Side 2 av 3

Legg innLagt inn:23 mai 2005 22:56
av Levin GT
Eg har twincam motor med åtte ventiler...Løgent...Menmen...Det funker!!

Legg innLagt inn:25 mai 2005 08:09
av n0rberg
Levin GT skrev:Eg har twincam motor med åtte ventiler...Løgent...Menmen...Det funker!!
:shock: går d an? hvordan i f*** er det mulig? hvordan fungerer det liksom? bare lurer. har aldri hørt om det før....

Legg innLagt inn:25 mai 2005 15:34
av Levin GT
Fire ventiler på hver side vel..........
Fire ventiler på innsugningscam'en og fire ventiler på utblåsningscam'en...Enkelt.....Sinnsykt store ventiler då,så at det fløder vel så like mye luft som en 16v er ingen tvil om.

Legg innLagt inn:25 mai 2005 19:31
av n0rberg
jo det er vel logisk. så det er like bra effekt som 16v twincam? Men hvilken bil er dette da? motor og hk

Legg innLagt inn:25 mai 2005 23:05
av Levin GT
Eg har 2 stk 2T-G motorer fra 1982....Det er 1600 doch 8v med dobble forgassere,med 108 hk originalt..(trimmet en del)
Så har eg en 3T-GTEU motor fra 1986...Det er en 1800 EFI,twincam 8v,twinspark,turbo med originalt 160 hk.. (trimmet mye)
Bildet her er toppen til den ene 2T-G'en min...Portet og polert.. :)

Bilde

2T-G
Bilde

Legg innLagt inn:26 mai 2005 10:07
av n0rberg
hmm. ok takk for svar. nå har jeg lært noe nytt :D

Legg innLagt inn:29 mai 2005 04:29
av Tor
Hva menes med DOCH?

Legg innLagt inn:29 mai 2005 10:50
av tojo
Tor skrev:Hva menes med DOCH?
DOCH=?????
men
DOHC= Double overhead camshaft. :D

http://www.fallaclassics.co.uk/DOHC_engine.htm

Legg innLagt inn:29 mai 2005 20:53
av Levin GT
Jepp...
Dohc var begrepet toyota brukte fram til tidlig 80 tallet,før twin cam begrepet kom.
Double overhead camshafts....Dvs. To overliggende kamaksler.

Legg innLagt inn:31 mai 2005 08:43
av KinCaiD
Amund skrev:for 4afe er jo egentli teknisk sett en twin cam då.... samme som 3sfe. er et cam drev på reg reim. men to cammer under topp dekselet.
4A-FE er ikke en twincam. Den drar mye dårligere og har ikke samme"høye turtall" som en twincam. 4A-FE har kun 1 cam.
4A-GE er det som har TwinCam av 4A serien.
http://www.club4ag.com skrev: C - Equipped with emissions control systems (note: The “C” is not used if the engine was originally equipped for emissions controls.)(The C notation has been associated with California’s (USA), at that time having stricter emission standards)

U - Equipped with emissions control systems for Japan. (The U notation has been associated with the introduction of Unleaded fuel available in Japan at that time)

E - Electronic fuel injection (EFI)

F - Gear coupled cam drive; dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives one cam, and “scissors” gear drives the other cam. [Narrow included valve angle]. The split “scissors” gear is a unique way to eliminate gear backlash.

G - Dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives both cams. [Wide included valve angel]

L - Transversely mounted in vehicle

T - Turbocharged

Z - Supercharged

Legg innLagt inn:31 mai 2005 10:21
av Amund
KinCaiD skrev:
Amund skrev:for 4afe er jo egentli teknisk sett en twin cam då.... samme som 3sfe. er et cam drev på reg reim. men to cammer under topp dekselet.
4A-FE er ikke en twincam. Den drar mye dårligere og har ikke samme"høye turtall" som en twincam. 4A-FE har kun 1 cam.
4A-GE er det som har TwinCam av 4A serien.
http://www.club4ag.com skrev: C - Equipped with emissions control systems (note: The “C” is not used if the engine was originally equipped for emissions controls.)(The C notation has been associated with California’s (USA), at that time having stricter emission standards)

U - Equipped with emissions control systems for Japan. (The U notation has been associated with the introduction of Unleaded fuel available in Japan at that time)

E - Electronic fuel injection (EFI)

F - Gear coupled cam drive; dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives one cam, and “scissors” gear drives the other cam. [Narrow included valve angle]. The split “scissors” gear is a unique way to eliminate gear backlash.

G - Dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives both cams. [Wide included valve angel]

L - Transversely mounted in vehicle

T - Turbocharged

Z - Supercharged
*kremt* med de du har limt inn der, motsier du deg selv. :? står jo der at: F; dual overhead cam engine.... er 2 cammer, men den ene blir drevet av tannhjul fra den andre. Grunnen til at 4AGE går bedre er konstruksjonen av toppen, med større vinkel mellom ventilene, kvassere kammer, osv...
:roll:

Legg innLagt inn:31 mai 2005 14:44
av KinCaiD
Amund skrev:
*kremt* med de du har limt inn der, motsier du deg selv. :? står jo der at: F; dual overhead cam engine.... er 2 cammer, men den ene blir drevet av tannhjul fra den andre. Grunnen til at 4AGE går bedre er konstruksjonen av toppen, med større vinkel mellom ventilene, kvassere kammer, osv...
:roll:
My mad. Legger meg i støvet.
Har faktisk aldri åpnet toppen på motoren min jeg amma.
Den skal ut og langt langt bort..

Legg innLagt inn:03 jun 2005 23:48
av skody
En ting ingen har nevnt (eller tenkt?) er at en -FE er bygd for å gi godt bunndrag og bra økonomi til dagligkjøring. Spess en liten 4A-GE må du jo varve skikkelig for at det skal skje noe. Og jeg har kjørt 160 VTi vtec, det var ikkenoe å stå etter i mine øyne.

Svogers har en mk5 celica med 4a-fe og jeg rynket godt på nesa da han åpna panseret. Men da jeg satt på en runde ble jeg overrasket og hvor (relativt) godt den tok i vegen. :) Selv valgte jeg en vassad 3S-GE til en 790kg tung bil. Da får jeg både i pose og sekk ;)

Legg innLagt inn:09 jun 2005 17:20
av jsun
:) Litt tilbake her, men ikke glem at vi har noen italienere som hadde DOHC 8V siden ... 19.. pil og bue 8)
Alfa.

hvis reg.reima ryker

Legg innLagt inn:02 jul 2005 18:06
av n0rberg
Er det noen som vet om jeg vil ødelegge ventiler,cammer o.l hvis reg.reima på bilen min ryker? noen mener at det ikke gjør det, andre mener det gjør det. noen som vet :?: