Side 2 av 4
Legg innLagt inn:18 apr 2005 21:49
av Dice
grimfer skrev:
Jg vil GJERNE komme i kontakt med noen som har 18 toms 225 bredde godkjent i vognkortet sitt! Hadde vært greit å ha en kopi av et vognkort eller to å slå i bordet med, om det skulle bli trøbbel...
Smart tenkt grimfer, du kan være inne på noe der. Statens vegvesen (eller biltilsynet som dere kaller det) baserer hele sin virksomhet på lover og regler og ikke skjønn. Er det noen som har fått det godskjent, så kan de vel ikke forskjellsbehandle folk?(slik som i retten der de referer til andre saker)
Legg innLagt inn:18 apr 2005 22:17
av Zepticon
CelicaTurbo skrev:Det stemmer som GT-Rider forklarer, og det følger ikke med dempere sammen med kittet. Det er heller ikke nødvendig med nye dempere men det er absolutt å anbefale siden de som står på bilen trolig er gamle og slitne, og med hardere senkefjærer er det viktig å få noen stivere dempere som kan holde fjæren under kontroll, hvis ikke ender det bare med at bilen blir utrolig byksete og roer seg liksom ikke ned på veien.. kan miste en del veigrep på slikt, og det oppleves ikke akkurat behagelig 
Så var spørsmålet? Trenger man TÜV på sportsdempere?
Og grimfer... Sorry for at jeg blir litt Offtopic fra det du spurte om, men tenkte jeg kunne benytte sjangsen når det var et TÜV emne her..

Legg innLagt inn:18 apr 2005 22:27
av kaimagne
Dice skrev:grimfer skrev:
Jg vil GJERNE komme i kontakt med noen som har 18 toms 225 bredde godkjent i vognkortet sitt! Hadde vært greit å ha en kopi av et vognkort eller to å slå i bordet med, om det skulle bli trøbbel...
Smart tenkt grimfer, du kan være inne på noe der. Statens vegvesen (eller biltilsynet som dere kaller det) baserer hele sin virksomhet på lover og regler og ikke skjønn. Er det noen som har fått det godskjent, så kan de vel ikke forskjellsbehandle folk?(slik som i retten der de referer til andre saker)
Jeg undrer meg på om hvor mye jeg må betale for å få tilført dette i vognkortet mitt?
Jeg har TÜV-papirer på det som finnes av ekstrating til bilen min, både 18" felger med 225/35 gummi, effekt-eksos og styling, og det kan vel kanskje være greit å få det på vognkortet først som sist...
Men det er jo tyske papirer da, som kan lastes ned fra TTE sine hjemmesider. Må de ha dem på norsk? Hmm, må sjekke litt rundt dette i morgen.
Legg innLagt inn:18 apr 2005 22:32
av GT_rider
Zepticon skrev:CelicaTurbo skrev:Det stemmer som GT-Rider forklarer, og det følger ikke med dempere sammen med kittet. Det er heller ikke nødvendig med nye dempere men det er absolutt å anbefale siden de som står på bilen trolig er gamle og slitne, og med hardere senkefjærer er det viktig å få noen stivere dempere som kan holde fjæren under kontroll, hvis ikke ender det bare med at bilen blir utrolig byksete og roer seg liksom ikke ned på veien.. kan miste en del veigrep på slikt, og det oppleves ikke akkurat behagelig 
Så var spørsmålet? Trenger man TÜV på sportsdempere?
Og grimfer... Sorry for at jeg blir litt Offtopic fra det du spurte om, men tenkte jeg kunne benytte sjangsen når det var et TÜV emne her.. 
Man trenger tuv papirer på sportsdempere ved senking. Ja. Viss man vil ha det godkjent såklart.
Tenke.....jo man må nok det, siden dempere brukt ved senking jo er kortere enn vanlige origianldempere
Legg innLagt inn:18 apr 2005 22:45
av CelicaTurbo
det er omtrent slik det er ja, mye rot. I tillegg står det i biltilsynets egne bestemmelser at om en bil er godkjent med noe så betyr ikke det det samme som at en tilsvarende bil skal godkjennes med det samme; poenget er at i tilfelle feil så er det opp til hver enkelt kontrollstasjon å vurdere hvert tilfelle. Dette fører også til at det varierer ekstremt hvor viktig dokumentasjon er for å få det godkjent. Om du leser det ovenfor så står det ingenting om at slik dokumentasjon er et absolutt krav, men det står at de kan be om å få se slik dokumentasjon. Dvs at ett biltilsyn kan godkjenne dekk+felg så lenge det følger 5% regelen, inpress ikke er forandret for mye og dekket ikke kommer borti noe inni hjulbuen ved noe svingutslag, mens andre biltilsyn nekter å ta avgjørelser på egenhånd og vil ikke se på bilen engang med mindre det er dokumentasjon tilgjengelig

Legg innLagt inn:19 apr 2005 01:13
av grimfer
CelicaTurbo skrev:det er omtrent slik det er ja, mye rot. I tillegg står det i biltilsynets egne bestemmelser at om en bil er godkjent med noe så betyr ikke det det samme som at en tilsvarende bil skal godkjennes med det samme; poenget er at i tilfelle feil så er det opp til hver enkelt kontrollstasjon å vurdere hvert tilfelle. Dette fører også til at det varierer ekstremt hvor viktig dokumentasjon er for å få det godkjent. Om du leser det ovenfor så står det ingenting om at slik dokumentasjon er et absolutt krav, men det står at de kan be om å få se slik dokumentasjon. Dvs at ett biltilsyn kan godkjenne dekk+felg så lenge det følger 5% regelen, inpress ikke er forandret for mye og dekket ikke kommer borti noe inni hjulbuen ved noe svingutslag, mens andre biltilsyn nekter å ta avgjørelser på egenhånd og vil ikke se på bilen engang med mindre det er dokumentasjon tilgjengelig 
Utrolig praksis fra en etat som elsker sine egne regler... Hvis jeg kommer til trafikkstasjonen med en 90 GT4, og ikke får godkjent 18 tommere med 225 bredde, selv om jeg kan vise til at akkurat samme biltype har fått det godkjent andre steder, blir det litt for tydelig at de bare er vanskelige for å utøve den lille makten de har... Men det ville jo ikke forundre meg. Skjønn hos dem, er det samme som irrasjonell kverulering, kan det virke som...
Nå så jeg forresten at jeg fikk et foreløpig vognkort da jeg registrerte bilen på meg ved kjøp. Hjuldim: 205-55-16. Så fikk jeg et nytt vognkort i posten for litt siden, og der står det: 205-55-15!
Jeg blir bare mer og mer forvirra her. Men jeg skal kikke i hanskerommet. First thing in the morning...
Legg innLagt inn:19 apr 2005 07:13
av grimfer
Dette tar jo aldri slutt!
På lappen i hanskerommet står det at originaldimensjon er:
215-50-15!
Jeg tenker at det høres litt smått ut... Så vidt jeg kan forstå, så vil allerede profil på 55 på en 15 toms felg bryte med 5%-regelen?
Ser for meg at for å kjøre med lovlige hjul, så må jeg kjøre med noen bittesmå, puslete noen...
Legg innLagt inn:19 apr 2005 07:20
av Dice
[quote="kaimagne"]
Jeg undrer meg på om hvor mye jeg må betale for å få tilført dette i vognkortet mitt?
quote]
Dekk og felggodskjenning koster 550 kroner, og jeg regner med at stempelet kommer i vognkortet inkludert i prisen.
Legg innLagt inn:19 apr 2005 07:38
av Goose
Oki. Mye som har vært sagt her. JEg skal kjøpe nye felger derfor gikk jeg til biltilsynet og ville spørre om godkjenning osv.
Der møt jeg en veldig hyggelig kar (ja hyggelig på biltilsynet).
Han sa til meg at hvis jeg skal skifte felger så skal jeg passe på 4 ting:
- Rulleomkretsen er innenfor +-5%
- impressen er innenfor +- 15mm
- Dekken stikker ikke ut av skjermene
- Dekkene tar ikke bort i støttdemper innevegger sov.
Han sa til meg også at hvis jeg har dette i orden så trenger jeg ikke TUV papirer for å få godkjent felger. Han ga meg også utskrift fra lover om Felg bytte (de som ble psotet her fra før bare hele suppa) og ba meg å vise dette til politiet hvis jeg blir stoppet.
Om dere vil ta kontakt med denne hyggelige karen så ta kontakt med Kløvstad på Kongsberg trafikkstasjon
Legg innLagt inn:19 apr 2005 09:16
av CelicaTurbo
Som Goose skriver, det er de egentlige bestemmelsene som biltilsynet skal vurdere godkjenningen utifra. Problemet er at mange stasjoner er redde for å godkjenne feil og er ikke villige til å ta egne vurderinger og bestemmelser så derfor setter de sin lit til TÜV og krever dokumentasjon herfra uten fravik. Men som jeg skrev i min forrige post så er ikke slik dokumentasjon en nødvendighet for godkjenning i forskriftene, men biltilsynet kan be om å få se slik dokumentasjon om de mener de har behov for det

At importerte biler får feil dekkdim oppgitt i vognkortet skyldes nok slappe importører og et biltilsyn som ikke gidder å sjekke hva som faktisk er tilfellet når bilen er på kontroll før registrering

Legg innLagt inn:19 apr 2005 09:30
av grimfer
Okay. Nå må jeg samle trådene litt. Mitt stakkars hode er rotete nok fra før.
Jeg kan altså bruke 18 tommere med 225 bredde. Og det er en god sjans for at det blir godkjent. Hva blir da den riktige profilen? 35?
Vinterhjula mine har tydeligvis feil dimensjoner, nemlig 205-55-16.
Dersom jeg nå satser på felg og dekk som er litt for brede, rullediameter som er litt for stor, er det vanskelig å få dette godkjent? Er det da jeg ville måtte ha TÜV-papirer på at akkurat de felgene er godkjent for akkurat min bil?
Legg innLagt inn:19 apr 2005 09:46
av sexten
Om du har rullediameter som er for stor, så får du det ikke godkjent, basta bom
Om det er 215/50R15 som står skrevet i vognkortet ditt så blir følgende løsninger godkjent (med hensyn til rullediameter):
205/55R15
215/55R15
225/50R15
235/50R15
245/45R15
205/50R16
215/50R16
225/45R16
235/45R16
245/40R16
205/45R17
215/45R17
225/40R17
235/40R17
245/35R17
205/40R18
215/35R18
225/35R18
235/35R18
245/30R18
Legg innLagt inn:19 apr 2005 11:37
av grimfer
Takk for mange tips så langt, folkens!
Ringte trafikkstasjonen i Lillestrøm, og der sa de det var uproblematisk å få godkjent 18 tommere og 225 bredde så lenge det var plass til dem. Men jeg måtte få det i vognkortet, noe som koster 550 spenn.
Nå kjører jeg uansett på ulovlig rullediameter. Får bare satse på at jeg ikke blir stoppa.
Legg innLagt inn:19 apr 2005 12:04
av kennethx
Jeg har 215/40R17 stemplet i vognkortet mitt som alternativ dekk dimensjon. Det er altså godkjennt.
Legg innLagt inn:19 apr 2005 15:30
av CelicaTurbo
Jeg har også 215/40-17 stemplet, dette var meget tett på orginal dekkdim om jeg husker rett, og jeg har TÜV-dokumenter på felgene med denne dimensjonen. Med 225-dekk på 18" felg så blir 40 i profil litt for stort ja.