TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Haster! Turbojustering

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#58863  av CelicaTurbo

ok, det var det jeg lurte på om det ikke var 100% det samme, men jeg viste at det var så godt som identisk ihvertfall :)

#58875  av Turbotrille

Det staget som går fra wastegaten og bak på turboen er rimelig rett, uten noen form for bøy, det er jeg ganske sikker på, er en stund siden jeg har sett en sånn turbo nå.

Orginalt trykk ligger på 0.35 bar, ihvertfall gjorde min bil det (A/T).

Og slangen som går fra wastegate til kompressorhus har ingen T-stykke på seg eller noe lignende, evt. slangeklemme eller noe?
Der skal bare være en slange på ca 10cm uten noen som helst form for struping eller lignende.

Med uorginalt eksosanlegg vil du få noe høyere trykk pga. mindre motstand i eksoen, uten cat. med 2.5-3" eksos mener jeg å huske at trykket vil bli liggende på ca. 0.5 bar.

Og som sagt tidligere så er måten å justere opp trykket på å legge noen skiver mellom wastegaten og kompressorhuset den mest vanlige, (flytte klokken lenger ut og gi kortere vandring på staget), det kan jo også gjøres ved å bøye staget litt.

Tror jeg vil anbefale deg å prøve å rette ut staget slik at det blir snorrett og prøve hvordan det da blir.

Gjerne fjerne Boostcontrolleren din og få det så orginalt som mulig.

Håper dette hjalp deg et stykke på vei ihvertfall. :)

#58908  av SupraTurbo

Noen bilder:
Vedlegg
Er vel en orginal wasteventil det her?
Er vel en orginal wasteventil det her?
Skål! 002.jpg (42.47 kiB) Vist 2007 ganger
Her kan dere se staget så vidt. Det er det som er bøyd der. Bildet er litt dårlig, er tatt via et speil.
Her kan dere se staget så vidt. Det er det som er bøyd der. Bildet er litt dårlig, er tatt via et speil.
Skål! 001.jpg (25.62 kiB) Vist 2007 ganger

#58911  av Turbotrille

Som sagt, ta wastegaten og prøv å rett ut stangen. om den er bøyd bare litt så kan jo dette gi kortere vandring og dermed høyere trykk.
Ihvertfall om alt annet er som det skal.

#58914  av SupraTurbo

Turbotrille skrev:Som sagt, ta wastegaten og prøv å rett ut stangen. om den er bøyd bare litt så kan jo dette gi kortere vandring og dermed høyere trykk.
Ihvertfall om alt annet er som det skal.
Men jeg vil jo ha NED orginaltrykket for å kunne justere alt vi controllern. Blir så liten forskjell fra 0,6 t 0,7.
Vil ha vanlig trykk ned på 0,4 for så klska til med "porshe killer" på 0,7 bar. Har kun dual stage boostcontroller!

#58925  av Turbotrille

Nettop, og når du da får rettet ut staget så får det langre vandringsveg, og da vil du få lavere trykk.

Husk på at når du sjimser wastegaten så flytter du jo klokken lenger ut, og dermed gir staget kortere vandring.

Altså--> Beint stag=lang vandring---->bøyd stag=kortere vandring.

Lang vandring=lavt trykk, kort vandring=høyere trykk.

You see. :)

#58955  av tojo

Staget som går fra wastegaten å bak på turboen er ikke rett . Staget er rett ca 7cm ut fra wastegate så ca 45grader og så rett igjen ca 5cm til ventilen.(ORGINALT) Å rette det ut snorrett er ikke å anbefale!(blir nok i lengste laget da :D )