Side 2 av 2

Legg innLagt inn:30 jan 2005 23:31
av mralp
PS ...det er ofte tråder om vanskeligheter med biltilsynet og eu-kontroll. Minner om at dere kan vise bilen hvor dere vil, og ta så mange eu-kontroller dere ønsker. Er noen problematiske så er det ingen grunn til å bruke tid på dem.

Legg innLagt inn:31 jan 2005 01:21
av kake
Dr.Ling skrev: Forresten, ingen her som jobber hos Toyota? Kunne trengt et papir som sier at original felgdimensjon til MR2 er 205/55 R15 eller noe lignende. Felgene mine har ikke TUV så det er vel vanskelig å få det i vognkortet uansett. Kake er vel eksperten på dette....
Ta med håndboka til bilen og vis den til dama i skranken på teknisk. Det funka for meg når jeg var der andre gang i fjor :) (Tenker på org.dim nå, den var feil hos meg og. Sommerdekkene mine står under alternativ dim.) Uansett, måtte tilbake fordi de hadde greid å skrive at jeg kjørte på 215/70 dekk, og da rettet hu det i samme slengen. Spurte første gang jeg var der og ang org.dimmen, da var det "overingeniørkontrolløren" :P eller no slikt som var der, og han nekta selvsagt, det kunne jo ikke være så enkelt :) Så treffer du den rette burde det ikke være noe problem.

Ang. felgene, så få Toyota til å skrive at de er godkjent på bilen din, på et ark med stempel osv. Er de innenfor 5% og ET er innenfor rimelighetens grenser burde det ikke være noe problem å få det hos Toyota, det var iallefall ikke det her. Ta med litt utskrifter av informasjon om felgene dine til Toyota og, så burde det gå greit.

Legg innLagt inn:01 feb 2005 14:29
av Goose
snakket med en kar som sitter og jobber med godskjenninger osv.

Det at noen har fått godkjent bilen med senkesett er rett ogs slett at biltilsynet var ikke "vrang" fordi etter lover og regkler så skal man ikke kunne godkjenne bilen med TUV godkjent senkesett.

Hvorfor? Jo fordi TUV papirer på senkesett er enkelts godskjnning dvs. at det sier bare at senkesett er godkjent for en mr2 sw20, men de papirene likevel ikke sier at akkurt bilen din med ditt chassi nummer er godkjent.

Det du må fremlegge av papirer er å få godkjennings TUV fra TTE om at senkesette dems er godkjent for dems chassig nummer. HAr du dete er det bare å dra til den vanskeligste av de vanskelige personene hos biltilsynet og så får du det godkjent uten problemmer.

Det er mye spekulasjoner osv, men jeg spørte han karen spesyfik om dette også og det er svaret jeg fikk...

Og karen er troverdig fordi han jobber med dette til daglig, han jobber med Safty and Regulations systems og det er han som sørger for at en Skyline GTR kan få skilt i norge osv ved å fremlegge riktige papirer.

Sorry folkens, dersverre er norge så "teit" at her gjelder det enkel godkjenning ikke generell. :roll:

Re: Biltilsynet - godkjenning av senking.

Legg innLagt inn:01 feb 2005 15:04
av erling
kake skrev:For å godkjenne senking må man visst justere en lasteavhengig ventil bak på bilen på et godkjent verksted. Dette for at bremsene skal være iorden ? Dette var det første han sa, og det har jeg aldri hørt om.

Hvorfor skal det være så vanskelig egentlig i Norge? Har Tüv godkjent senkesett på nå med hjulstillingskontrollpapirer, men det er for mye mas og få det godkjent.
Skal gå ibort ifra Tüv godkjenning?? Det hørtes VELDIG rart ut. Det tror jeg ikke på.. Og lasteavhengig ventil har ikke SW20, så det trenger du ikke tenke på.

Jeg fikk godkjent mitt s.sett på Biltilsynet i Haugesund, de tok en visuell sjekk av hjulvinkler og avstander rundt hjulene. Spissingen ble kontrollert med måleplate i gulvet (skikkelig kontroll). Nummer på fjærene ble kontrollert mot papirene.

Det høres ut som de du har snakka med har stått opp på feil fot eller noe. Skal da ikke være så vanskelig... :?

Ser forresten ut som det kanskje er litt misforståelser ang. TÜV-papirer.. I papirene er det som regel listet opp en rekke forutsetninger for at settet skal kunne godkjennes. F.eks hjulets avstand til skjermkant, avstand til hjuloppheng, hjulstilling, justering av lasteavhengig ventil, osv. Dvs, at papirene ikke automatisk gir noen slags immunitet eller godkjenning, men derimot om disse tingene ikke er tilfredstillende, er det heller ikke godkjent av TÜV, og videre ikke av biltilsynet.

Legg innLagt inn:01 feb 2005 15:18
av Dr.Ling
Erling, du har jo rimelig utfyllende dekk, om jeg kan si det sånn. Du har vel samme milimeteravstand til fjærskålene slik som vi andre, eller (med andre ord nesten borti)? Og hvordan gikk det når biltilsynet så på dette. Det er det jeg er redd for. Er forsåvidt ganske nær skjermen fremme også. Jeg har ikke noen originaldekk jeg kan slenge på, og jeg vil jo helst ha godkjent felgene og felgdimensjonen også.

Legg innLagt inn:01 feb 2005 15:22
av erling
Dr.Ling skrev:Erling, du har jo rimelig utfyllende dekk, om jeg kan si det sånn. Du har vel samme milimeteravstand til fjærskålene slik som vi andre, eller (med andre ord nesten borti)? Og hvordan gikk det når biltilsynet så på dette. Det er det jeg er redd for. Er forsåvidt ganske nær skjermen fremme også.
De er ganske nærme foran der ja, så hvis kontrolløren vil kan han sikkert gjøre seg vanskelig. Jeg husker ikke om de påpekte dette, men det ble jaffal godkjent.. Jeg har ikke godkjent med spacerne bak da..