Side 2 av 2
Legg innLagt inn:12 nov 2004 14:32
av FireWalk
det er helt nye tennkabler på den... pluggene mener jeg på skal være siftet For ikke så lenge siden da den var på service sist (tideligere eier har fulgt alle servicer).
Den går "greit" når turboen ikke lader. Når turboen lader begynner det å rykke sånn at man kjenner at nå kvæler den seg i hvert øyeblikk.. så da slipper man gassen...
den går heller ikke helt pent når turboen ikke går.. nå for første gang i går merket jeg at den går dårlig selv på tomgang... prøvde å gi litt gass mens den stod stille, da gurglet den seg veldig sakte oppover turtallet, og når jeg sulle ta løs var det nesten helt umulig.. der fantes ikke krefter å ta av... med en gang det ble litt motstand kvælte den seg.....
Legg innLagt inn:12 nov 2004 15:30
av Morten
Få en kompresjons sjekk med en gang for å være HELT sikker på at du ikke har tatt et stempel eller noe. Hvis noe er muffins i motoren og du driver og kjører og tester som du gjør blir saken fort mye værre!
Forhåpentligvis er det bare meg som er blitt paranoid, men tro meg: en sånn motor går tilsynelatende normalt (uten turbotrykk) selv med gåent stempel. (egen erfaring

)
Ellers må du jo få lest ut feilkodene fra ECU, er jo bare å ta frem en liten ledningsstubb/binders det, så har du lest ut på et blunk. Da får du jo en peilepinn på om det er feil på noen sensorer.
Lykke til!
Legg innLagt inn:12 nov 2004 15:36
av erling
Morten skrev:Få en kompresjons sjekk med en gang for å være HELT sikker på at du ikke har tatt et stempel eller noe. Hvis noe er muffins i motoren og du driver og kjører og tester som du gjør blir saken fort mye værre!
Forhåpentligvis er det bare meg som er blitt paranoid, men tro meg: en sånn motor går tilsynelatende normalt (uten turbotrykk) selv med gåent stempel. (egen erfaring
)
Var jo ganske "hes" lyd i motoren din da du hadde de problemene. Hørtes litt ut som en gammal fiskeskjekte. Men er nok ikke dumt å være litt "paranoid" heller på det området.
Om det mangler komp på en syl kan det ofte kjennes igjen på ujevnt turtall når man drar rundt motor på starteren.
Legg innLagt inn:12 nov 2004 15:39
av Morten
Legg innLagt inn:12 nov 2004 15:45
av FireWalk
ødelagt stemopel? det er jo nye stempler på den.. men man vet jo alri.. kan være en sylinder kanskje.. off.. nå får jeg hetta her!!!! hva koster det å fikse sånt noe da?! like billig med ny motor da... GUUD!!!! *panikk anfall* så mye uflaks går det ikke ann å ha.. selv for meg!
Det som er merkelig er at bilen går helt fint flere dager.. så plutselig en dag er den helt umulig... så kan den gå fint igjen i 2 dager... osv...
virker nesten som om jo kaldere/våtere det er i været jo være er det... men hva koster det å få tatt en diagnose/kompresjonstest hos toyota da? noen som vet?

Legg innLagt inn:12 nov 2004 15:46
av erling
Morten skrev:
I Arendal var det ganske "hes" lyd ja, men merkelig nok hørtes den mye mer normal ut seinere...? Ikke spør meg hvorfor... 
Lyden er vel kanskje værst når motor er kald, og at det roer seg noe når den er varm og stempelet har utvida seg.
Så vil vel kanskje det skjærte området bli litt "rundet av i kantene"/"filt over" når den har gått en stund? Bare litt spekulering.

Legg innLagt inn:12 nov 2004 15:51
av Morten
Legg innLagt inn:12 nov 2004 16:17
av erling
Morten skrev:
Den var ikke skjært! "Bare" et stempel som smelta litt + et som delte seg litt opp...
Sylinderen hadde riktignok slitt seg litt oval etter kun 1500km i denne tilstanden.... 
Tror du ikke den skjærte seg litt først med det smelta og dermed oversize stempelet, så ble det 1500km med automatisk ovalhoning etterpå?

Tviler på at oljefilmen klarer å holde unna et knekt- og et for stort stempel.
Hvordan er lyden på din FireWalk? Når du drar starteren, på tomgang og kald motor? Pleier gjerne å være litt stygge lyder ute å går hvis det skulle være et stempel. Ville tippa at det var noe mindre alvorlig.
Legg innLagt inn:12 nov 2004 16:54
av FireWalk
kommer ingen lyder... motoren høres helt normal ut... jeg var utenå og starta den for å sjekke... den høres helt normal ut... Eneste jeg la merke til var at turtallet lå på nermere 2000 omdreininger. Så når den ble varm nappa jeg ut ledninga til den sensoren baki der.. som står oppå den luftboksa som går inn til boksa (der lufta fra turboen går inn til blokka, den saken som står oppå selve blokka.. om dere skjønner) der er det en del slike sensorer. Nappa ut den ledninga til den på toppen der, og da falt turtallet til ca 900 omdreininger. satte den inn igjen, og turtallet lå fortsatt på 900 omdreininger.
dette problemet har jeg hatt hele tiden. Værre jo fuktigere det er. Det er GARRANTERT noe med den ensoren. men om det er direkte koblet til dette vet jeg jo ikke helt. Men en ting vet jeg, at når den sensuren fusker og turtallet ligger på 2000 på tomgangen: om jeg prøver å kjøre med biln da, så får jeg same symptomet. Da gurgler den seg fremover.. akurat som om den ikke har krefter. som om den druknes i bensin... Så stopper jeg, går bak, napper ut sensoren -> Turtall faller til 900. -> setter inn igjen sensor. Turtall fremdeles på 900. Kjører videre, og bilen er helt fin igjen.
Dette har vært hele tiden. Men de siste dagene nå når det har regnet så jævlig så har det ikke hjulpet å ta den ut og inn den ledninga.
Skjønner fint lite. Vet ikke va den sensoren er til engang, men en skulle tro det hadde noe med luften å gjøre... ? måler temperaturen på luften kanskje? noen som har peil? og hvordan kan denne sensoren eventuelt da skape de problemene jeg opplever om den er gåen?
Legg innLagt inn:12 nov 2004 19:42
av GT4 CS
Ta en co test. For og ta en diagnose test tar du en ledningstump og kortslutter TE1 og E1. Veldig enkelt. Da leser du av blink på motorlampa inne i bilen. Blinker den hurtig hele tiden er alt i vater. Blinker den først f.eks 3 ganger, så et lite opphold før den blinker 4 ganger igjen, har du feilkode 34.
Legg innLagt inn:12 nov 2004 21:47
av Moriquendi
nå er ikke jeg kjent med de bilene her men det her er iallefall hva jeg ville sjekka
1: rense LMM(Luft Mengde Måler). den skal være like etter luftfilteret ditt et sted. er en liten tråd som du skal rense. du må være VELDIG forsiktig for den ryker med en gang men ta og legg den i litt sprit ei lita stund så skal den være blank og fin etterpå
2: sjekke feilkode fra ECU. det tar deg bare et par minutter og du finner fort ut om noe er galt.
om LMM`en din er skitten/ødelagt vil ECU få feil info om hvor mye luft som kommer inn i motoren og vil da fyre på med bensin etter humør. og høres ut som om det kan være noe sånt noe som feiler bilen din.
om det ikke er det vil jeg tro du finner det ut ved å sjekke ECU. totalt tar begge tinga deg omtrent 30min.
Legg innLagt inn:13 nov 2004 08:43
av GT4 CS
Er det ikke spjeld i luftmassemålern til mr2 turbo og da?
Legg innLagt inn:16 nov 2004 15:57
av FireWalk
Vel... dette er jo bare TYYYYPISK!!!!!
Jeg ble så drittlei av dette her at jeg greide å overtale en jeg kjenner som er makaniker til å se på den. Jeg sa han kunne få ha bilen en hel dag, og kjøre rundt med den masse... det er vanskelig å forklare hvordan ting er, så jeg tenkte at om han fikk kjøre den selv så ville han nok finne ut hva det var med en gang. Han fikk ha bilen en hel dag, og når han kom tilbake med den så rapporterte han at den hadde vært helt fin hele tiden.. ingen rykking eller noe problem i det hele tatt... det er jo bar så TYPISK!!!!!!!!!!!!!
Når jeg skal VISE noen at noe ikke funger, da fungerer det akkurat der og da. Når jeg skal demonstrere noe som FUNGERER; da fungerer det ikke akkurat der og da....
I går var det jo tørre veier og oppholdsvær her.. lurer på om det kan ha noe med fuktighet å gjøre.. jo mer det regner jo værre er det...
begynner å misstenke fukt i fordeler osv.. men hvordan i alle dager skal dette kunne være relatert til den sensor-kontakten som er på toppen der? han mekanikeren mente på det var en tomgangs-sensor.
For det er jo litt snodig, at når man napper ut og inn igjen den ldninga, så funker plutselig ting igjen... ****FRUSTRERT****
Legg innLagt inn:16 nov 2004 16:28
av Mr2Nyter'n;p
Ingen ekspert i det hele tatt, men lignende symptomer på en gammel Audi jeg hadde.. Var "overledning" eller noe i plugg-ledningene mine ved fuktig vær.. Fordeleren var jo også litt... Defekt.. Sikkert bare tull på meg, men
