TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svinghjul

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#66682  av erling

AndreasH skrev: Jeg skal til med å bytte svinghjul og klutsj snart. :) Noen tips ?
Rekkefølge, hva var vanskelig etc.
Rekkefølgen, tja, er vel egentlig bare å fjerne ting og tang som er montert på girkassa. Tok vekk hele hjulopphenget på venstre side, på høyre side løsna jeg "spissingjusterarmen" og nede på opphengskula, slik at jeg fikk dratt drivakslingen ut av girkassen. Clutchslavesylinderen bare skrur du av kassen, og dermed unngår å måtte lufte systemet. :) Det bakerste motorfestet er litt problem å komme til med eksosen på, men det går an. Etter jeg hadde tatt av fremre og bakre motorfeste, satte jeg en jekk under bunnpanna og løsna det venstre festet, slik at motoren stod på jekken og høyre motorfeste. Motoren må senkes littegrann for at girkassen skal gå klar av innerskjermen.

Littegranne problem å splitte motor ifra gir, er to styrepinner på motoren som er ganske kompakte inn i giren. Jeg lurte en liten stund på om jeg virkelig hadde løsnet alle boltene rundt.... Men når jeg stakk et brekkjern imellom inærheten av pinnene og dunka rolig med hammer (på brekkjernet) åpna den seg greit. Er ikke sikkert den har grodd fast slik på din. :)

Ellers er det jo greit å ha litt god tid første gangen, jeg brukte 1 lørdag + 2-3 timer på søndagen. Husk ny girolje.

#66705  av MR2turbo

AndreasH skrev:Jeg skal til med å bytte svinghjul og klutsj snart. :) Noen tips ?
Rekkefølge, hva var vanskelig etc.
Husk å tappe av girolja før du tar ut akslingene ;) ellers er jeg enig med Erling :)
Bruk og et kraftig skruhjern til å bikke løs kassa fra motoren... Så er det bare å "jokke" litt så kommer den... bruk gjerne en garasje jekk under kassa så du får avlastet den og heng motoren opp i noe sånn at den henger passelig på skrå nedover...

#66749  av AndreasH

Takk for gode tips!

Markus, jeg har allerede skrevet nød-nummeret ditt på undersida av blokka
så jeg har det for hånden når jeg ligger stuck under girkassa og gurgler girolje. :mrgreen:

#66762  av larsst185

Tusen takk alle sammen :)
Tipper jeg har mr2 en oppe å går i løpet av helga.Har jobba på spreng hele uka og ting tar tid da alle skruer og muttre,vacuum slanger og annet dill har vært spredt rundt omkring i div esker og poser.Hadde i utgangspunktet to demonterte motorer...en gte og en ge motor.så er det å finne ut hva slags deler som er til hvilken og få laga motor av det.Håper vare det er verdt jobben til slutt :lol:

#66827  av CelicaTurbo

hehe, det er nok verdt det til slutt ;)

#66904  av Johnny_Bravo

larsst185 skrev:Har bare en mistanke om at svinghjul og clutch jeg har liggende ikke er fra en ge motor men til en turbo,derfor spm om noen har bilde av et originalt gte eller en ge svinghjul med eller uten clutch.Begge deler passe jo fysisk på motor og på gear men er litt redd for at om det er et svinghjul og clutch fra en turbo jeg har så får jeg problemer når alt er satt sammen og motoren er i bilen.Ble litt innvikla det her :lol:
Hvis du har svinghjul fra en Turbo så kansje vi kan bytte, for jeg har svinghjul til en N/A men skal sette i en turbomotor.

Men da må du jo være sikker da.

PS: Hva er egentlig Forskjell på svinghjulene på Turbo og N/A?

#66943  av MR2turbo

larsst185 skrev:Har bare en mistanke om at svinghjul og clutch jeg har liggende ikke er fra en ge motor men til en turbo,derfor spm om noen har bilde av et originalt gte eller en ge svinghjul med eller uten clutch.Begge deler passe jo fysisk på motor og på gear men er litt redd for at om det er et svinghjul og clutch fra en turbo jeg har så får jeg problemer når alt er satt sammen og motoren er i bilen.Ble litt innvikla det her :lol:
Her er et par bilder av svinghul med og uten clutch montert (til 3sgte)... :)
Vedlegg
3sgte_svinghjul_clutch.jpg
3sgte_svinghjul_clutch.jpg (103.29 kiB) Vist 177 ganger
svinghjul_3sgte_m.clutch.jpg
svinghjul_3sgte_m.clutch.jpg (84.36 kiB) Vist 175 ganger

#66965  av larsst185

Den visuelle forskjellen på turbo og na svinghjul ser jeg nå ,er at turbo hjulet har en forhøyning dær hvert skruehull og styretapp til cluthen er, mens na hjulet er en helt flat disk mer eller mindre....

#66988  av Morten

Beklager at bildene mine ikke kom Lars! :oops:
Ble sendt av gårde på tur med jobben, og nå ser det heldigvis ut som noen andre har rukket å hjelpe i mellomtiden..

#66990  av larsst185

alt i orden du :)

#67189  av erling

MR2turbo skrev:
Husk å tappe av girolja før du tar ut akslingene ;)
Må ikke ødelegge morroa da. 8)

#135747  av TheStig

har en liten misstanke om at svinghjulet på 3sgte, iallefall gt4cs (er vel det samme på mr2?) er veldig tungt. Jeg har sjeldent kjennt en så sløv motor som i celican min og den er i TOPPform :) Derimot på banebilen vår som er en 3sge celica så er motoren mye kjappere på tomgang ...

Etter endt sommertreff helg var det faktisk et sjokk å komme i carlosen min.. For å være ærlig virket den LAT ..... Altså under rusing av motor pluss respons ..