Side 2 av 14

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:20 jan 2024 23:44
av ArildM
Rakk å få bilen inn fra 20minus og inn i garasjen i dag.
Fikk såvidt et par timer i garasjen for å ta en halvskitten vask, men jeg måtte bare få av salt og skitt etter turen, og det er heller vanskelig å vaske en bil i 20 minus, så det ble så skånsomt som mulig med bilsjampo og hanske uten å drukne garasjen i vann :lol: Var heldigvis tørt vinterføre 90% av turen så den var ganske så ren. Om ikke annet fikk jeg sjekka at batteriet var bra, og at smt systemet funker fint også i superkulde.

Lakken er 95% strøken, en liten parkeringsbulk på bakskjermen, men jeg har pdr utstyr, så mulig jeg prøver å trekke den ut selv. Ett lite steinsprang på ei dør som trenger fiks, ellers overraskende bra. Ikke mye som skal til før det er så bra som det kan bli på en 20 år gammel bil. Så det var veldig gledelig å se. Begge framskjermene er kanskje det som trenger mest tilsyn, det er en del steinsprang på de nederst, så jeg må vurdere litt. Er en fin fals så jeg tipper man kan bruke den for å lage en decent overgang mellom øvre og nedre del av skjermen. Nesten så jeg har lyst å gjøre et forsøk på å lakke den selv. Evt har vi micropaint i nærheten som kan gi det ett forsøk.

Under er et et par steder der det er litt mye rust etter min smak, så må nok gjøre litt under. Ett kalipter henger også litt, noe som er merkelig siden bilen rullet veldig fint på gulvet og er eu ok 15. jan... Begge calipter bak er bytta i 2022, så bør være greit å få smurt opp litt. Mulig det var derfor den kjentes litt ekstra nervøs ut på vei hjem også. Det jeg har sett av andre Mk3 tilsier at denne er i relativt bra stand. Mk3 er galvanisert bra så bare "løse" komponenter som jeg kan se i farta som er brunt i overflaten. Bakre bærebru vet jeg er en svakhet på disse, og den ser bra ut. Så vi får dykke litt dypere ned i ting etterhvert.

Pakke fra Japan og noen bilder av bilen under :)

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:21 jan 2024 09:10
av ArildM
wb20_toyota_mr2_hardtop_wall_bracket_wandbeugels_wandb_gels.jpg
wb20_toyota_mr2_hardtop_wall_bracket_wandbeugels_wandb_gels.jpg (952.28 kiB) Vist 1032 ganger
https://www.cabriosupply.com/toyota-mr2 ... all-hanger

Nice. Kanskje det må bli et slikt sett. Så kjekt ut, og slipper å mekke noe jalla løsninger selv.

EDIT:
Jalla løsninger kan funke det også:

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:23 jan 2024 16:26
av ArildM
Fått kikket enda mer under bilen i dag. Det meste ser veldig bra ut, så litt flikking her og der så bør denne leve i mange år til.

Første mod var å få fjernet transformers emblemet på panseret, og å fjerne oblater på skiltene fra 2005 :lol:

Lakken er meget bra, men kan lett få et løft med litt touchup og en runde med polermaskina og 2500 polering. Den ene lykta har nok også godt av en liten runde med DA maskinen. :wink:

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:23 jan 2024 16:29
av ArildM
Det verste jeg har funnet sålangt, vistnok vanlig på mk3.

Amayama lister kun én ny på lager i Japan igjen, så prøver å bestille derifra.

Hvis ikke fant jeg uorg del i UK for rundt 800 ferdig levert i Norge.

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:23 jan 2024 16:31
av ArildM
Høyre kalipter bak henger også definitivt på, merkelig på en nylig eu ok bil? Men men, gidder ikke lage sak på det.

Skal prøve å smøre opp i morgen.

Div deler og sommerfelg/dekk kommer fra Oslo på Torsdag. Håper sommerfelg er så strøken som på bildene 🙂

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:24 jan 2024 09:17
av ArildM
Da var nytt styrestag på vei :)

https://gt4-play.co.uk/shop/intermediat ... ine-toyota
Hadde også, men over dobbel pris.

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:27 jan 2024 22:02
av Bugster
Gratulerer med ny bil. :D Den kommer du til å bli glad i! Bedre kjøremaskin for så lite penger finnes ikke. Apropos bremser som henger, sjekk wirene. De har hatt en tendens til å sette seg fast på biler som har gått mye på vinter. Etter tilstanden på tannstang-leddet å dømme, så har den nok gått litt på vinterføre tidligere. Koble de av fra caliperne og sjekk om de beveger seg fritt.

Blir du lei av å ha det så trangt i garasjen, så kjøper jeg gjerne Caldinaen av deg! :P

Jeg har to MK3ere og har hatt slik bil siden 2009. Spør gjerne om du lurer på noe. ;)

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:27 jan 2024 22:21
av ArildM
Takk, gleder meg stort til å få den ut på sommerføre nå :D I følge forrige eier svært lite brukt på vinteren, men jeg er litt i tvil... Men med 106000km på klokka er det ingen store ting som har vært skremmende så langt. Bremser og opphengsdeler osv er uansett noe som blir gjennomgått og flikket på etterhvert. Chassiset på Mk3 er heldigvis godt galvanisert, og den har vært tektylbehandlet (noe jeg egentlig er i mot siden det skjuler rust og holder på fukt), så såvidt jeg kan se er det styresnekka foran og nevnte styrestag som har fått det mest. Bak ser det meste fint ut, inkl subframe som jeg vet kan være plaget med rust.

Dører, chassis og skjermer ser også greit ut, med unntak av nederst på forskjermene.

Fikk melding fra Amayama at styrestaget var ute av produksjon.
Toyota Norge kunne skaffe, og har en veiledende utsalgspris på....
8400,-

Altså en 4 dobling i pris fra Japan og til den havner i disken i Norge... :lol:

TCB i UK har noen greie i sitt sortiment for 1000,- levert i postkassen, så det blir nok ett slikt.
https://www.ebay.co.uk/itm/322652698278
Finnes noen uorgiginale for et par kroner mindre, men kjøper heller fra noen som er kjente for å holde på med MR2. J-spec sier også han har et strøkent ett liggende for £35, så vi får se. Er egentlig i mot å kjøpe brukte deler når man først skal bruke tid på å bytte noe, men skulle få bilde på mandag så får jeg vurdere.

Bugster: Er det normalt sett behov for å bytte gummiforingen som styrestaget går gjennom? Ser enkelte leverer det som et kitt, men selve gummien ser hel og fin ut på min.

Og ja, feilen på brems bak var håndbrekkskabel. Fikk dratt det av med kubeinet i dag. Funker uoriginalt for en bil som skal brukes på sommerføre, eller vil du anbefale originalt? Ser MR2 Ben har en del greier til ok priser.

PS: Caldinaen er min evig eie bil, så Mk3en ryker nok før den går, hvis noe skulle ut, men synes garasjen er ganske så perfekt akkruat nå :wink:

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:28 jan 2024 16:21
av Bugster
Ikke hørt noen gang at gummien må skiftes. Så uten å ha sett din bil, tipper jeg du fint kan beholde den du har.

Så bra du fant ut det var wiren. Jeg har ikke prøvd uoriginale, men tenker det er mer enn bra nok. :) Legg merke til at det er forskjellige calipere bak på prefacelift og facelift. Samme gjelder da sikkert også wirene.

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:28 jan 2024 18:25
av ArildM
Tnx! Så det var egne delenumre på facelift wirene, vistnok littegrann lengre pga ekstra forsterkninger i chassiet såvidt jeg kunne finne ut av i farta :)

Fant denne siden på Mk3 Norge Facebook gruppa:
https://zeroexhausts.co.uk/products/

Bilde
Bilde

Så ut som en veldig kurrant eksos. Er org downpipe og den kan jo "guttes" om man vil, men midtseksjonen har dårlige fleksirør som har blitt sveist opp en gang i tiden. Fungerer, men ikke pent. Så vi får se om jeg bytter ut litt eksosdeler på sikt.

Først og fremst lånte vi på noen kroner på fleksilånet jeg og fruen for å kjøpe denne bilen, så det blir ingen store innkjøp før vi har cashet den ut :wink:

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:28 jan 2024 19:34
av Makk
Lager ikke Remus noen flotte eksos til denne modellen?

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:28 jan 2024 21:12
av ArildM
Såvidt jeg vet er det bare potta bak Remus produserer. De er angivelig produsenten av TTE eksosen som står på bilen også. Ang downpipe og midtseksjonen er vel også PPE og MWR to alternativer:
https://www.monkeywrenchracing.com/prod ... -cat-pipe/
https://www.monkeywrenchracing.com/prod ... -flow-cat/

Har såvidt kikket litt i Japan, men tror ikke utvalget av disse to er noe særlig der heller. Er kanskje noen alternativer for selve potta, men den har jeg jo :)

Fant flere som var veldig fornøyd med passform og kvalitet på Zero sine, så må man vel vurdere om de feks vil ha samme varighet som mer kjente alternativer som MWR som skryter av å være litt tykkere i gods enn PPE som kanskje er aller mest kjent.

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:31 jan 2024 15:07
av ArildM
Kjapp oppdatering:

- Styrestag på vei fra TCB i England.

- Plukket av plastdeksel under bilen, var spent på hva jeg ville finne. Alt bra!

Så har jeg i alle fall fått nøytralisert saltsuppen bilen har gått i og fått behandlet den med fluid film.
Gjenstår å plukke av proppene under kanalene og få fylt opp her også, samt ta en sjekk på dørene, men dørene blir ikke før jeg tar å bytter frontsett i sommer en gang.
IMG_20240131_135319_1.jpg
IMG_20240131_135319_1.jpg (680.68 kiB) Vist 967 ganger
IMG_20240131_135333.jpg
IMG_20240131_135333.jpg (511.88 kiB) Vist 967 ganger
IMG_20240131_135342.jpg
IMG_20240131_135342.jpg (461.86 kiB) Vist 967 ganger
IMG_20240131_135353.jpg
IMG_20240131_135353.jpg (732.83 kiB) Vist 967 ganger
Prøvde å fylle håndbrekkwirene med Fluid film når jeg først var i gang, stappa inni med trykkluft så det spruta ut :lol: Why not. Brekket på denne trenger å være ok hvert andre år på eu kontroll uansett. Hvis det ikke funker prøver jeg Amayama, hvis ikke de har igjen blir det MR2-ben

Fyralip i bilens fargekode er på vei. La den til som favoritt på Ebay, og selgeren sendte tilbud, så det ble under 1000lappen inkl frakt og mva:

Bilde
Kanskje kanskje ikke, i alle fall verdt å prøve :)


Gleder meg til å få shina lakk og lykter skikkelig med Flex maskina når vårsola kommer litt mer frem! 8)

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:01 feb 2024 18:11
av Bugster
Jeg har Fyralip på min røde. Liker den godt. :)
Jeg har og Zero race cat på min røde NA-bil. Og har nettopp kjøpt inn en Zero cat til min grå turbo-bil også. Nydelig håndverk. Gi beng i Remus og TTE, sier nå jeg. ;)

Så bra du ikke fikk noen rustne overraskelser! :D

Re: Prosjekt MR2 Mk3

Legg innLagt inn:01 feb 2024 22:16
av ArildM
Takker! Pustet litt lettet ut når jeg fikk et bedre overblikk, og ser at dette er et overkommelig prosjekt for å få det så strøkent som jeg vil ha det.

Har du noen bilder av Fyralip? :)

Spørs om det blir Zero eksos hele veien på sikt. Slipper å bekymre meg for precats, selv om det et er sjeldent problem på facelift, og slipper å ha noe som er jallasveiset slik som org midtseksjon er nå.

Tenkte å sette på plastdekslet i front, men usikker på om de bak har så veldig mye for seg. Er i alle fall greit med rask tilgang når man skal gjøre noe med bilen. Mulig det blir ørlittegrann mer turbulens uten dekslene, men tviler på det har noen stor innvirkning.