Girkasse erstatning mr2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #467255  av magnesmurf

Første hinder møtt.
Akkurat som e153 sliter med tilgang på deler er og deler til e35x kassa ute av produksjon. I dette tilfellet dreier det seg om shimsene for å justere forspenning på diff. En helt nødvendig del.
Hvilket betyr at det ikke lenger eksisterer noen fordel i å velge e35x kassene.

Jeg kommer til å prøve å komplettere kassa jeg har. Men prosjektet med å bruke disse kassene i bilene våre som en erstating for e153 avsluttes i sin helhet, da den primære tanken var at deletilgang skulle være enklere.
 #467256  av ArildM

Kjipt. Men det er vel ikke til å unngå, en 2006 modell kasse er fortsatt straks 20 år gammel. Og attpåtil er det ting som er laget for å vare enig-ish, så det er vel minimalt med etterspørsel på deler.
 #467263  av magnesmurf

ArildM skrev: ↑08 okt 2024 16:15 Kjipt. Men det er vel ikke til å unngå, en 2006 modell kasse er fortsatt straks 20 år gammel. Og attpåtil er det ting som er laget for å vare enig-ish, så det er vel minimalt med etterspørsel på deler.
Girkassa ble levert i scion tc opptill 2014.
Så den er prinsippet 10år gammel. Men ja, etterspørsel er nok minimal.
Jeg sjekker andre alternativer.
 #467266  av ArildM

Men er shimsene så unike at det ikke passer fra noe annet? Kanskje type girkassespesialister eller passende fra en annen Toyota kasse?
 #467269  av magnesmurf

Jeg er i gang med å sjekke opp hos girkassespesialister. Og fikk tak i en shims på restlager i usa.
Men som sagt, når det blir såpass vanskelig er e153 et like bra alternativ. Men mindre man er opptatt av enten vektbesparelse eller en girkasse som klarer mer enn 7000rpm i kombinasjon med mye dreimoment.
 #467979  av magnesmurf

Etter å ha tilnærmet fullført bygging av girkassen, e355, er konklusjonen følgende:

1. Å bygge girkasser er minst like vanskelig som å bygge motorer. Abouslutt ikke noe som anbefales hvis man ikke er veldig trygg på egene ferdigheter.
2. Deler til e35x kassene er ikke lenger noe som er spesielt tilgjenglig fra toyota. SIste girkassa ble satt i 2012 modell, og toyota garanterer bare 10Ã¥r deletilgang.
3. Dette skulle være en erstatning for e153. Desverre krever det deler som ikke lenger er tilgjenglige, deler som må maskineres og deler som ikke eksisterer og må produseres av andre (dyrt).
4. Som tilleggsinfo har det nå blitt sattigang reproduksjon av deler til e153. Eneste fordelen man sitter igjen med i e35x kassene er billige ting tilgjenlig på norkse huggere. Men alle cusom deler gjør at det ikke blir spesielt billig allikevel.
 #467981  av ArildM

Gode nyheter ang E153.
Men men, tid brukt på å lære noe er ikke bortkastet tid? :)
 #468016  av Makk

Skal love deg at vi med 3vzfe skulle hatt det femtegir greiene her, 3000 rpm på 90 kph :lol:

Men men, nå er jo mitt motorbygg avleggs, det ble gjort kun fordi du klarer ikke slå prisen jeg gjorde det for 8)
 #468018  av ArildM

Finnes sikkert noe triks for å endre utveksling på din også? Hvis ikke, nyt lyden av V6 motoren 8)