TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da har jeg bytta olje pÃ¥ gear kassa

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#93250  av Tor

CelicaTurbo skrev:Det er vel litt mindre enn 5.2 liter på en GTi? Med tanke på at den ikke har fordelerkasse for firehjulstrekken.
Det tenkte jeg ikke over :( Er nok litt mindre olje da enn på GT4.

#93252  av Tor

ToreGTi skrev:Stusset litt på den jeg også,men påfyllingshullet er vell det samme?
Med tanke på oljetype,hva anbefales?
Nå vet jeg ikke dette helt sikkert, men er iallefall en 24mm skrue på avtapping og påfylling på GT4. Min påfyllingsskrue er også merket med et klistermerke der det står "Check owners manual before refilling" eller noe som det.

#93258  av ToreGTi

Hva slags type olje bør jeg benytte,noen som har manualen her? Ser du TOR brukte Mobil1 75-90 GL4..

#93262  av tojo

ToreGTi skrev:Bare ett par spm,skal skifte girolje på min ST182,hvor mange liter går det ca i girkassa og er påfyllingshullet også nivåhullet..?
Tar jeg ikke helt feil går det på 2,6liter. :wink:
Mobil1 er en god olje. :D

#93264  av ToreGTi

5,2l på GT4 og 2,6 på GTi`en..er det virkeli så stor forskjell?

#93269  av Tor

ToreGTi skrev:5,2l på GT4 og 2,6 på GTi`en..er det virkeli så stor forskjell?
Om du ikke er sikker, har du ikke en innstruksjonsbok? Ellers er det bare og pumpe og pumpe helt til det er fult? Er jo ikke verre da.

#93300  av CelicaTurbo

Jeg vil tro at det er såpass stor forskjell ja.. GT4-kassen er jo egentlig to kasser i ett.. Og på min MR2 GTi var det noe under tre liter som måtte fylles på, og denne kassen er mer sammenlignbart med Celica GTi enn hva firehjulstrekkerkassen er :) Har du instruksjonsbok så står det der både hva som er anbefalt av oljer og hvilken mengde du trenger..

#93302  av Tor

Jeg vet ikke hva som tar mest olje av fordelingskassa eller kear kassa? Er vel mest naturlig at gear kassa tar mest olje men tipper at fordelingskassa ikke rommer så mye mindre. Ang olje bruker jeg Mobil1 75W-90 GL-4 ettersom jeg husker i farta. Nå er det jo 2 avtappingsplugger på GT4 og sikkert bare 1 avtapping på de andre.

#93314  av ToreGTi

Intruksjonsboka var nettopp den jeg ikke har,er det 75W90 GL4 som er den klassifikasjon som blir allment brukt på gearkassene her inne eller?

#93319  av Tor

ToreGTi skrev:Intruksjonsboka var nettopp den jeg ikke har,er det 75W90 GL4 som er den klassifikasjon som blir allment brukt på gearkassene her inne eller?
Er iallefall det som er anbefalt kvalitet. Tror de fleste bruker den ja. Fungerer supert hos meg iallefall.