Legg innLagt inn:10 sep 2004 15:24
nå, først, Mazda MX3's lille 1.8 liter V6 er ikke noe å gjøre narr av, det er en meget god motor som drar meget bra på alle turtall. Jeg leste en test et blad gjorde en gang hvor de kjørte flere biler på bane, også 90 MR2.. og MX3'en vant desidert på tid rundt banen
Men men, grunnen til å velge en V6 er at det er vanskelig å lage en rekkefirer som er større enn ca 2.4 liter uten å få problemer med den harmoniske ballansen og man må ta i bruk en del kompliserte metoder for å holde ballanse i motoren så den ikke rister seg ihjel.. derfor velger man istedet flere sylindre om man ønsker større motorvolum. Nå, grunnen til å velge en V6 fremfor en rekke-6 er at en V6 tar mye mindre plass og det er mulig å plassere den på tvers i en bil
Nå, hvordan VAG har klart å få ballanse i sin V5 motor som bl.a. står i Bora skjønner jeg ikke (V5 = VR6-motoren minus ett stempel)
Diskusjonen er forresten flyttet til "annet"

Men men, grunnen til å velge en V6 er at det er vanskelig å lage en rekkefirer som er større enn ca 2.4 liter uten å få problemer med den harmoniske ballansen og man må ta i bruk en del kompliserte metoder for å holde ballanse i motoren så den ikke rister seg ihjel.. derfor velger man istedet flere sylindre om man ønsker større motorvolum. Nå, grunnen til å velge en V6 fremfor en rekke-6 er at en V6 tar mye mindre plass og det er mulig å plassere den på tvers i en bil

Nå, hvordan VAG har klart å få ballanse i sin V5 motor som bl.a. står i Bora skjønner jeg ikke (V5 = VR6-motoren minus ett stempel)

Diskusjonen er forresten flyttet til "annet"
