TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nøkking etter gasspÃ¥drag i St185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#84905  av kennethx

ååå, nå skjønte jeg det faktisk :D...Det med retningen som snur ja...hmm, sikkert ikke idielt. Men det ser jo ut som alle som har disse motorene monterer dumpen, nettopp der....

#84910  av GT4 CS

Er vel uansett en fordel med dump om man kjører høyere ladetrykk en orginalt :) Om man monterer en resirk dump blir man jo kvitt problemet, men er jo mere lyd vi vil ha så.............
En ting man med fordel ka gjøre er jo og stramme fjæra i dumpen så den ikke slipper ut luft før du nærmer deg 0,9bar++ 8)

#84950  av kennethx

GT4 CS skrev:Er vel uansett en fordel med dump om man kjører høyere ladetrykk en orginalt :) Om man monterer en resirk dump blir man jo kvitt problemet, men er jo mere lyd vi vil ha så.............
En ting man med fordel ka gjøre er jo og stramme fjæra i dumpen så den ikke slipper ut luft før du nærmer deg 0,9bar++ 8)
Du blir ikke kvitt problemet med å snu luftstrømmen ved hjelp av en resirkulerende dump.

"problemet" med en BOV montert slik som du har er 2-delt.

1. lufting av innmålt luft til friluft, fører til alt for fet blanding
2. BOV's plasering gjør at luftstrømmen i IC snur, og du vil få en ugjevn luftstrøm til motoren.

#85057  av GT4 CS

Men det er vel kun ved girskifte eller når man går av gassen man får disse problemene? Har ikke noen problemer med min egentlig. Eller det var kansje feil og si, bakfangeren er litt smeltet her og der pga stikkflammer som til tider finner veien ut av bakpotta mi :twisted:
At ic tømmes for luft er jeg med på med en resirk, men den lufta som har passert luftmassemåler vil jo fortsatt være på samme side som etter måling da. Ville tru at luften i ic fylles så kjapt at det ikke burde være store problemet. Har en relativt liten dump i min bil, lånte en slik frl dump fra turboxs, med den hadde jeg problemer pga den slappp ut for mye luft slik at det oset bensin av bilen hele tiden ,hadde og litt nøkking da ja. Men var jo en sinnsvak deilig lyd av den da :)

#85080  av kennethx

Slik jeg ser det vil en resirkulerende dump, plasert på samme sted som du har, bare fjerne problem 1.

Problem 2 kan fjernes med din dump montert ETTER IC.

Problem 1 & 2 kan fjernes ved å montere en resirkulerende dump ETTER IC.

#85081  av jijohans

kennethx skrev:Slik jeg ser det vil en resirkulerende dump, plasert på samme sted som du har, bare fjerne problem 1.

Problem 2 kan fjernes med din dump montert ETTER IC.

Problem 1 & 2 kan fjernes ved å montere en resirkulerende dump ETTER IC.
Jepp, er enig med at det er alternativ 2 som er løsningen...
Hvordan er det å montere dump etter ic på CS eller gt4? Sitter ic montert oppå gassspjel, slik at det ikke er noen rør i mellom?

#85087  av kennethx

det er en meget liten stump der, for å si det sånn.....

#85098  av GT4 CS

Som du ser av bilde her er det ikke så lett og få montert en dump etter ic desverre. Men hvordan har de løst problemet med 3 gen 3sgte da?
Vedlegg
carlos sainz 104.jpg
carlos sainz 104.jpg (59.96 kiB) Vist 692 ganger

#85133  av CelicaTurbo

3. gen har en resirkulerende ventil montert før intercooler..

#85135  av kennethx

Kansje det er en stor 1.veis ventil i IC'en :D lite trolig...

#85141  av GT4 CS

Regner med det er slange til dumpen som går ut fra ic her?
Foresten lekker avskjerming rundt luft filter her av celica gt på forummet :)
Vedlegg
t_skjerming.jpg
t_skjerming.jpg (27.67 kiB) Vist 673 ganger

#85161  av kennethx

Oi, men det ser jo ut som et seperat uttak, og da kan det jo være rutet internt i IC'en fra andre siden slik at det ikke snur luft retningen når det dumpes :D

#115374  av TheStig

hmm.. litt frem og tilbake her.. Mao er det ikke en fullgod løsning når det gjelder montering av dumpventil på ST185?
Hvordan dumpventil anbefales da? Tidligere sett anbefalninger på den der HKS dumpen, men her sies det at en resirk er bedre...?

#115385  av tojo

[quote="eGtTurbo"]hmm.. litt frem og tilbake her.. Mao er det ikke en fullgod løsning når det gjelder montering av dumpventil på ST185?
Hvordan dumpventil anbefales da? Tidligere sett anbefalninger på den der HKS dumpen, men her sies det at en resirk er bedre...?[/quote

HKS SSQV er en bra dump ja,hvem har sagt at den ikke kan brukes som resirk??
Bilde
HKS Recirculation Fitting for 1-inch ID hose (SSQV)

#115387  av TheStig

jaja, jeg har iallefall ikke sagt det, men den er ikke det i utgangspunktet så hvis jeg kjøper den fra ei sjappe eller en privat person brukt har han/dem neppe liggende det resirk opplegget.. men men.. Tror jeg går for den dumpen siden man da vet hva man får.. Trengs det noe justering av den på en o.9 bar Cs ?