TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• gul varsellampe

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#93134  av kennethx

Det er faktisk litt viktig at du bare fyller på med samme type veske som er der i dag.

Det er visst veldig uhelig å f.eks flylle rød på grønn osv. Kjølevekske får du kjøpt i de fleste bil rekvesita foretninger. Er du ikke sikker på hva veske som er der fra før er det like greit å bytte ut alt, koster deg ikke så mange hundrelapper. Skyll godt igjennom systemet med vann før du da fyller på igjen.

Ellers følg annvisningen for etterfylling som CelicaTurbo linker til.

#93138  av Insainz

Ehm.. der mann fyller på IC..det er på toppen ikke sant? der var det rød veske, også på den der det står engine coolant var det blå..Fyller bare opp til det renner over også tar jeg sikkringen til efi main?

#93145  av CelicaTurbo

Fyll bare på med vann med mindre du bor et sted hvor det blir ekstremt kaldt. Med det mener jeg at jeg antar at blandingsforholdet i IC nå er bra nok og at du ikke trenger å fylle så alt for mye vann på for å nå toppen igrunn, og dermed vil heller ikke blandingsforholdet forandre seg så alt for mye.

Ellers, at det er så farlig med blanding av rød/blå frostvæske er ikke alltid korrekt. VAG bruker ganske sær frostvæske på sine biler og denne er rød av farge. Toyota sin orginale er av samme basis som de fleste blå som selges på bensinstasjoner osv. At Toyota sin er rød er et valg deres produsent har gjort, og det er absolutt ikke tilfellet at dette betyr at denne væsken kan blandes med VAG sin røde.. Det er altså ingen universell regel om farge på kjølevæsker, det kan heller kalles en myte, bare sørg for å ikke bruk den som er beregnet spesiellt på VAG i våre biler ;)

#93151  av Insainz

Fikk beskjed at det ikke var så nøye om det var blå i radiator og rød på intercooler, så lenge det ikke var longlife eller VAG veske!

Trengte heller ikke å lufte systemet ettersom det kun var ettrfylling..

Noen som kan bekrefte dette? Hørte nylig om en subaru som ikke gjorde alt riktig og det gikk riktig så gæli :( derfor jeg er litt nervøs

Forresten hvordan sjekker jeg om IC pumpa funker?

#93155  av CelicaTurbo

I utgangspunktet ser du ikke radiatoren til IC når du åpner panseret, denne står fremfor motorens radiator og det er ingen fyllekapsel på denne. Da er det vanskelig gjort at du skal gjøre feil så lenge du kun sjekker nivået som er i IC. Denne er jo også høyeste nivået som er i systemet så eventuell luft i systemet kommer som regel ut her.

Ellers, angående pumpen så får du svar på det om du faktisk gidder å lese den diskusjonen som jeg postet link til :roll: