Hvor mye koster det egentlig å få mangellapp i teknisk kontroll og måtte vise bilen til biltilsynet?
Jeg tror jeg ville gått inn i en dyp depresjon hvis jeg skulle gjøre slik som biltilsynet ønsker. Jeg byttet til TTE-fjærer etter å ha fått påpekning på PKK, og etterkontrollen gikk greit (hos Toyota) fordi jeg sa at jeg ikke hadde rukket å vært hos biltilsynet for å få fjærene i vognkortet. Jeg gjorde så hjulstillingskontroll hos NAF, men turte ikke dra til biltilsynet da the boys hos NAF sa at "de vil aldri godta at dekket er så nært fjærskåla" (215/40-17 fremme). Jeg har ikke originalfelger liggende. De ville sikkert lagd krøll med felgene mine også, da jeg ikke har TUV for de, så jeg har aldri vært hos biltilsynet for å få ny felg-/dekkdimensjon eller senkefjærer registrert i vognkortet.
Toyota er jo også rævkjipe når det gjelder å gå god for større felger, så man blir kastet imellom forhandler og biltilsynet. Når vi først har et biltilsyn kunne de vel sjekket bilen og gått god for forandringene, istedetfor å forlange TUV-papirer. Nå skal de vel ha papirene oversatt til norsk også, og noen sier at TUV ikke er godt nok!
Vi burde ha en egen "få ut ditt sinne mot biltilsynet"-seksjon her.
Uansett, så jeg lurer på hva som lønner seg. Å kjøpe deler med TUV-papirer, og så betale for at biltilsynet skal godkjenne det og få det i vognkortet, eller installere hva en vil å forsøke å unngå teknisk kontroll? Til slutt er det jo vårt eget ansvar at bilen er trygg å kjøre med.
Jeg tror jeg ville gått inn i en dyp depresjon hvis jeg skulle gjøre slik som biltilsynet ønsker. Jeg byttet til TTE-fjærer etter å ha fått påpekning på PKK, og etterkontrollen gikk greit (hos Toyota) fordi jeg sa at jeg ikke hadde rukket å vært hos biltilsynet for å få fjærene i vognkortet. Jeg gjorde så hjulstillingskontroll hos NAF, men turte ikke dra til biltilsynet da the boys hos NAF sa at "de vil aldri godta at dekket er så nært fjærskåla" (215/40-17 fremme). Jeg har ikke originalfelger liggende. De ville sikkert lagd krøll med felgene mine også, da jeg ikke har TUV for de, så jeg har aldri vært hos biltilsynet for å få ny felg-/dekkdimensjon eller senkefjærer registrert i vognkortet.
Toyota er jo også rævkjipe når det gjelder å gå god for større felger, så man blir kastet imellom forhandler og biltilsynet. Når vi først har et biltilsyn kunne de vel sjekket bilen og gått god for forandringene, istedetfor å forlange TUV-papirer. Nå skal de vel ha papirene oversatt til norsk også, og noen sier at TUV ikke er godt nok!
Vi burde ha en egen "få ut ditt sinne mot biltilsynet"-seksjon her.
Uansett, så jeg lurer på hva som lønner seg. Å kjøpe deler med TUV-papirer, og så betale for at biltilsynet skal godkjenne det og få det i vognkortet, eller installere hva en vil å forsøke å unngå teknisk kontroll? Til slutt er det jo vårt eget ansvar at bilen er trygg å kjøre med.
