Sant som jumbo sier her. Ta det pent og lær deg bilen og kjenne. En fersking vil nok ha lettere for å gjøre seg kjent med en GTI enn en turbo etter min mening da turboen i seg selv er et element som gjør at man må planlegge kjøringen litt mer. Man må beregne at antall gamp øker proposjonalt med trykket, og at ved nedgiring vil man ha lett for å spinne. Hjulspinn i fart på en MK2 kan fort føre til katastrofe da det er synonymt med at man mister grepet på bakjulene.
Min personlige erfaring med Turboen:
-Tørt føre- om man kjører gris spinner man på 1,2, og 3 gir. Bilen hopper bortover før den endelig får tak i 3. gir. Ved nedgiring fra 5. til 3. med høy boost? glem det... (Nå har jeg dump ventil da)
GTIEN: Man kan gjøre det meste. Den har vanskelig for å spinne ordentlig selv på 1. gir pga det gode veigrepet og midtmotoren over drivhjulene. ved gasspådrag i 90 graders svinger osv i 1. gir lar det seg derimot gjøre, og man kan leke seg litt sånn.
-Vått føre- Bilen spinner på 1,2,3,4 og 5. gir. Og helt sikkert på revers også :p Jeg lå i 5. gir i ca 70 km/t.. Da jeg kom til 2felten la jeg meg ut og ga på for å komme forbi noen biler. Turboen begynte å lade, og plutselig glipper ræva... hjulspinn.. i 70 på 5. gir. Heldigvis får jeg ikke panikk og trykker på bremsen (noe en fersking hadde gjort) så jeg lar hjulene spinne mens jeg retter opp. Ræven går litt i sikksakk før bilen endelig vll gå bent igjen. Et slikt problem kan jeg aldri tenke meg at man kan få med en GTI. Iallefall ikke i 5. gir, og iallefal ikke når man ikke virkelig FORSØKER å få den til å glippe..
GTIEN: Skummel på vått føre. Viktig med gode dekk. Vær forsiktig med å gi på i svinger. Gir ikke ned fra 5. til 3. gir f.eks. Da kan man risikere at den glipper. Kjør alltid rolig på vått føre. Man har følelsen av at det sitter godt, helt til den Plutselig glipper før man rekker å reagere. Ta det rolig! (gjelder begge to)
-Vinter føre- Bilen er garasje parkert.

kan tenke meg at dette bare blir en 1000% forverring fra vått føre, kort fortalt. hehe..
GTIEN: lar seg nok gjøre på vinterføre, men gode dekk er alfa omega her! Dårlige dekk på vinterføre er ingen god ide med denne bilen.. Her må man lære seg å kontrollere ræven

Drifting er uungålig på vinterføre
Og jada, nå er dette muligens litt overdrevet og det må tas med en god klype salt og en god porsjon humor. Det jeg har fortalt er imidlertid sant, og jeg vet at man kan minimere problemene ganske enkelt ved å justere ned trykket.. Og jeg vet at en orginal turbo ikke vil være like trimmet som min bil, og at det dermed ikke kan sammenlignes. Men hvor lenge tror dere en MR2 Turbo forblir orginal? har man først fått turbo tar det ikke lang tid før man begynner å øke trykket og trimme litt. Tror ikke det er mange her som kjører med orginaltrykk iallefall
Det var dette jeg mente med at en Turbo muligens er litt vanskeligere å lære seg å kjøre enn en GTI. De fleste turbo-eiere her har vel hatt GTI først. Og dere må vel si dere enig i at det er en del ting med disse bilene som man helst bør "finne ut" med en GTI heller enn en turbo

Spøkelsesræven f.eks. hehe..
Når det gjelder å "kjøre" bilen så er det jo akkurat like lett å kjøre en Turbo som en GTI. Ved Normal kjøring that is. Man kan ikke stikke under en stol det faktum at om man har tenkt å BRUKE potensialet som befinner seg i en MR2 Turbo bør man være utdannet rally sjåfør.. Eller muligens formel 1. Eller begge deler..
