Legg innLagt inn:06 mar 2005 23:05
celicat23 skrev:Det trengtes ikke noe geni for å forstå teorien bak det, men må tydeligvis forklare det litt mer for noen få utvalgte skjønner jeg.HÆ?
Poenget med høy lufttrykk er at dekket skal ta største delen av slaget, og at kraften fra støtet blir fordelt mer jevnt utover. Ved lavt lufttrykk når du kjører på en skarp kant, vil dekket presse seg sammen og felgen få ett kraftig slag. Ved å øke trykket vil ikke dekket presse seg like mye sammen, og felgen vil ikke slå "igjennom".
Fjærer og dempere skal ta seg av slikt. Poenget med riktig dekktrykk er at hele friksjonsflaten på dekket skal ha likt press mot underlaget, slik at man får optimalt grep, og slik at dekkbanen slites "likt". Har man lite luft vil jo dekket slites mer i ytterkantene enn i midten, og veigrepet blir redusert.
Hvis man ferdes i et miljø der det er skarpe kanter og slikt må man helt enkelt utvise forsiktighet, på samme måte som man ikke kjører inn i hus, murvegger, o.l.
