TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye felger og dekk. TUV godkjenning?..

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)

#96437  av Dr.Ling

Hvor mye koster det egentlig å få mangellapp i teknisk kontroll og måtte vise bilen til biltilsynet?

Jeg tror jeg ville gått inn i en dyp depresjon hvis jeg skulle gjøre slik som biltilsynet ønsker. Jeg byttet til TTE-fjærer etter å ha fått påpekning på PKK, og etterkontrollen gikk greit (hos Toyota) fordi jeg sa at jeg ikke hadde rukket å vært hos biltilsynet for å få fjærene i vognkortet. Jeg gjorde så hjulstillingskontroll hos NAF, men turte ikke dra til biltilsynet da the boys hos NAF sa at "de vil aldri godta at dekket er så nært fjærskåla" (215/40-17 fremme). Jeg har ikke originalfelger liggende. De ville sikkert lagd krøll med felgene mine også, da jeg ikke har TUV for de, så jeg har aldri vært hos biltilsynet for å få ny felg-/dekkdimensjon eller senkefjærer registrert i vognkortet.

Toyota er jo også rævkjipe når det gjelder å gå god for større felger, så man blir kastet imellom forhandler og biltilsynet. Når vi først har et biltilsyn kunne de vel sjekket bilen og gått god for forandringene, istedetfor å forlange TUV-papirer. Nå skal de vel ha papirene oversatt til norsk også, og noen sier at TUV ikke er godt nok!

Vi burde ha en egen "få ut ditt sinne mot biltilsynet"-seksjon her.

Uansett, så jeg lurer på hva som lønner seg. Å kjøpe deler med TUV-papirer, og så betale for at biltilsynet skal godkjenne det og få det i vognkortet, eller installere hva en vil å forsøke å unngå teknisk kontroll? Til slutt er det jo vårt eget ansvar at bilen er trygg å kjøre med.

#97185  av Kaizern

Fikk samme beskjed fra verkstedet der jeg skulle kjøpe 2 nye dekk, jeg har 205/40R17 på bilen nå, siden 2 av de er slitt så tenkte jeg at jeg skulle ha 205 fremme og 215 bake. Men det var ikke lov, så det frarådet han meg i det hele tatt å investere i, da det fort kunne bli at jeg måtte komme å kjøpe 2 nye 205 dekk etter jeg hadde blitt stoppa.

SÃ¥.... Blir nok 205 dekk.... :roll:

#97187  av Dalan

Kaizern skrev:Fikk samme beskjed fra verkstedet der jeg skulle kjøpe 2 nye dekk, jeg har 205/40R17 på bilen nå, siden 2 av de er slitt så tenkte jeg at jeg skulle ha 205 fremme og 215 bake. Men det var ikke lov, så det frarådet han meg i det hele tatt å investere i, da det fort kunne bli at jeg måtte komme å kjøpe 2 nye 205 dekk etter jeg hadde blitt stoppa.

SÃ¥.... Blir nok 205 dekk.... :roll:
Nå er jo bilen originalt levert med forskjellig dekk-dimensjon foran og bak, så det er mer riktig å kjøre med 205 foran og 215 bak enn 205 rundt om.. Kjøp 215 du hvis du vil det, mange som har godkjent 205\40\17 foran og 215\40\17 bak :)

#97189  av FireWalk

jeg blir så kvalm av å lese sånt.. hvorfor skal de gjøre det så vanskelig? jeg trodde hele poenget med biltilsynets firkantede regelverk rundt dette var å ivareta sikkerheten? men nåd en MR2 turbo med 245 orginale hester skal kjøre på 205 dekk.... vel.. det er alt or smalt for den bilen! motoren vil klare å rive løs dekkene på tør asfalt! og DET kan ikke være særlig sikkert å kjøre på... (jeg snakker av erfaring) Jeg MÅÅÅ ha minst 235 bake.. helst mye større... og ikke noe mindre enn 215 fremme... har ikke tenkt å skli ut og vrake bilen bare fordi biltilsynet er firkantede...

får bare ta å kjøpe felger uavhengig, og gå å få montert dekk på dem som svartarbeid.. er ikke noen annen råd, når forhandlere rundt om kring ikke vil sette dekk og felg på bilen min pga de forbanna godkjenningene som det er umulig å få tak i.. er det rart folk blir "kriminelle" i dette landet???? vi har jo ikke mulighet til å gjøre ting på lovlig vis lenger...

når du har to valg for å overleve: Å stjele eller å sulte ihjel.. hva gjør man da? jo man stjeler som en ravn!

jeg setter på det som er MAX av hva som får plass på bilen, også satser jeg på at jeg aldri blir stoppet... og blir jeg stoppet skal jeg sørge for å ha orginal felger liggende hjemme slik at jeg kan sette på dette og få det godkjent.. for så å bytte igjen senere.. også skal jeg huske å gi jævelen som stopper meg en virkelig DÅRLIG dag... skal pugge inn en lang TALE som jeg akter å fremføre dersom det skulle bli nødvendig... :twisted:

#97193  av maxgets

Har du i det hele tatt spurt de på biltilsynet firewalk?

Det virker ikke veldig sånn.. virker som du bare har hørt av folk som har hørt osv..

Og nektet forhandleren deg å kjøpe de hjulene? eller frarådet hen deg det?

#97197  av Speeder

[quote="maxgets"]
Og nektet forhandleren deg å kjøpe de hjulene? quote]

Isåfall er han ikke glad i å selge :lol:

#97198  av FireWalk

maxgets skrev:Har du i det hele tatt spurt de på biltilsynet firewalk?

Det virker ikke veldig sånn.. virker som du bare har hørt av folk som har hørt osv..

Og nektet forhandleren deg å kjøpe de hjulene? eller frarådet hen deg det?
har aldri hatt noe suksess med biltilsynet før.. jeg liker ikke de folka der inne.. man trekker kølapp og står og venter i en halvtime på tur, selv om det er 3 folk som sitter i forskjellige luker, og ingen folk.. ingen av dem jobber, de sitter og drikker kaffe og forteller historier til hverandre.. sist jeg var der var det like før jeg gikk bort og laget en scene uten sidestykke.. jeg hadde faktisk dårlig tid, også må jeg stå å vente i det uendelige når der IKKE er noe folk og MASSE ledige såkalte "kundebehandlere"... så å gå å spørre om de kan LØFTE en finger og SKAFFE meg godkjenning... vel... da har jeg større tro på å ringe til Britney spears og høre om hun kunne være interessert i å gi meg en blowjob.... faktisk større sjans for at jeg får et JA der...

Jeg var hos forhandleren for å høre om felger og dekk.. og han ville jo gjerne selge, men han sa han ikke ville ha annsvaret for noe sånt.. mao han ville ikke selge meg felger og dekk av de dimensjonene jeg ville ha siden det ikke stod i vognkortet... og at han som forhandler hadde et annsvar osv.. Var inne hos Toyota for å høre med dem.. men det var jo døfødt... biltilsynet har ikke vært på, men ser ikke helt vitsen heller.. det enkleste er vel bare å sette på og håpe på det beste... jeg kan virkelig ikke skjønne at det skal være så forferdelig nøye med disse TUV godkjenningene.. så lenge felger og dekk PASSER på bilen og det ikke skaper noen problemer så burde det jo være ok? på en slik bil med så mange HK så¨er jo brede dekk en nødvendighet for sikkerheten...

Leste over her at bilen SKAL ha bredere dekk bake enn fremme.. dette orginalt og det skal stå i vognkortet... i vognkortet mit står det 16" felg og 205 som standard dimmensjon både fremme og bake.. ??? og bare DET i seg selv gjør at om jeg setter på BREDERE dekk bake enn fremme så får jeg problemer med en gang.. siden det ikke står i vognkort at bilen SKAL ha bredere dekk bak enn freme.. noe den jo SKAL ha..?????

uff.. det er neimen ikke lett å ha normal intelligens i et land som blir styrt av en gjeng idioter... :roll:

#97202  av Dalan

FireWalk skrev:Leste over her at bilen SKAL ha bredere dekk bake enn fremme.. dette orginalt og det skal stå i vognkortet... i vognkortet mit står det 16" felg og 205 som standard dimmensjon både fremme og bake.. ??? og bare DET i seg selv gjør at om jeg setter på BREDERE dekk bake enn fremme så får jeg problemer med en gang.. siden det ikke står i vognkort at bilen SKAL ha bredere dekk bak enn freme.. noe den jo SKAL ha..?????
Det står i instruksjonsboka at det er forskjellig dimensjon foran og bak, i vongkortet kan det stå mye rart egentlig.. I mitt vognkort står det faktisk 225\50\15 foran og bak, enda forrige eier viste den med 205 foran.. :roll: Skjønn det den som vil!

Men har du instruksjonsboka så kan du vise den, for der står det riktig originaldimensjon, som er forskjellig foran og bak :)

#97204  av CelicaTurbo

Firewalk: dem gjør ofte feil eller er slapphendte når dem importerer bilen og da får du feil tall i vognkortet. Hør med Toyota og få dokumentasjon på hvilke dekk som er standard dimmensjon på din bil. Standard bredde på din bil er 205 fremme og 225 bak, profil husker jeg ikke. 15" så klart. Tidligere modeller hadde 195 dekk fremme men fremdeles 225 bak mener jeg. For alle dere som kjører på noe annet på MR2 mk2 vil jeg sterkt fraråde det, det er en grunn til at Toyota satte opp denne bilen med såpass ulik dimensjon orginalt. Fra felgprodusenten http://www.rial.de sine sider finner jeg TÜV dokumenter for 17" felger med 205/40 eller 215/40 fremme og 215/40 eller 235/40 bak, men det gjelder kun GTi (som er utrusted med samme dekk orginalt som turbo utgaven).

en annen ting; åpner du handskerommet skal det være en klistrelapp der som forteller deg om korrekt dekktrykk i bilens dekk, der står det også korrekt dimmensjon på dekk fremme og bak. Jeg brukte denne lappen hos biltilsynet for å overbevise dem om at det var skrevet feil i mitt vognkort ved import av bilen. Det er tydelig at klistremerket er orginalt så det skal bra til om dem krangler på det egentlig.

#97211  av FireWalk

Da får jeg bare prøve å fremskaffe dokumentasjon selv i form av bilens instruksjonsbok, klistremerke eller papirer fra felg produsent..

Jeg var innom Tyoyota for å høre om de kunne hjelpe meg.. men det ville de ikke. Siden bilen er importert og de aldri har solgt denne bilen i Norge mente han på at Toyota Norge ikke kunne skaffe noen slik informasjon/dokumentasjon.. han ba meg gå til biltilsynet å høre.. men der har de jo ikke engang viljen til å hjelpe, så da må jeg nok finne noe selv og prøve å overtale de til å fikse på dette slik at jeg lovlig kan sette på bredere og sikrere dekk på min MR2 Turbo.

#97212  av CelicaTurbo

Når jeg hadde MR2 var det også feil i mitt vognkort (akkurat som i Celicaen, ganske vanlig det her tydelighvis). Men da snakket jeg med en Toyotaforhandler som gav meg nummeret til teknisk avdeling hos Toyota, og fra ham fikk jeg en flersiders fax som listet opp samtlige TÜV-godkjente felger for MR2 mk2, inkludert orginalfelgene. Han mente at dette var god nok dokumentasjon for biltilsynet for at dekkene som stod på bilen var av orginal dimensjon. Nå fikk jeg aldri prøvd dette for jeg ble aldri stoppet i kontroll med den bilen og papirene fulgte med bilen når jeg solgte den..

men, som sakt... ta en titt etter det klistremerket.. godt mulig at det duger.

#109736  av Dr.Ling

Vil bare oppdatere tråden litt. Jeg har også vært i kontakt med teknisk avd hos Toyota, og de kunne ikke skaffe papirer.

Etter ihverdig søking på det store nettet fant jeg en butikk i Tyskland som kunne skaffe meg TUV for mine felger for min bil. Betalte dem €45 (!) og de sendte meg dem som .pdf-fil (felger: KING V17 plus, 8Jx17 ET35, godkjent for 215/40-17 foran og 235/40-17 bak).

Så jeg tok med disse TUV-papirene samt TUV på TTE senkefjærene og dro til Biltilsynet / Trafikkstasjon her i Bodø. Traff en hyggelig kar som sjekket papirene nøye, felg/dekk/klaring enda nøyere, samt fjærer. Så nå får jeg ettersendt nytt vognkort med alt. dekkdim og godkjente fjærer. 550kr.

#109789  av Elzin

jeg har bare tuv godkjenning til celica t20, vil vegvesenet vite forsjell mellom t20 og t18?

#109804  av Dr.Ling

Elzin skrev:jeg har bare tuv godkjenning til celica t20, vil vegvesenet vite forsjell mellom t20 og t18?
Står vel vanligvis ikke årsmodell i TUV-papirene, så de sjekker sikkert karosseritypen vil jeg tro.

Han karen jeg var hos ville nok tatt deg på det, men man kan jo gamble og late som man ikke skjønner. Om du ikke får godkjenning slipper du sikkert å betale også hvis du virker skuffet nok og gråter en skvett :)

Kanskje noen med Celica T18 har fått godkjent med T20-papirer, hva vet jeg......

#109949  av RolfG

Det koster 550kr å få nytt vognkort, og da må man bestille time og det tar som regel laaang tid.

Blir man stoppet i teknisk kontroll og får mangellapp får du en uke på deg til å skaffe alle papirer som trengs og vise bilen hos biltilsynet. det koster ingenting å få mangellapp og du slipper å betale for det nye vognkortet hvor alt det nye står.

Opplevde dette da jeg ble stoppet med mine nye felger bare noen dager etter jeg hadde kjøpt dem.

Når det gjelder dekkdimmensjoner så har dekkleverandører oversikter over hvilke dimensjoner som er godkjente for de forskjellige bilene. Det er også viktig å se hvilke dimensjoner SENKESETTET er godkjent for hvis man vil ha det godkjent på biltilsynet.

PS: for man mangellapp får man garantert time hos biltilsynet iløpet av noen dager.

På den nye bilen min nå kjører jeg bare med de nye felgene mine til jeg blir stoppet. har alle papirene i orden, men jeg sparer faktisk 550kr.

Lykke til!