Side 2 av 2
Legg innLagt inn:04 sep 2004 15:04
av jsle
Jeg har akuratt overhalt motoren min pågrunn av stort oljeforbruk.
Trodde også det var ventiltetningene, men dissse var akuratt like fine selv om de har gått 200k.
Men oljefjærene var det derimot være med de satt dønn fast måtte slå de løs. Så ikke være for sikker på at det er ventilteningene.
Å kjøre kompresjonstest tviler jeg på at du finner ut noe med. Olje fjærene lager ikke kompresjon de er bare skrape fjærer som dytter nedigjen olje så den ikke kommer inn i forbreningen. Skal du merke noe på kompresjon må stempelfjærene være slitte eller sitte fast også og da vil du mærke det på efekten.
Overhal hele motoren da du driver på, men kan du ikke skru selv blir det fort dyrt, det er litt jobb.
Å bytte ventiltetningen er ikke gjort på en halv time det heller.
Legg innLagt inn:05 sep 2004 03:25
av Mr2Nyter'n;p
Legg innLagt inn:05 sep 2004 10:58
av tahustvedt
Min drikker også olje. De eneste gangene den ryker (så vidt jeg vet, da) er kaldstarter når det er rundt 0 grader ute og kaldere. Jeg er forberedt på å punge ut 20-25 k i vinter på å overhale litt i motoren på verksted. Må bare bli ferdig med å betale bilen først.

Legg innLagt inn:05 sep 2004 11:04
av Phantom3D
Min Mk1 bruker nesten ikke olje, bruker en god castrol olje, som motoren ser ut til å like!
Legg innLagt inn:05 sep 2004 11:10
av bose
at Castrol lager veldig god olje har tilogmed jeg merka

Legg innLagt inn:05 sep 2004 13:23
av jsle
Legg innLagt inn:05 sep 2004 15:34
av tahustvedt
Jeg bruker forresten også Castrol. Har kjørt på delsynt lenge (hva den nå heter for noe, husker ikke) men kjører på sånn GTX Magnatec helsynt nå, 5w40. 40 er egentlig litt lavt belastningstall, syns jeg.
Legg innLagt inn:06 sep 2004 16:34
av tettwatt
Koklusjonen er egentlig at du ikke blir kvitt oljeforbruket uansett hva du foretar deg??? Eller det er bare dyrt...?

Legg innLagt inn:06 sep 2004 17:05
av erling
Hehe.. Blir kvitt forbruket, men det er lite sannsynlig at vent.tetningene forårsaker det. Er vel det som menes, og det er akkurat det omtrent alle sier som har prøvd å bytte bare dem. En mekaniker på TG-bil hadde overhalt ca 20 stk av dem, og det var kun 1 som slapp olja gjennom vent.tetningene. Den hadde visst vært overopphetet ellerno, de var ihvertfall tydelig slitt. Så om du tar de ut, og de ser hele og fine ut, så er det sikkert ikke de som er problemet.

Legg innLagt inn:07 sep 2004 22:45
av tahustvedt
Hva var det som var problemet på de 19 andre da?

Legg innLagt inn:08 sep 2004 12:08
av erling
tahustvedt skrev:Hva var det som var problemet på de 19 andre da? 
De hadde vondt i halsen..
Det var vel helst stempelringene på de ja..
Legg innLagt inn:08 sep 2004 12:48
av bose
hm...... er vel det som ryker ja, folk må lære seg å få motoren skikkelig vam før de kjører hardt
Legg innLagt inn:08 sep 2004 16:32
av Alexander G
Ser det er ganske mange delte meninger her ja...
Sleit lenge med å finne ut hva som var gale med min gamle motor, får jeg gav opp og kjøpte en ny. Tok sylinderlekkasje test, kompresjonstest og innvendig motorrens som skulle løse opp grums innvendig.
Ingen av testene gav resultater, verkstedene gav rett og slett opp og turde ikke å si om det var ventilene eller stempelringene. Da jeg spurte de om jeg fikk en garanti for at oljeforbruket ville forsvinne ved å skifte ventiltetningene ristet de på hodet. Jeg ble anbefalt å ta full overhaling på motoren for den nette sum av 19 000,- sånn ca, ble gjerne mer ettersom de ikke hadde prisene på alle delene.
Så ta en full overhaling, så er du iallefall sikker!