TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tuning Av GT4 90 mod.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#103696  av Luciferen

Greit nok med berre 2 stiller. Ser på de som en sikkerhet mot å bli for ivri. Men jeg regner med at dei to stilla er justerbare. Skulle hat en ny dump også. til rundt 2 tusen. Noen forslag?

#103706  av CelicaTurbo

jeg tror de to stillbare trykknivåene kun kan justeres av selskapet som installerer og justerer Dastek'en, og at du ikke kan endre dette i ettertid uten å ta turen tilbake til selskapet.

#103845  av Luciferen

Hvordan er det med forsikring på bilen dersom den får 50 HK ekstra. må det meldes fra eller noe slikt?

#103851  av CelicaTurbo

Det må du nesten høre med ditt forsikringsselskap for policy på det kan variere, men de fleste forsikringsselskap bryr seg ikke om det er gjort noe med bilen, men det viktige er at bilen er godkjent av biltilsynet. Dvs om du ikke godkjenner trimmingen hos biltilsynet, og betaler effektavgift for trimming til tollvesenet, da har bilen heller ikke gyldig forsikring og om du har et uhell og skader bilen, deg selv eller andre og forsikringsselskapet finner ut at bilen var trimmet uten at dette var godkjent så kan de avkorte utbetaling av erstatning, eller la være å betale ut noe som helst. Det kan være ganske alvorlig om du skader andre personer eller en dyr bil ettersom du kan stilles personlig ansvarlig for å dekke utgifter og erstatning ved skadene som er påført.

#103854  av Luciferen

Faen. Å hva kan avgiften på 50 ekstra HK ver? ikke billi regner jeg med.

#103863  av Mani@c

Jeg kjøpte en dump fra SP-Power i USA... Toppmodellen til Blitz. Den kom på ca 2000,- inkl monterings kit...

#103934  av CelicaTurbo

Luciferen skrev:Faen. Å hva kan avgiften på 50 ekstra HK ver? ikke billi regner jeg med.
Jeg husker ikke hvor mye det blir, men det er vel ca 1700-1800kr per kw effekt (ca 1300 per hk) så det blir fort ganske mye penger. Du får også fradrag fra antall år siden bilen ble første gang registrert i Norge, men bilen skal ha noen år på saltede veier før det har så alt for mye å si. Du finner all infoen om "endring av kjøretøys avgiftsmessige status" på http://www.toll.no, du kan da bruke det til å regne ut hva det koster. Ellers er det ikke bare bare å få slikt godkjent hos biltilsynet heller. I praksis fører det til at det er få som melder slik trimming så lenge det er moderat enkelt trimming, f.eks hvor man enkelt kan skru ned effekten til tilsvarende orginalt. Det er heller ikke alltid så lett for biltilsynet å bevise økt effekt med mindre du har montert en stor skinnende blank turbo, men de kan kreve at du dokumenterer effekt på rulle, og de kan ta beslag i bilen og blombere den for videre undersøkelser om de mener de har grunn til å mistenke trimming.

#104004  av Luciferen

må ut me 35-40 000. VISS ej melde fra noe som jeg tviler på at jeg gjør. Hvor mange er det her inne som har gjort de egentli? Nekter å tru at det er mange

#104059  av CelicaTurbo

tror nok at det ikke er mange som har meldt fra om det, men det er et fåtall som har trimmet mer enn kanskje 20-30hk utover orginalt fra sin bil (de med turbo) eller 5-7hk (de uten turbo). Jeg kan kanskje hente 30hk ekstra fra min bil når jeg kjører med så høyt turbotrykk som jeg har satt som maks av hva jeg ønsker (0.95 bar) men det er flere måneder siden sist gang jeg kjørte det trykket nå, og det er uansett bare en gang iblant at jeg skrur opp (kan veksel med en bryter). Normalt kjører jeg på 0.6 bar maks og det er jo lavere trykk enn standard.

I tillegg, motoren i bilen din er ikke ny lengre, det er nok trolig at den yter lavere enn hva den gjorde standard som ny.

#104074  av Luciferen

har gått ca 160000. Akkurat innkjørt :D FMS sier at dei kan få den opp i 240 HK +++ D sku vel holde ei lita stund.

#104091  av CelicaTurbo

ah, det stemmer du hadde en slik liste over ting som skulle gjøres ja, men det kan fint stemme at du får 240hk som et resultat av den listen. Et ganske fornuftig estimat, til forskjell fra mange slike selskaper som lover alt for mye..

#104262  av Luciferen

Regner med at det blir enda litt mer. 240 er et resultat av bare chip. Effektannlegg hjelper vel litt på ogsa. Får vel ogrå litt ekstra siden luftinntaket blir flyttet frem...But who knows. Må bli kvitt leiligheta no fyrst lik at det blir pæng på konto...HEHE...Noen intriserte? 90 kvm3. I Sykkylven Nesten gratis varme (1000 kr. i året...osv.....)

#104278  av CelicaTurbo

nja, om 240 er fra chippen så er dette i hovedsak grunnet at de samtidig øker turbotrykket ditt, og ikke hva chippen gjør med bensin og tenning i seg selv, men en slik chip gir en ganske god effektvinning på disse motorene pga at de går utrolig fet på bensin i utgangspunktet, men man får ikke 40hk ekstra ved å justere litt på ECU uten å samtidig øke turbotrykket ihvertfall. Eksosen vil også bidra til å øke trykket ytterligere samt føre til at motoren ikke mister like mye moment over 5500 o/min som tidligere. Bare få med deg papirer på effekten når du forlater stedet, det er alltid kjekt å ha. De vil nok klare å hente ut mer enn 240hk også og det er jo ikke første gang de tar i en GT4 så de vet nok hva de gjør :)

#104302  av Luciferen

HEHE...ja dei sa d. Han jeg snakka me nevnte noe om at dei hadde fått en GT4 opp i nesten 400HK, :twisted: men d kosta...
Gleder meg uansett 8)

#104389  av GT4 CS

Og den som har nesten 400hk er her inne, ikke min assa. Men fy feite og den bilen drar, drar like bra i 4gir som min i 1gir. Gutta kan 3s-gte og chippe gir alene 36hk og 80nm, men da øker de trykket ditt og blokkerer t-vsv. Med komplett eksos hele veien er det mye mer og hente samt modding av luftfilteret ditt. Jeg vil tippe på du lander på rundt 255-260hk i motoren.